Aktuální průzkum agentury STEM opět v českých médiích vyvolal něco, co by se dalo nazvat „prezentací vítězného tažení hnutí ANO“. Uskupení Andreje Babiše prý vede na celé čáře. Je tu přitom jiný, daleko zajímavější trend. I přes masivní protivládní kampaň, přes miliardy věnované na populistickou propagandu a přes snahu přiživit se na proruských náladách ANO prostě neumí oslovit víc než 30 procent voličů. A je těžko představitelné, že by se to mohlo změnit.
Průzkum zveřejnila v debatě CNN Prima News. Titulky na internetových serverech měly v podstatě jediné vyznění: v aktuální situaci by hnutí ANO suverénně vyhrálo volby. Když pomineme, že průzkum opět v podstatě ignoruje existenci koalic, případně to, že vítězství je v naší zemi Babišovi přisuzováno kontinuálně už mnoho let, ta nemožnost oslovit alespoň o něco více voličů je skutečně pozoruhodná.
Jednotlivé průzkumy většinou o ničem příliš nevypovídají. Jejich sledování v dlouhodobějším horizontu napovídá trendy, které se často proměňují ve skutečnost u volebních uren. Avšak konkrétně ANO má jeden problém – s výjimkou SPD mu nezbyli zádní koaliční partneři a samo o sobě nemá sílu sestavit většinovou vládu, stejně jako nemá Babiš nadpoloviční potenciál k tomu, aby vyhrál prezidentské volby.
To, že jde o dlouhodobě neměnný trend, je patrné z několika faktorů. Předně samozřejmě z volebních zisků, které si drží stálou hladinu. A pak také z toho, že se do nálady voličů vlastně nepromítá, jestli je ANO ve vládě, nebo v opozici, jestli zrovna rozdává peníze, nebo je jen slibuje či zda Babiš objíždí zemi v obytňáku, nebo naopak není tolik vidět, jak tomu bylo například na začátku ruské agrese proti Ukrajině.
Andrej Babiš dal do kampaně na podporu své osoby a svého hnutí miliardy korun. Více než 3 a půl miliardy například stál jen nákup vydavatelství Mafra. Všechny tyto peníze byly vynaloženy na to, aby alespoň menší část společnosti začala Babišovi fandit, případně ho alespoň přestala brát jako pologramotného exota. Jenže to samozřejmě nemůže stačit k tomu, aby byl úspěch srovnatelný například s Viktorem Orbánem v Maďarsku nebo se stranou PiS v Polsku. A to Babiše i jeho marketingový tým dlouhodobě frustruje.
Průzkum agentury STEM a jeho vyznění možná nemusí úplně těšit vládní strany, těžko říct. Jedno ale říká jasně – Babiš se nijak úspěchu v prezidentských volbách nepřiblížil a strop, který znamená limit počtu fanoušků hnutí ANO, je opravdu velice pevný.