Nekonečná rekonstrukce dálnice D1 trápí řidiče už několik let, připravit se však budou muset na další komplikace. Na nových úsecích se totiž olamují hrany dilatačních spár mezi vzniklými panely. Informovala o tom Česká televize.
Silničáři o problému vědí, praskliny vysvětlují nedostatečnou pevností betonové směsi. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla je příčinou to, že k řezání dochází příliš brzy. „Pevnosti tam nenaběhnou úplně tak, jak by měly, a oni spáru začnou řezat. Je to na začátku řežby, občas se to stává,“ vysvětluje.
Při pokládání nového povrchu dálnice se totiž postupuje tak, že stroj nejdříve vytvoří souvislý betonový pás a ten následně dělníci po zatvrdnutí nařežou na jednotlivé panely.
Na problém narazil náhodou reportér České televize, když natáčel v místě uzavírky u Hvězdonic na Benešovsku. Skoro každá spára mezi panely měla olámanou hranu. Po novém úseku se přitom jezdilo jen pár měsíců.
Na některých místech už jsou ulámané hrany zalité asfaltem. „Vytáhnou z toho nečistoty, zbylé kamínky a zbytek zarovnají plastbetonem, aby to drželo,“ popsal Mátl. „Měli jsme to prakticky na všech úsecích. Někde méně, někde více. Byly i další úseky, kde to bylo horší,“ doplnil šéf ŘSD.
Olámané hrany chtějí silničáři nechat opravit na náklady dodavatelské firmy. Vliv na životnost by to údajně mít nemělo. Opravená dálnice D1 má bez větších zásahů vydržet minimálně třicet let.
Dálnice D1 je nejen nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější. Vinou nekonečných oprav a mnohaleté modernizace zároveň nejpomalejší. Rozsáhlá rekonstrukce začala v roce 2013, opravy měly původně skončit v roce 2018.