Marketingový tým Andreje Babiše čeká zřejmě nejtěžší mise, kterou pro svého chlebodárce musí splnit. Je totiž třeba vytáhnout hnutí ANO zase na vedoucí místo v předvolebních průzkumech, potažmo ve volbách. K tomu je však nutné přesvědčit voliče, kteří by za určitých okolností byli ochotni premiérovu politickou firmu podpořit a doteď měli jasno o jiném volebním favoritovi. Jak se zdá, nastal čas udělat kampaň prostější, hloupější, zkrátka takovou, aby se chytil i příznivec SPD.
Právě voliči Tomia Okamury totiž mohou Babišovi pomoci se opět dostat do role, v níž by mohl myslet na to, že bude sestavovat i další vládu. Přestože má slíbeno od prezidenta Zemana, že se premiérem stane i za pár měsíců, je třeba si celou situaci trochu pojistit. Navíc je nutné získat co nejvíc mandátů, aby v potenciální koalici hrálo ANO opět dominantní roli.
O tom, že ve svém projevu ve sněmovně před hlasováním o důvěře vládě Babiš použil slovo „cizáci“, slyšel snad i ten, koho politika nezajímá. Když totiž „cizák“ káže o tom, že „cizáky tu nechceme“, působí to nejen zvláštně, ale také trapně. V případě předvolebního projevu ministerského předsedy je v tom navíc cítit pachuť rasismu a xenofobie.
Přesně tak, jak to mají rádi fanoušci SPD, Lubomíra Volného, Trikolory či skupiny Ortel. Takovéto pseudovlastenecké šťouchnutí do problému, který sice neexistuje, ale rádo se o něm hovoří v putykách po sedmém pivu.
Jak je premiérovým zvykem, úmyslně vyřčené vyjádření nyní svádí na nedorozumění. Zatímco v momentě, kdy dva mrtvé občany ve Vrběticích označil za zboží a posléze se omluvil, teď tvrdí, že „cizáci“ byli přeřek. Zřejmě máme uvěřit tomu, že po legendárním „motýle“ opět nedokázal dobře česky označit to, o čem mluví. Lže, to je jasné každému, kdo premiéra viděl v hysterickém transu, který v něm dokázal vzbudit třeba Miroslav Kalousek. Takového druhého už však poslanecká sněmovna nemá, a tak si může Babiš vyprávět, co chce, a urážet, koho chce.
Důkazem, že nyní je jeho prioritou přetáhnout co nejvíc voličů SPD, je i twitterový příspěvek, který poutá na nedělní Babišovo „Čau lidi“. Místo sofistikovaného textu, který Prchalovi spolupracovníci vždy cizelovali k dokonalosti, aby upoutal hlupce i inteligenta, tentokrát přišel výtvor hodný řetězového mailu o chemtrails.
„Čau lidi, zašel jsem na pivo. Musíme přesvědčit všechny starší lidi, aby se očkovali. Taky jsem použil slovo cizáci. Přeřek. Ale vy dobře víte, co jsem tím myslel. Příští rok bude průměrný důchod 16 195 Kč. Jo, a točili jsme u jezírka a kvákají tu žáby,“ napsal někdo za předsedu vlády na jeho twitter.
Trochu to vypadá jako výplod náhodného generátoru slov a telegramu, spojený s Google překladačem. To je ovšem záměr. Jednoduše, hloupě, bez hlubšího smyslu a úsečně. Stejně, jako to dělá Okamura. Právě jeho deset procent nyní nedá Babišovi spát.
Aspoň polovinu by totiž potřeboval, a proto musí zabrousit do témat, která zatím vždy zvedali spíš extremisté a jejich političtí zástupci. Babiš moc dobře ví, co musí udělat proto, aby se výsledek jeho strany zvedl, a neštítí se použít jakékoliv metody. To nejhnusnější z předvolební kampaně máme zatím před sebou, ale loupež voličů okamurovců už probíhá.