Je před volbami, a znovu se slibuje. Kandidáti ANO chtějí „nakopnout“ zanedbanou výstavbu městských okruhů a garantují pokrok, protože mají telefon na premiéra Andreje Babiše. Dodnes ho asi neměl ministr dopravy Dan Ťok, který ročně postavil v průměru necelých 13 kilometrů dálnic.
[ctete postid=“213516″ title=“Fake news jako program. ANO žádné lidi ve státní správě nemá, tvrdí premiér“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2018/09/Babiš-sněmovna-385×230.jpeg“ excerpt=“Poslední interpelace na předsedu vlády nedopadly nejlépe. Andrej Babiš předvedl svůj “ permalink=“http://forum24.cz/fake-news-jako-program-ano-zadne-lidi-ve-statni-sprave-nema-tvrdi-premier/“]213516[/ctete]
„Doprava je pro nás jedno z nejvíce zásadních témat. Snažíme se, abychom dohnali dluhy minulých vlád, dálnice měly být dávno hotové. S dopravou přece souvisí všechno, to je základ podnikání, turistického ruchu i vylidňování některých krajů,“ prohlašoval loni v únoru Andrej Babiš.
Dálnice, dálnice, dálnice
Dnes zkouší marketingový trik, jako by u nás předchozí čtyři roky nevládl. Nešetří sliby, že konečně rozhýbe něco, co údajně způsobil někdo jiný, a pokud to doteď nefunguje, tak vinou předchozích vlád. Týká se to téměř všech resortů, jistě s výjimkou ministerstva financí, ale nejmarkantněji je to vidět na situaci v dopravě.
Babiš ponechal ve vládě ministra dopravy Dana Ťoka, ačkoli se pod ním na jaře kývalo křeslo a sám uvažoval o rezignaci. Ťok je mimo jiné odpovědný za současný stav dopravních investic. Heslo „Dálnice, dálnice, dálnice“, se kterým tehdy nové hnutí ANO před několika lety vstoupilo do volební kampaně, dnes působí jako špatný vtip.
Premiér selhání svého člověka, jehož udržel navzdory kritice z opozice i koalice, nepřizná. Naopak s využitím tzv. „bulharských konstant“ (čísel, kterým se vynásobí nějaký údaj, aby vyšlo to, co chceme) vytváří virtuální realitu o úspěšnosti ANO v resortu dopravy. Na červnové tiskové konferenci šermoval stovkami kilometrů dokončených, rozestavěných a připravených dálničních tahů.
„Řidičům jsme již otevřeli 203 kilometrů dálnic a obchvatů,“ uvedl tehdy mimo jiné s tím, že síť páteřních komunikací chce dokončit do roku 2025. Ve světle dosavadních výkonů hnutí ANO v resortu to zní jako fantasy literatura.
Najednou to půjde?
Podobně bombasticky vyznívají i představy kandidáta ANO na pražského primátora Petra Stuchlíka. Babišův lídr slibuje, že „nakopne“ Prahu a do roku 2030 vyřeší její největší problém, dopravu. Patří sem dokončení Městského a Pražského okruhu.
„Jsem rád, že i pan ministr Ťok si je vědom, že jsou to celorepublikově významné stavby,“ ocenil Stuchlík a za základ řešení považuje zařazení obou okruhů mezi „prioritní dopravní stavby“. Najednou to jde? Nevysvětlil už, proč pražský magistrát v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou jejich výstavbu zakonzervoval a „prostě“ to nezařídil.
Dan Ťok je ve funkci od prosince 2014, kdy vystřídal neúspěšného Antonína Prachaře. Změna k lepšímu se však nedostavila. Ministrova bilance ve výstavbě dálnic je tristní.
Třikrát pomaleji než před krizí
Audit Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) podává jiný obraz výkonnosti ministerstva dopravy, než nabízí premiér. Zjištění kontrolorů je součástí jejich stanoviska ke státnímu závěrečnému účtu České republiky za rok 2017.
Podle zprávy NKÚ bylo v České republice v roce 2015 nově uvedeno do provozu pouze 5 kilometrů dálnic, v roce 2016 celkem 16 kilometrů a loni 17 kilometrů. Celkem se jedná o 38 kilometrů dálnic v době působení Dana Ťoka, tedy průměr necelých 13 kilometrů ročně. Kde premiér Babiš vykouzlil svoje hausnumera, není známo.
Ani výhled do budoucna nevypadá nejoptimističtěji. Podle NKÚ je situace v rozestavěnosti dálnic na takové úrovni, že lze v nejbližších letech očekávat obdobné tempo výstavby jako loni zhruba 17 kilometrů ročně. To neodpovídá megalomanským premiérovým představám, jimiž chtěl dát najevo neschopnost jeho předchůdců.
V této souvislosti je pozoruhodné, že NKÚ uvádí, že České republice se zatím příliš nedaří využívat potenciál hospodářského růstu a navázat ve výstavbě dopravní infrastruktury alespoň na období před ekonomickou krizí, kdy bylo mezi roky 2006–2010 zprovozňováno v průměru 56 kilometrů dálnic ročně.
Nekonečné výmluvy
Poté sice došlo k přibrzdění výstavby excentrickým ministrem dopravy Vítem Bártou (VV), nicméně donekonečna se na to vymlouvat nedá. Pokud to Andrej Babiš činí ještě dnes, znovu jen fabuluje. Ještě sedm let poté staví dálnice jeho „odborníci“ třikrát pomaleji, než jím často kritizovaná Topolánkova vláda.
Situace v dopravě je tak bizarní, že premiér Babiš společně s ministrem Ťokem letos v březnu podepsali petici za dostavbu obchvatu České Lípy. Opravdu to myslí vážně, zvláště měřeno optikou dnešní kampaně, která vyvolává dojem, že šéf hnutí ANO vše po telefonu zařídí?
[ctete postid=“213989″ title=“Opencard, Vokál, „teroristé“, Komárek… Tristní bilance Šlachtova útvaru“ image=“http://forum24.cz/wp-content/uploads/2017/12/Komárek-Šlachta-Čapák-385×230.jpeg“ excerpt=“Není to tak dávno, co současný náměstek ředitele Celní správy Robert Šlachta “ permalink=“http://forum24.cz/opencard-vokal-teroriste-komarek-tristni-bilance-slachtova-utvaru/“]213989[/ctete]
Dan Ťok projevil svoji „odbornost“ i při opravách hlavních komunikačních tahů. Termín dokončení rekonstrukce dálnice D1 z Prahy do Brna, zahájené v roce 2013, se stále protahuje. Původně měla být hotova v roce 2018 a dnes se jeví jako nereálný i výrazný posun dokončení do roku 2021.
Aby toho nebylo málo, Babišův ministr zřejmě nemá telefon ani na primátorku Adrianu Krnáčovou. Jedině tak se mohlo stát, že pražský magistrát provádí masivní opravy městských komunikací a současně se Ředitelství silnic a dálnic, podřízené ministerstvu dopravy, pustilo do hektických oprav na všech příjezdových tazích do Prahy, což působí řidičům nemalé komplikace. Koordinace mezi oběma institucemi v gesci ANO je tragická.
Oligarchovi ministři už předvedli, co dokážou, a žádný „přítel na telefonu“ jim v této hře dosud nepomohl. Že by zrovna teď?