Ukrajina ve čtvrtek označila alkoholovou společnost Bacardi Limited za mezinárodního sponzora války, jelikož nadále podniká v Ruské federaci a aktivně zde hledá nové zaměstnance. Svými aktivitami tedy společnost podporuje ruskou ekonomiku, a tudíž i jeho invazi na Ukrajinu. V loňském roce měla Bacardi Limited zaplatit na dani z příjmu do ruského státního rozpočtu více než 12 milionů dolarů.
Bermudská společnost Bacardi Limited byla 10. července Ukrajinskou národní agenturou pro prevenci korupce přidána na seznam mezinárodních sponzorů války. Bermudská společnost totiž stále podniká v Rusku, i přes agresi na Ukrajině, kterou země vyvolala.
Po úplné invazi Moskvy na Ukrajinu společnost Bacardi Limited sice původně uvedla, že do Ruské federace přestane své produkty dovážet a že již nebude investovat do reklamy na tamějším trhu, ovšem své prohlášení později vzala zpět, přičemž tento závazek z oficiálního vyjádření zmizel, a nadále v Rusku podnikala.
Bacardi do Ruské federace dodává své produkty v hodnotě milionů dolarů a zároveň aktivně hledá nové zaměstnance a zveřejňuje pracovní inzeráty. To znamená, že společnost podporuje ruskou ekonomiku, značně přispívá do jejího daňového systému, a tudíž sponzoruje agresi proti Ukrajině, uvedla Ukrajinská národní agentura.
Zároveň připomněla, že odchod řady předních mezinárodních vlastníků značek z ruského trhu s alkoholem velmi omezil konkurenci a vytvořil tak více příležitostí pro ty, kteří zůstali. Ruská divize společnosti Bacardi Rus situace využila a během prvního roku války na Ukrajině dovezla do Ruska zboží v hodnotě 169 milionů dolarů. „Podle údajů na webových stránkách Federální daňové služby Ruské federace se příjmy Bacardi Rus v roce 2022 zvýšily o 8,5 procenta na 32,6 miliardy rublů a čistý zisk na 4,7 miliardy rublů. To je o 206,5 procenta více než v roce 2021 (1,5 miliardy rublů) a do rozpočtu agresora tak byla zaplacena daň z příjmu ve výši více než 12 milionů dolarů,“ vysvětlila protikorupční agentura.
Bacardi Limited je největší soukromou mezinárodní alkoholovou společností na světě a její produkty se prodávají ve více než 170 zemích. Mezi slavné značky společnosti patří například Bacardi rum, Bobay gin, vodka Grey Goose nebo Baron Otard. Celkem společnost vlastní více než 200 ochranných známek a její rum je nejprodávanější značkou rumu na světě.
„Sponzorů války“ je ovšem v Rusku stále mnoho. Podle poradce šéfa ukrajinské prezidentské kanceláře Mychajla Podoljaka se z ruského trhu stáhlo pouze devět procent z téměř 1500 světových firem. „Mezi západními společnostmi, které nadále podnikají v Rusku, tvoří největší část německé (19,5 procenta), americké (12,4 procenta) a japonské firmy (sedm procent). V teroristickém státu zůstaly firmy jako Metro, Leroy Merlin, Auchan, Nestlé, Unilever, Procter&Gamble, Siemens, Pfizer, Philip Morris, Bayer, Acer, Alibaba, CloudFlare, Société Générale, Credit Suisse, Lenovo, Asus, Cersanit a další,“ okomentoval Podoljak.