Jak víme z biologie, klam je důležitým prvkem života a pro své přežití jsou mnohé formy života závislé na své schopnosti oklamat ostatní. Jak to funguje v oblasti dezinformací, ukazuje článek z webu Euvsdisinfo.eu. Principy jsou vlastně stejné jako ve světě přírody. V podstatě jde o přežití nejpřizpůsobenějších.
Jak víme, mimikry a kamufláže umožňují zvířatům vypadat jinak, než by podstatě živého organismu odpovídalo. Had předstírá, že je mrtvý, motýlí křídla připomínají kameny. A prokremelské médium tvrdí, že Alexeje Navalného otrávila britská vláda.
Jak článek na Euvsdisinfo dále rozvádí, dalším biologickým konceptem relevantním pro dezinformace je meme. Mem není nutně obrázek kombinovaný s vtipným textem napsaným bílým písmem. „Mem je spíše myšlenka, chování nebo styl. Stává se trendem, protože se šíří od člověka k člověku. Memy jsou nositeli kulturních myšlenek, symbolů či praktik. Mají mnoho podob, protože jsou přenášeny z jedné mysli do druhé prostřednictvím psaní, řeči, gest, rituálů nebo jiných napodobitelných jevů.“
Díky sociálním sítím je šíření memů snazší a rychlejší než kdykoli předtím. Je to záležitost vteřin. Člověk ho spatří, mem na něj zapůsobí a on ho bleskově bez velkých úvah pošle dál. Pokud to udělá nějaká celebrita nebo politik, je šíření ještě rychlejší.
Za těchto podmínek je možné vytvořit takzvanou „rumour bomb“. „Rumour“ znamená fámu a dnes vzniká celá „komunikace založená na fámách“.
„Nejzajímavější na memech je však zjištění, že šíření myšlenek funguje v zásadě stejně jako ostatní procesy přirozeného výběru. Z toho vyplývá, že dezinformační narativy mohou či nemohou být vhodné k přežití. Každý mem má určitou replikační rychlost. Je však důležité si uvědomit, že zdatnost je relativní pojem; není podstatnou vlastností vyprávění. Zdatnost spíše závisí na jeho schopnosti úspěšně spolupracovat s okolní krajinou.“
Co to znamená v praxi? Článek to uvádí na dezinformaci, která získala označení „hahaganda“. Navrhla ho lotyšská odbornice Solvita Denise-Liepnice. „Ve zprávě pro rok 2017 zveřejnilo StratCom Centre of Excellence (organizace akreditovaná NATO) zprávu, která vysvětluje, jak ruské a prokremelské dezinformační kanály používají humor k diskreditaci západních politických lídrů. Tato konkrétní značka dezinformací se soustředí na zesměšňování institucí a politiků. Cílem hahagandy není přesvědčit publikum o pravdivosti konkrétního vtipu, ale spíše podkopat důvěryhodnost a důvěryhodnost daného cíle neustálým zesměšňováním a ponižováním.“ Příkladem je třeba video, kde je představen bývalá americký prezident Barack Obama jako směšný černoušek.
Jak se dá novým dezinformačním přístupům čelit? Tady už nestačí volit jen přístup „odhalíme lež – vyvrátíme lež“. Je třeba odhalit dezinformační narativy a jejich sítě. A pak je také třeba upravit „evoluční prostředí“, aby do něj dezinformační narativy přestaly jako vhodně přizpůsobené zapadat.