Rektorka Mendelovy univerzity v Brně Danuše Nerudová píše na svém Twitteru: „Nepřipadá vám divné, že zásilkovny fungovat mohou a výdejní okénka v knihovnách ne? Jako rektorka apeluji na vládu, aby umožnila otevřít výdejní okénka knihoven. Naši studenti potřebují studovat a psát závěrečné práce! A děti chtějí číst!“
Ve stupni PES 5 platí, že v knihovnách je možný „pouze bezkontaktní výdej a vracení výpůjček“. Nebohé knihy a jejich čtenáři jsou na tom hůře než kuřáci a pijáci. Zatímco zahánět doma stres nikotinem a alkoholem se smí, dojít si pro nějakou vytouženou četbu nikoli.
Občanská iniciativa KoroNERV-20 se proto obrátila na ministra školství s výzvou: „Praha, 9. 2. 2021 – Občanská iniciativa KoroNERV-20 žádá ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagu a ostatní členy vlády, aby umožnili výdej knih a studijních materiálů ve veřejných, školních a univerzitních knihovnách, a to alespoň jako výdejní službu. ‚Je nepochopitelné, že v době, kdy si lze objednat online nákup v podstatě jakéhokoli zboží a vyzvednout je u zásilkové služby, si není možné vypůjčit knihy, které jsou navíc součástí výuky,‘ uvádí Mariana Čapková, předsedkyně Výboru pro výchovu a vzdělávání zastupitelstva hlavního města Prahy. ‚Knihovny je potřeba otevřít alespoň přes výdejní okénka, aby studenti mohli řádně studovat a psát závěrečné práce. Řada knih dostupných online prostě není,‘ upozorňuje Danuše Nerudová, rektorka Mendelovy univerzity v Brně.“
Ve výzvě se dále popisuje, jak nemožnost dostat se ke knihám poškozuje žáky a studenty všech stupňů.
A nakonec se píše: „‘Zavřené knihovny jsou velkým problémem. Součástí školní výuky jsou knihy a studijní materiály ve všech podobách, od prvního čtení pro prvňáčky, přes povinnou školní četbu u starších dětí, po přípravu k maturitě, přijímacím zkouškám či zkouškám na vysoké škole. Nemluvě o tom, že děti, které kvůli distanční výuce tráví celé dny před počítačem, ztratí nedostatkem knih o čtení zájem a bude těžké je ke čtenářství znovu přivést. Uzavření knihoven také přispívá k prohlubování rozdílů mezi dětmi z rodin, které mají pestrou domácí knihovnu či možnost knížky si vypůjčit od podobně situovaných přátel, a těmi, které tyto možnosti nemají. V českém školství, do kterého se již před pandemií značně propisovaly sociální rozdíly, tak vzniká další trhlina,‘ říká Mariana Čapková, pod jejíž text se krom Danuše Nerudové podepisují další členové platformy KoroNERV-20, jmenovitě Radim Dohnal, Marta Gellová, Mojmír Hampl, Jiří Kůs, Jiří Nekovář, Miroslav Tym a Lenka Zlámalová.“
Pak se divme, že značná část občanů je podrážděná, už když jen slyší slovo „opatření“. Máme nějaká data, kolik lidí se na světě už nakazilo výdejem knih z okének? Tak na zdraví!