![Místopředseda ODS a ministr dopravy Martin Kupka](https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/fly-images/429125/48387_big-1440x810-c.jpg)
Místopředseda ODS a ministr dopravy Martin Kupka FOTO: Občanská demokratická strana / se svolením autora
FOTO: Občanská demokratická strana / se svolením autora
„Samozřejmě, že navazuji na práci svých předchůdců. Bez toho by to prostě nešlo. Stejně tak budou ministři po mně navazovat na projekty a investice, které připravíme,“ vzkázal ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Reagoval tak na slova poslance Martina Kolovratníka (ANO), který se pustil do současného kabinetu kvůli dálnicím. Podle něj při výstavbě pouze navazují na předchozí vládu Andreje Babiše (ANO), která na konci svého mandátu zanechala v přípravě stovky kilometrů. Kupka si do Kolovratníka rýpnul slovy, že jim Babišova vláda předala milióny kilometrů dálnic.
„Na nic nečekáme. S Matinem Kupkou jsme se sešli a probrali aktuální investice do dopravní infrastruktury. Letos nás čeká třeba dokončení staveb D4 do Písku a D3 u Českých Budějovic. Navíc jsme po desítkách let zdržování získali povolení pro stavbu další části Pražského okruhu. Ten začneme stavět ještě do konce tohoto roku. Děláme, co je třeba,“ napsal před pár dny na sociální síti X premiér Petr Fiala (ODS).
To nenechalo chladným poslance Martina Kolovratníka, podle kterého vše zajistila předchozí vláda Andreje Babiše. „Ne, pane Fialo. Neděláte, co je třeba,“ pustil se Kolovratník do ministerského předsedy. „V tempu výstavby pouze navazujete na práci a rozpočty, které vám předala předchozí vláda,“ vzkázal Babišův poslanec s tím, že Fialův kabinet „ničí naši zemi a selhává na všech frontách“.
Kolovratníkova slova si nenechal líbit ministr dopravy Martin Kupka, podle kterého by se měl poslanec za hnutí ANO přístě zamyslet. „Martin Kolovratník se nechává slyšet, že pouze navazuji na práci a rozpočty předchozí vlády. A prý také ničíme naši zemi. Akorát, že vůbec!“ napsal Kupka.
„Samozřejmě, že navazuji na práci svých předchůdců. Bez toho by to prostě nešlo. Stejně tak budou ministři po mně navazovat na projekty a investice, které připravíme. Ale rozhodně nežijeme pouze z toho, co předchozí vláda připravila,“ reagoval ministr dopravy. Podle něj jeho resort významně urychlil tempo příprav a navýšil pro ně finanční prostředky.
„Čísla to dokládají jasně. V roce 2021 jsme na přípravy staveb uvolnili 2,5 miliardy korun, v minulém roce to bylo dvakrát tolik. A zatímco v roce 2022 se zahajovalo 33,7 km nových dálnic, letos je to více než 100 km. Aktuálně tak máme rozestavěných více než 260 kilometrů dálnic a silnic I. třídy,“ argumentoval Kupka.
Zkuste se trochu zamyslet
Útok Kolovratníka o ničení naší země označil za prachsprostý populistický výkřik, kterých má Babišův poslanec mnoho. „Ale když jsme u toho, pojďme si připomenout pár faktů. Posílili jsme energetickou bezpečnost České republiky – získali jsme kapacitu na LNG terminálech v Nizozemí, posunuli jsme tendr na dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany, zbavili jsme se závislosti na dovozu plynu z Ruska. Přilákali jsme do ČR společnost Onsemi – investice v řádech desítek miliard,“ vyjmenoval Kupka.
„Snižujeme deficit veřejných institucí – v roce 2020, tedy za předchozí vlády, to bylo 5,8 % HDP, letos budeme na 2,3 % HDP. A v příštím roce na 2,1 % HDP. Digitalizujeme veřejnou správu – Portál dopravy, aplikace eTechničák a další. Investujeme do bezpečnosti – poprvé jsme dodrželi závazek vůči NATO, a to 2 % HDP na obranné výdaje. A mohl bych pokračovat,“ doplnil současný šéf resortu dopravy. „Tak jen příště, až budete chtít psát takové tweety, zkuste se nad nimi trochu zamyslet,“ vzkázal Kupka na závěr Kolovratníkovi.
Milióny kilometrů dálnic
Ten však zřejmě chtěl mít poslední slovo. „Martin Kupka píše, že bez navázání na práci předchozích ministrů by to nešlo. Souhlasím. Rozdíl je ale v tom, že zatímco ODS nám v roce 2013 nechala v přípravě 800 metrů dálnic, my jsme vám předali stovky kilometrů,“ reagoval Kolovratník s tím, že to je ten zásadní rozdíl, na který hnutí ANO upozorňuje.
„Že jste nám předali stovky kilometrů dálnic? Nestyďte se, řekněte tisíce, co tisíce, milióny kilometrů dálnic jste nám předali,“ rýpnul si následně Kupka.
Dostavba D35 jde do další fáze
Aktuálně je v České republice rozestavěných více než 225 kilometrů dálnic, v různých fázích přípravy má podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) být dalších 516 kilometrů. Resort dopravy naposledy vypsal výběrové řízení na firmu, která vybuduje část dálnice D35 formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, označovanou jako PPP. Vítěz pro stát postaví zhruba 35kilometrový úsek mezi Mohelnicí na Šumpersku a Opatovcem na Svitavsku a po jeho dostavbě bude provozovat a udržovat celkem 52 kilometrů dálnice D35 od Litomyšle. Dopravní tepna, která má být severní alternativou dálnice D1, bude podle resortu hotová v roce 2029.
Tendr na koncesionáře projektu začíná kvalifikační fází, ve které musí uchazeči doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Ministerstvo dopravy následně coby zadavatel materiály posoudí a do dalšího kola řízení vybere nejlépe kvalifikované účastníky.
„Paralelní spojnici Čech a Moravy v podobě D35 chceme dokončit do roku 2029 a právě dva poslední úseky v délce 35 kilometrů mohou být dalším projektem financovaným a realizovaným ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru,“ řekl novinářům Kupka. Dostavba obou úseků podle něj vyjde ve stavebních nákladech na přibližně 35 miliard korun.
Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru mají být na dálnici D35 postaveny úseky Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice. Vybraný dodavatel bude zároveň provozovat a udržovat úseky mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, postavené mimo PPP projekt.
O účast ve výběrovém řízení na dostavbu dálnice D35 formou PPP očekává resort značný zájem. V polovině letošního června se na ministerstvu dopravy sešlo 111 zástupců investorů, stavebních firem, financujících institucí a různých poradců, aby se seznámili s jeho klíčovými parametry. Dalších 92 subjektů se ke schůzce připojilo on-line.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc a má být severní alternativou přetížené dálnice D1 při cestě z Čech na Moravu. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Z D35 je zatím hotových několik vzájemně nepropojených částí, a to v Libereckém kraji úsek Liberec – Turnov, v Pardubickém kraji úsek Sedlice – Opatovice – Časy – Ostrov a v Olomouckém kraji úseky Mohelnice – Olomouc, obchvat Olomouce a Olomouc – Lipník nad Bečvou.
V takzvané PPP spolupráci vzniká dlouhodobý smluvní vztah, uzavřený většinou na 15 až 30 let. Dodavatel provede zakázku, přebírá všechna smluvní rizika a zajišťuje údržbu. Po zprovoznění zadavatel zakázku financuje pravidelnými platbami po dobu trvání smluvního vztahu. Zároveň je už od začátku vlastníkem všech staveb, produktů a dodaných služeb a po uplynutí smlouvy převezme od soukromého sektoru i provoz a údržbu. Formou PPP v ČR doposud vznikala jen dálnice D4.