Vládní koalice ve sněmovně prosadila mimořádné pravomoci pro inspektory České obchodní inspekce. Umožní jim v některých případech používat při kontrolách skrytou identitu včetně krycích dokladů. Kritici návrhu namítají, že tak vláda inspektory staví na úroveň vybraných bezpečnostních složek a dává jim kompetence agentů zpravodajské služby.
S návrhem posílit kompetence inspektorů České obchodní inspekce přišlo ministerstvo průmyslu a obchodu ještě za působení ministra Jana Mládka. Právo používat skrytou identitu chce inspekce získat například kvůli kontrolám autobazarů nebo předváděcích akcí. Vychází z toho, že se inspektoři často musejí prokázat občanským průkazem třeba při sjednávání smluv. Z toho prý pro ně může plynout nepřiměřené riziko.
Trend určil šéf hnutí ANO
Bývalý ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, který svého času malé podnikatele označil za parazity, nechtěl zůstat v trendu posilování státní moci, nastaveném zejména exministrem financí Andrejem Babišem, pozadu. Šéf hnutí ANO určil tón a jeho kolegové tvrdí muziku. Mládkovu štafetu převzal jeho nástupce Jiří Havlíček. Novelu zákona odhlasovali v závěrečném čtení kromě koaličních klubů i komunisté a poslanci hnutí Úsvit, proti byla pravicová opozice. Nyní ji bude posuzovat senát.
[ctete]132921[/ctete]
Kontroloři obchodní inspekce se skrytou identitou jsou jen další variací rozvíjení státního byrokratického aparátu. Do této doby měli tuto pravomoc pouze příslušníci bezpečnostních sborů, celníci a policisté vyšetřující trestnou činnost.
Pozoruhodnou etudou této vládní aranže je rozpor mezi ministrem průmyslu a obchodu a předsedou sněmovního bezpečnostního výboru Romanem Váňou, oba z řad ČSSD. Váňa navrhoval normu vrátit a mimořádné kompetence kontrolorů vypustit.
„My dáváme inspektorům České obchodní inspekce v podstatě pravomoci agentů zpravodajské služby. To jsou policejní pravomoci,“ namítá Váňa. „To se přiznám, že si skutečně nedovedu představit, aby pod falešnými doklady, s krycími identitami naši chrabří kontroloři vstupovali do obchodů. To jsme se dostali někam úplně mimo systém. My na lékárnických vahách vyvažujeme pravomoci pro zpravodajské služby, abychom nepřekročili hranici, kdy narušíme svobody občanů, ale tady jsme se dostali do končin, které jsou vyhrazeny opravdu pro zcela jiné subjekty státní moci. Ať už je to policie, nebo zpravodajská služba.“
Váňa navrhuje najít jinou cestu, dovede si představit intenzivnější spolupráci inspektorů s policisty. Jako například v případě Státní zemědělské a potravinářské inspekce, kde se kontroloři také často pohybují v kriminálním prostředí. Ovšem marně, v poslaneckém klubu sociální demokracie zůstal osamocen.
Podobné argumenty přitom používá opozice, která rovněž varovala před vytvářením paralelního bezpečnostního sboru. Žádný jiný státní orgán, který se zabývá bojem s přestupky, takovéto pravomoci nemá. Navíc hrozí možnost jejich zneužití.
Posiluje moc státního aparátu
Je zjevné, že v tomto sporu jde o princip, zda se v rámci efektivnějšího stíhání trestné činnosti pohybovat ve standardních mantinelech výkonu státní moci nebo ji posouvat mimo dosud známé hranice, kdy se civilní státní úředník ocitá v pozici tajného agenta zpravodajské služby. Paradoxně přitom může být vystaven většímu riziku než doposud, protože některé typy kriminální činnosti patří spíše do ranku ozbrojených bezpečnostních složek.
[ctete]132460[/ctete]
V poslední době jsme svědky pozvolné proměny společenské atmosféry, která nemá konce a vrací nás zpět do dob minulých. Současná vláda si libuje ve zdokonalování všech typů represí, často nad rámec běžných standardů. Krůček po krůčku je společnost sešněrovávána „brettschneiderovským“ ovzduším a světem Velkého bratra, plného desítek druhů kontrol, direktivních nástrojů typu EET, kontrolních hlášení DPH, zajišťovacích příkazů, udavačských webů a loterií a Damoklových mečů nad podnikateli v podobě drakonických sankcí.
Stále bobtná trend omezování svobod a vytrvalého posilování moci státního aparátu. Cesta do pekel však často bývá vedena dobrými úmysly a obrací se i proti jejich autorům v době, kdy už může být pozdě.