Ruské firmy se snaží nahradit populární výrobky, které kvůli invazi na Ukrajinu mizí z regálů tamních obchodů. Například společnost Očakovo představila nové nealkoholické nápoje s názvy CoolCola, Fancy a Street. Ty mají nahradit značky Coca-Cola, Fanta a Sprite. Po odchodu francouzského výrobce automobilů Renault by se pak do ulic mohly vrátit legendární Moskviče.
Společnost Coca-Cola zastavila v Rusku svou činnost v březnu. Světově známé nápoje americké firmy proto z ruských obchodů téměř vymizely. V některých prodejnách jsou sice stále k mání, jejich ceny ale vzrostly zhruba o 200 procent, informoval web EconoTimes.
Výrobce ruského kvasu nebo medového nápoje proto přišel s vlastní verzí známých nápojů. V regálech se tak objevily lahve CoolColy, Fancy s příchutí pomeranče a Street s citronem a limetkou, které nápadně připomínají obaly světoznámých značek. Firma Očakovo navíc tvrdí, že její CoolCola má kultovní příchuť kokakoly.
Nejde však o jediné napodobeniny známých nápojů. Společnost Slavda Group minulý měsíc představila Grink Colu, firma Syktyvkarpivo pak na trh uvedla limonádu s názvem Komi Cola. U zákazníků se však s nadšením rozhodně nesetkaly, píše web.
Návrat Moskviče
Automobilka Renault se s Moskvou dohodla na odprodeji svého závodu v Rusku. Přes šedesát procent akcií společnosti Avtovaz, které patřily právě francouzskému výrobci, kupuje Ústřední vědecký výzkumný ústav automobilů a automobilových motorů, oznámila agentura TASS.
Rusové tak v moskevské továrně budou vyrábět vlastní auta. „Zahraniční vlastník se rozhodl uzavřít závod Renault v Moskvě. Je to jeho právo, ale nemůžeme dopustit, aby tisíce pracovníků zůstaly bez práce. Proto jsem se rozhodl převzít závod zpět do správy města a obnovit výrobu osobních automobilů pod historickou značkou Moskvič,“ oznámil podle webu Deutsche Welle starosta hlavního města Sergej Sobjanin.
Hamburgery od Strýčka Váni
Rusko už dříve v reakci na dočasné uzavření restaurací McDonald’s ze svého území přišlo s vlastní alternativou. Byznys má převzít síť nazvaná Strýček Váňa. Její logo je značně podobné tomu, kterým se pyšní americký fastfoodový řetězec.
„Oznámili, že zavírají. Dobře, zavřete si. Ale zítra už v těchto místech nebude McDonald’s, ale Strýček Váňa,“ nechal se v březnu podle deníku The Washington Post slyšet předseda ruské Státní dumy Vjačeslav Volodin.
McDonald’s nakonec v minulém týdnu oznámil, že z Ruska odchází definitivně. Firma poukázala na humanitární krizi, kterou způsobila invaze na Ukrajinu a která se příčí hodnotám americké společnosti.
Fastfoodový řetězec má v zemi 850 provozoven a zaměstnává tam přes šedesát tisíc lidí. McDonald’s bude podle svého vyjádření usilovat o to, aby ruský kupec tyto pracovníky zaměstnal a platil jim mzdu až do ukončení prodeje. Firma ve čtvrtek oznámila, že prodá svůj byznys v Rusku současnému provozovateli a držiteli provozní licence Alexandru Govorovi. Známý řetězec hamburgerů bude nově působit pod jiným názvem.