Pokus o vtipnou scénku během pořadu Hokejové poledne, které bylo součástí vysílání z mistrovství světa v hokeji v ČR, přijde Českou televizi draho. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání totiž vyměřila veřejnoprávní televizi pokutu ve výši 350.000 korun. Na předimenzovné upozorňování na jednoho ze sponzorů, společnost McDonald´s, poukázali diváci, kterým dala Rada za pravdu.
Pokuta je obrovská i pro Českou televizi, která na koncesionářských poplatcích vybere zhruba pět a půl miliardy. Vzhledem k tomu, že rozpočet je například na letošní rok plánován na necelých sedm miliard, 350.000 bude zřejmě někde chybět.
Postup Rady pro rozhlasové a televizní vysílání je však z jednoho hlediska zvláštní. Když Svobodné fórum upozornilo na propojení FTV Prima na Andreje Babiše, konkrétně na týdeník TÉMA, který patří do portfolia vydavatelství Mafra, jemuž šéfuje ministr financí, RRTV reagovala opatrně. Na prokazatelnou reklamu Babišova časopisu v hlavní zpravodajské relaci Primy, komerční televizi, jen upozornila a zažádala o vysvětlení majetkoprávních vztahů a propojení těchto dvou subjektů.
[ctete]1137[/ctete]
Prohlášení RRTV ke „kauze“ přehnaného product placementu na ČT:
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) na svém 19. zasedání projednala 48 bodů programu. Seznámila s 51 stížnostmi diváků a posluchačů, na základě nichž vydala jedno upozornění na porušení zákona. Rozhodla o zahájení třech správních řízení. Rada na svém 19. zasedání uložila pokutu provozovateli ČESKÁ TELEVIZE ve výši 350 000,- Kč pro porušení § 53a odst. 2 písm. c) zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že v pořadu Hokejové poledne, odvysílaném dne 7. května 2015 v čase 12:00 hodin na programu ČT sport, jehož součástí byly i komentátorské vstupy z improvizovaného studia z tzv. fanzóny Galerie Harfa, pojal jeho začátek jako „scénku“ spočívající v prvotní absenci moderátora ve studiu, který vzápětí vychází ze stanu McDonald´s a nese podnos s občerstvením (hamburger/sendvič a hranolky). Poté, co prochází kolem stěny s logem McDonald´s, se dostává do studia a pokládá podnos s občerstvením na stolek před sebou. V čase 12:01:47 hodin nabízí komentátor jeden hranolek kolegyni tak, že jí jej vkládá přímo před obličej, čímž jí přiměje k tomu, aby moderování přerušila a zareagovala. Ačkoli není explicitně verbálně vyjádřeno, o jakou konkrétní značku rychlého občerstvení se jedná, je tato skutečnost dostatečně vykreslena prostřednictvím bohaté obrazové složky obsahující opakované záběry na loga McDonald´s. Umístěný produkt byl ústředním tématem úvodu pořadu. Byla na něj zaměřena pozornost i během komentování, přestože tematicky s pořadem nikterak nesouvisel (ve studiích se zpravidla vůbec potraviny nekonzumují, nedošlo tedy k tomu, že by byl běžně užívaný produkt pouze nahrazen konkrétní značkou), čímž došlo k nepatřičnému zdůraznění umístěného produktu.
Celý text najdete zde.