KOMENTÁŘ / Zatímco v Česku se hnutí SPD chystalo zapůsobit na veřejnost obrázkem černocha s vražedným pohledem a zkrvaveným nožem v ruce, ve švédském Göteborgu probíhala modlitba za zabitého vůdce Hamásu. Zatímco v Česku má největší zlo představovat onen vymyšlený „chirurg z dovozu“, ve Švédsku jsou reální lékaři ze zemí mimo Evropu naopak tím lepším, co migrace přinesla.
Skutečným zlem tam jsou právě radikální imámové a jejich stoupenci, jimž liberální společnost dovolila vyrůst. A v otevřenější podobě pak také členové zločineckých gangů, které mezi sebou vedou bezohlednou válku i na místech, kde se pohybují lidé, kteří s podsvětím nemají nic společného.
V tomto kontextu je okamurovský obrázek směšný, ale také nebezpečný – svou infantilností a stupiditou totiž bagatelizuje problémy s integrací mimoevropských přistěhovalců tam, kde opravdu existují.
Během závěrečné modlitby v göteborské mešitě zazněl na zvukovém záznamu nenávistný projev proti Izraelcům: „Znič Izraelce a sionisty, ó Bože, a zařiď, aby se jejich majetek stal válečnou kořistí pro nás.“
Protiizraelská hesla se objevují na pravidelných demonstracích zejména ve větších švédských městech. Mezi účastníky s palestinskými šátky a vlajkami jsou vidět i aktivisté, kteří se evidentně nenarodili jako muslimové.
Policie těmto akcím, které už se víceméně staly součástí pouličního folkloru, pouze přihlíží. I když v případě modlitby za vůdce Hamásu padaly hlavy a dva imámové museli z mešity odejít, dá se očekávat, že zlo tohoto druhu se bude šířit skrytě dál. Zdaleka totiž nejde o první projev islamismu ve švédské mešitě.
Podle odhadů žije v desetimilionovém Švédsku na 800 tisíc muslimů a mnozí se čím dál důrazněji hlásí o svá práva. Jak již deník FORUM 24 informoval, například ve školkách pod pohrůžkami vyžadují, aby dívky byly odděleny od chlapců a i v parném létě chodily od hlavy k patě oblečené.
Jenže zároveň se Švédsko bez migrantů včetně těch muslimských už neobejde. Řada z nich zastává práci, kterou ostatní dělat nechtějí – jsou to číšníci, uklízeči, prodavači, pokojské. Ale současně také kvalifikovaní odborníci, o nichž deník FORUM 24 už rovněž psal.
Švédská společnost má teď nesnadný úkol – naučit se rozpoznávat „hodné“ a „zlé“ migranty a podle toho se k nim chovat.
V červenci jsem se v městečku na břehu jezera Vänern dala do řeči s prodavačem jahod, jejichž sklizeň ve Švédsku zrovna vrcholila. Byl z Iráku a souhlasil se mnou, že je lepší trávit léto na severu než na jihu. Na účtence, kterou mi dal, jsem se dočetla: Ali – obchod s ovocem a zeleninou. Je Ali „hodný“, nebo „zlý“ migrant? Co asi dělá, když večer zavře svůj stánek s jahodami?