Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová se stala v žebříčku časopisu Forbes už počtvrté v řadě nejvlivnější ženou Česka. Na druhém místě skončila eurokomisařka Věra Jourová z Babišova hnutí ANO a na třetím finanční ředitelka společnosti PPF Kateřina Jirásková. Pozoruhodné je, že polovina z první desítky nejvlivnějších žen pracuje pro Andreje Babiše.
„Lenku Bradáčovou do čela žebříčku dlouhodobě nominují její činy, odvaha a pracovitost, s jakou se pouští do největších tuzemských kauz, v nichž jde o propojení nejvyššího byznysu, politiky, lobbingu a stovek milionů, nebo spíše miliard korun,“ uvedl šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek. Zmiňuje například kauzy Davida Ratha, lobbisty Iva Rittiga, Key Investments nebo prodeje OKD.
Žalobkyně Bradáčová je ale kromě toho známá svými sympatiemi s ideologií Velké protikorupční revoluce, a tudíž zvláštním mentálním souzněním s Andrejem Babišem. Atmosféru doby, o které svědčí právě i její popularita, Bradáčová skvěle vystihla před loňskými Vánocemi, když „uklidnila“ veřejnost ujištěním, že „zatýkat se dá i o svátcích“.
V první desítce převažují ženy z byznysu, političky jsou tam dvě. Eurokomisařka pro spravedlnost a rovné příležitost Věra Jourová se na druhou příčku posunula z loňského čtvrtého místa, na pátém místě pak skončila stejně jako loni pražská primátorka Adriana Krnáčová, rovněž z Babišova hnutí ANO.
Při sestavování žebříčku 75 nejvlivnějších žen vycházel časopis z metodologie amerického Forbesu a sledoval spolu s dalšími odborníky tři stovky žen z různých oborů po celý rok. V širším výběru se umístily majitelky firem, manažerky, ženy působící ve veřejné sféře, finančnictví či justici. Redakční tým však sleduje i neziskový sektor, ženy z oblasti kultury, sportu či takzvané opinion leaders (ženy, jejichž názor má veřejný vliv).
U majitelek firem sleduje Forbes hospodářské výsledky firem, obrat, zisk, nové akvizice, a porovnává je i několik let zpětně. „Přihlížíme k situaci v odvětví, v němž dotyčné působí, využíváme naši znalost z dění uvnitř firem. Počítáme objemy peněz, nad nimiž mají kontrolu a přímý vliv, jejich podíly ve firmách, ale i počet zaměstnanců, který pod ně spadá, nebo kolik zákazníků či spotřebitelů může jejich rozhodnutí přímo ovlivnit,“ popisuje Šimůnek.
V sekci politiky a veřejné správy posuzuje redakce pozice, reálné pravomoci a počet lidí i objem peněz, které rozhodnutí dotyčných žen mohou přímo ovlivnit. „Důležitým kritériem je pro nás i to, jak jsou tyto ženy ze svých funkcí odvolatelné a kdo všechno má přímý vliv na jejich rozhodování,“ dodal šéfredaktor.