I přes původní snahy premiéra Andreje Babiše o zisk ekonomického portfolia, dostala česká komisařka Věra Jourová nakonec pouze oblast ochrany hodnot EU a transparentnosti. Ekonom Lukáš Kovanda (CZECH FUND) mluvil pro deníku FORUM 24 mimo jiné o tom, jaký vliv může mít současná pozice na vyhlídky ČR pro nadcházející rozpočtové období, i zda by právní portfolio mohlo vrazit nůž mezi země Visegrádské čtyřky.
Jak hodnotíte získané právní portfolio?
Jako velice slabé, a to jak z hlediska dopadu, tak možnosti získávat nějaké dodatečné prostředky z evropských peněz. Z loňského výzkumu univerzit v Curychu a Heidelbergu totiž vyplývá, že například země, která má svého komisaře pro zemědělství, což je v nadcházejícím období Polsko, tak může počítat s tím, že díky tomu bude mít větší podíl z evropského rozpočtu. Výzkumníci to vyčíslili při zkoumání nazpět do historie na 850 milionů euro ročně, což je zhruba 22 miliard korun. Takže z tohohle titule je celkem relevantní úvaha, že kdyby získala Věra Jourová například právě portfolio zemědělství namísto stávajícího, tak je-li historie vodítkem, mohla by vyjednat až o dvacet dva miliard korun ročně navíc z evropských peněz. Nyní se totiž bude finalizovat podoba víceletého finančního rámce v dalším programovém období na léta 2021 až 2027.
Hlavní úskalí je tedy ve slabé vyjednávací pozici?
Je to tak. Budeme mít pozici eurokomisařky, která lidově řečeno nemá tak blízko k těm penězům, aby mohla něco z nich uklovnout a poslat je do českých rozpočtů. Na druhou stranu neříkám, že nemůže mít jiné přidané hodnoty. Ale měřeno čistě finančně, což samozřejmě spoustu lidí zajímá, tak je to holá realita.
Předtím jste zmínil i Polsko. V této souvislosti se objevily spekulace, že by právní portfolio mohlo v důsledku místních problému, jako u Maďarska, vést ke zhoršení vztahů uvnitř V4…
Zaznamenal jsem, že je to chytrý tah Ursuly von der Leyenové, aby rozbila určitou jednotu v rámci Visegrádské skupiny. Aby bylo česká komisařka nakonec donucena klepnout přes prsty, ať Varšavu nebo Budapešť. A teoreticky i Prahu. Je to určitě relevantní úvaha, nicméně se mi zdá, že toto slabé portfolio nějak tak zbylo. Česká republika nemá v Bruselu dlouhodobě silnou vyjednávací pozici. Ale to platí obecně pro nové státy členské státy, které vstoupily v roce 2004 a později. I když to samozřejmě nikdo takhle otevřeně neřekne.
A možná přispělo i to, že je paní Jourová blízkou spolupracovnicí Andreje Babiše, který má svoje problémy ve vztahu k čerpání evropských peněz. Neumím si představit, že by v tomto světle dostala silné ekonomické portfolio. To by taky vyvolalo řadu otázek od kritiků, proč spolupracovnice člověka, jemuž jste stopily dotace má takto důležité portfolio. Takže si myslím, že se do určité míry projevily právě premiérovy problémy, co se týče evropských dotací.
Sám Andrej Babiš argumentoval změnou strategie s tím, že jsme nemohli dostat post v předsednictvu a silné portfolio zároveň. A samotné právní portfolio pak považuje za důkaz, že ČR nemá problém s právním státem. Jaký je váš osobní názor?
[ctete postid=“268218″ title=“Komunisté mohou říkat v podstatě cokoli, myslí si předseda sněmovny“ image=“https://www.forum24.cz/wp-content/uploads/2017/01/vondracek-385×230.jpeg“ excerpt=“Ve sněmovních kuloárech se aktuálně živě diskutuje o tom, kde jsou vlastně hranice “ permalink=“https://www.forum24.cz/komuniste-mohou-rikat-v-podstate-cokoli-mysli-si-predseda-snemovny/“]268218[/ctete]
Není to důkaz ničeho. Pouze toho, že je naše vyjednávací pozice slabá a pravděpodobně ještě slabší, než byla před pěti, šesti lety z důvodů, o nichž jsem předtím hovořil. To, že má místopředsednický post je sice pravda, ale jde pouze o slabou náplast, protože nevykazuje žádné zvláštní pravomoci nad tím řadovým eurokomisařským postem. Navíc je podřízen výkonnému místopředsedovi, který je hierarchicky významnější. Takže bych tuto roli nepřeceňoval. Ale samozřejmě bude do určité míry záležet na samotné Věře Jourové, jak ji dokáže naplnit. Může vytvořit vlivnější roli, než ji přisuzujeme nyní nebo vypadá papírově. Ale osobně myslím, že budou její pravomoci nakonec omezeny v porovnání s řadou dalších eurokomisařů a to dokonce i těch, kteří místopředsednický post nemají.