Marketingový tým předsedy vlády Andreje Babiše pravidelně posílá desetitisícům občanů speciální dotazníky, v nichž zkoumá náladu ve společnosti. Výsledky takových průzkumů pak ovlivňují Babišova rozhodnutí – například v srpnu přispěly ke zrušení povinnosti nosit roušky, což odborníci označují jako jeden ze spouštěčů druhé vlny epidemie koronaviru. Nyní tým zjišťuje názor Čechů na testování zdarma.
„DŮLEŽITÉ! Testování na koronavirus zdarma,“ stojí v předmětu e-mailu, který v pátek přistál registrovaným příznivcům „Lepšího Česka“, jak Andrej Babiš nazývá svůj projekt. V rámci něj se ptá na názory lidí k různým tématům – od srpna zjišťoval např. postoj Čechů k rouškám, k druhé vlně koronaviru, k superhrubé mzdě nebo k návratu dětí do školních lavic.
Nejnovější dotazník se týká plošného testování na koronavirus. „Přátelé, určitě, stejně jako já, chcete strávit Vánoce se svými nejbližšími, a přitom neohrozit jejich zdraví. Proto bychom byli rádi, aby do Vánoc proběhlo dobrovolné testování občanů zdarma pomocí antigenních testů. Jejich výhodou je, že za 15–30 minut budete znát výsledek. Podle mě bude určitě dobré, když se lidé nechají ještě před Vánoci otestovat, hlavně kvůli starším členům rodiny,“ píše v mailu marketingový tým za Babišovu osobu.
V průzkumu marketéři zjišťují, jak lidé vnímají současný vývoj epidemické situace v zemi. Mohou se vyjádřit výběrem ze čtyř možností: „Jsem optimista. Věřím, že pandemie skončí.“ / „Pandemie bude postupně ustupovat.“ / „Pandemie ustoupí až po minimálním proočkování vakcínou.“ / „Pandemie se bude stále vracet v několika dalších vlnách.“
Marketingový tým také zjišťuje, jaké jsou obavy lidí o zdraví jejich blízkých v souvislosti s koronavirem. Lidé mohou zvolit odpověď, že „obavy z viru nemají“, nebo že se viru bojí méně, stejně, popřípadě více než před měsícem.
Dojde samozřejmě i na samotné téma – tedy plošné antigenní testování, které vláda plánuje zahájit v průběhu prosince. PR tým potřebuje zjistit, zda se taková věc lidem vůbec líbí, aby se Babiš mohl rozhodnout, zda právě na toto téma více zatlačí na sociálních sítích, nebo jestli naopak v případě nevole občanů plošné testování sice zavede, ale příliš se k tématu nebude hlásit, aby ho u voličů nepoškodilo.
Poslední otázka pak míří na rodinu respondenta. „V předvánočním dobrovolném testování bych nechal otestovat: sebe samotného / sebe a partnera / sebe, partnera a děti / sebe, partnera, děti a rodiče / zapojím i další příbuzné a kamarády.“
Plošné testování obyvatel má totiž i kritické ohlasy. Společnost pro lékařskou mikrobiologii nedávno upozornila na stanovisko rakouské odborné lékařské společnosti, které upozorňuje na přílišnou systematičnost a neefektivnost testování, a ztotožnila se s ním.
„Nereflektivní, rozsáhlé testování a prověřování v cestovním ruchu nebo jiných oblastech společenského života (zejména u zdravých lidí bez příznaků onemocnění) není vhodným prostředkem k získání přesných informací o epidemiologické situaci nebo dokonce prostředkem k omezení pandemie. Pozitivní výsledek PCR SARS-CoV-2 u osoby bez příznaků neznamená nutně diagnózu infekce a neříká nic o infekčnosti testované osoby pro možnou přítomnost virových residuí,“ píší odborníci.
Testování bez důvodu podle nich vede k falešnému pocitu bezpečí. „Namísto necílených hromadných testů by mělo být vyšetřování omezeno na rizikové skupiny, tedy na pacienty s typickými příznaky covidu-19 nebo podle situace na pacienty z rizikových oblastí, jako jsou nemocnice nebo pečovatelská zařízení,“ uvádí se ve stanovisku.
„Preventivní testování bez oprávněného podezření zbytečně spotřebuje stávající testovací kapacitu a zpožďuje identifikaci skutečně nemocných lidí,“ upozorňují rakouští lékaři ze Společnosti pro infekční choroby a tropické nemoci, k jejichž upozornění se přidávají i čeští odborníci. Znění celého textu naleznete zde.
Je pravděpodobné, že právě na případnou kritiku u voličů se chce Babiš připravit. Jeho marketingový tým si navíc svými průzkumy zpřesňuje profil voličů hnutí ANO. V předchozích dotaznících se občanů tázal na jejich věk či vzdělání. Když se tato data spojí s novými, bude k dispozici poměrně slušný profil každého registrovaného uživatele, díky kterému pak mohou marketéři lépe cílit v předvolební kampani.
Do projektu „Lepšího Česka“ se podle informací stránek zapojilo téměř 46 tisíc respondentů, kteří měli zaslat přes 1,14 milionu odpovědí. Tato čísla se ale už několik měsíců nezměnila, a lze tudíž předpokládat, že nejsou aktuální.