Majitelé Gentleman Store Jan Moravčík a Pavel Králíček chtěli do Česka přinést módu typickou pro anglické gentlemany. Před deseti lety založili e-shop, který se postupně rozrostl do kamenných prodejen. Kromě Čechů a Slováků oblékají muže například v Itálii, Chorvatsku či Francii. „Češi vlastní styl zatím nemají,“ tvrdí jeden ze spolumajitelů. I když se soustředí převážně na muže, vybrala si u nich i první dáma Eva Pavlová.
Gentleman Store vznikl z potřeby. „Nemohl jsem na sebe kvůli výšce a nízké váze sehnat košili, a navíc jsme chtěli přivést britskou módu do tuzemska,“ říká spolumajitel Jan Moravčík. S Pavlem Králíčkem se seznámili přes internet. „Psal jsem blog Pravygentleman.cz, kam jsem napsal, že bych chtěl rozjet něco vlastního,“ vzpomíná Pavel. Jan ho oslovil, následně se potkali v kavárně a zjistili, že si skvěle rozumí. Od té doby začali pracovat na společném projektu, díky němuž by módu z Británie, Itálie a dalších evropských zemí mohli distribuovat českým zákazníkům. Za deset let, co Gentleman Store provozují, se jejich filozofie nezměnila. „Přinášíme do Česka prémiové značky pánského oblečení, včetně doplňků a kosmetiky,“ vysvětluje Pavel.
Gentleman Store začal jako e-shop s několika značkami. Během let se ale rozrostl nejen o nabídku, ale i o kamenné prodejny. V roce 2016 otevřeli menší prodejnu na pražském Žižkově a minulý rok se jim podařilo získat prostor o dvě stě padesáti metrech čtverečních v Karlíně. „Kamenná prodejna byla nezbytností. Zákazníci jsou stále zvyklí oblečení primárně zkoušet a většina prodejů i nadále probíhá offline,“ popisuje Jan.
Boj s maskulinitou
Výhodou vlastního prodeje je podle majitelů volnost ve výběru zastupovaných značek. „Prodáváme jen to, co se nám líbí a v čem vidíme potenciál,“ říká Pavel. Právě on je milovníkem módy a díky Gentleman Store se sám dostane ke značkám, za kterými by jinak musel jet za hranice. Představa, že oblékání je feminní záležitostí, se podle majitelů začíná vyvracet. „Sleduju UFC, což je asi nejvíc maskulinní sport na světě. V jednom z předzápasových videí mluvil jeho účastník o tom, že chodí na pedikúru. Přesně pomocí těchto silně mužských vzorů můžeme podobné stereotypy odbourávat,“ vysvětluje Pavel. Podobně k tomu pomáhají i v Česku populární barbershopy, tedy pánská kadeřnictví, kde kromě vlasů pečují i o vousy.
„Většina mužské populace používá maximálně sprchový gel, deodorant a zubní pastu. Ti osvícenější možná krém na obličej,“ směje se Pavel. Majitelé vlastní a v Gentleman Store nabízejí i českou značku Beviro, která zahrnuje oleje, vosky a pasty na vousy či vlasy, ale i parfémy. „Naším nejpopulárnějším produktem je Forever Young Elixir, což je anti-aging sérum pro chlapy,“ říká Pavel. Dnes jim mohou jejich přátelé za toto sérum ruce utrhat, což jen dokazuje, že časy se mění a muži už vědí, že při péči o pleť neztrácejí svoji maskulinní stránku.
První žena, první dáma
Nově mají nabídku dámského oblečení od britské značky Barbour. „Když se nám naskytla příležitost obléct naši první dámu Evu Pavlovou, neváhali jsme. Další rozšíření o dámský sortiment ale neplánujeme,“ tvrdí Pavel. První dáma není jedinou významnou osobností, s níž spolupracují. Oblékli například Jiřího Macháčka, Janka Rubeše nebo herce Vojtěcha Vodochodského, který na filmovém festivalu v Karlových Varech vynesl jejich smoking.
Součástí Gentleman Store je i GS talks, podcast, do něhož si zvou zajímavé hosty z české veřejné scény. Součástí natáčení podcastu je i focení menšího editorialu, kdy hosty oblékají do oblečení ze své nabídky. „Cílem není předělat kompletně jejich vzhled, ale ukázat, jaké jednoduché změny by jim v dennodenním oblékání mohly pomoct,“ popisuje Pavel.
Většině českých mužů podle něj na vzhledu nezáleží. „Žiju sice v pražské bublině, ale i tak je většina dobře oblečených mužů spíše z řad turistů,“ tvrdí Jan. Inspirovat bychom se prý měli u Angličanů a Němců. „Nejlepší by bylo, kdybychom měli vlastní styl. Ten zatím stále bohužel tvoří kapsáče a ponožky v sandálech,“ dodává Pavel. Podle Jana jsme se za posledních deset let, co Gentleman Store funguje, značně zlepšili. V době jeho maturitního plesu se nosily barevné košile a obrovské obleky. „Na gymplu jsem byl taková módní policie. Možná jsem to příliš hrotil, ale pamatuju si, jak jsem spolužákům radil, co si mají obléct,“ směje se Jan a dodává, že dnes za ním jeho kamarádi sami chodí pro radu.
Padne jako ulitý
Na otázku, co nejjednoduššího by mohl udělat každý člověk, aby vypadal lépe, přichází jednoduchá odpověď. „Oblečení by vám mělo padnout. Věřte nebo ne, často je to kamenem úrazu. Nezáleží na tom, jestli máte oblek od luxusní italské značky, nebo z fast fashion řetězce. Pokud vám je malý nebo velký, budete vypadat blbě, ať už ho ušil kdokoliv,“ tvrdí Jan. Podle Pavla by se o svůj zevnějšek měl zajímat každý. Většině lidí sice vrozený vkus chybí, ale po přečtení pár článků se člověk může naučit, co se jak a k čemu nosí. „I já jsem se to musel naučit. Neustále jsem sledoval Tumblr. Když denně vidíte stovky dobře oblečených chlapů, pochopíte základní principy,“ popisuje svoji cestu k oblečení Pavel.
I když jejich nabídka stojí převážně na oblecích, košilích a kravatách, jsou si vědomi stále se zvětšujícího trendu v oblasti street wearu. „Dnes už se slovo gentleman nepoužívá tak často, jako když jsme s obchodem začínali. Náš typický zákazník je kosmopolitní městský člověk, který nemusí nutně nosit jen košile,“ objasňuje Jan. V oblasti oblékání toho také hodně změnila pandemie covidu a kombinované pracovní úvazky. Móda se takzvaně deformalizovala. „Většina našich zákazníků má v šatníku takový mix street wearu a formálního oděvu,“ tvrdí Jan a dodává, že i prodejci, jež zastupují, tento trend ve své nabídce reflektují. Pro formální oděv ale bude ve skříni vždy místo. „Plesy, divadla, maturity a pracovní jednání si vyžadují dodržování určitých konvencí,“ uzavírá Jan.