Bydlení a pohonné hmoty se v posledním období staly pro společnost noční můrou. Stavební materiály a paliva, nájemné, hypotéky, a hlavně energie jsou na svých historických maximech. Není tedy divu, že opozice již delší dobu vytváří tlak na tvorbu jakýchkoliv opatření, třeba i těch populistických, která jsou sice nejjednodušší, ale v dlouhodobém měřítku nejdestruktivnější. Vládní koalice tak na svém webu Deštník proti drahotě představila řadu kroků proti zdražujícímu se bydlení a pohonným hmotám.
Vláda již v lednu tohoto roku schválila novelu zákona o státní sociální podpoře. Skrze zvýšení normativních nákladů došlo k rozšíření příspěvku pro některé skupiny obyvatel. Pro ty stávající se příspěvek zvýšil. Vláda tak zareagovala na prudký růst nákladů na bydlení, přičemž došlo k rozšíření pomoci, kterou již navrhovala Babišova vláda.
Zákon byl dále novelizován ve smyslu rozšíření pomoci i na podnájemníky. Nově tak mohou o příspěvek žádat nejen nájemníci, ale i podnájemníci, kteří mají obecně v nájemní smlouvě zakotveno více podmínek než nájemníci. Kromě podnájemníků se o příspěvek mohou ucházet i osoby trvale žijící v rekreačních objektech, například chatách.
Příspěvek pro solidární domácnosti
Již na počátku války na Ukrajině bylo jasné, že s ní spojená migrační vlna může být v případě špatné připravenosti okolních států problematická. Od poloviny dubna letošního roku lze žádat o příspěvek ve výši 3000 korun na jednoho ubytovaného uprchlíka z Ukrajiny měsíčně, přičemž maximálně lze měsíčně vyplatit až 12 000 Kč. Dle nových zpráv ministerstva vnitra se na českém území nachází 200 000 uprchlíků z Ukrajiny.
V případě, že každý z těchto lidí je ubytovaný u českého občana, je náklad na ubytování 600 milionů korun měsíčně, přičemž ročně to pak činí 7,2 miliardy korun. Pravdou je, že vláda musela ohledně pomoci uprchlíkům jednat velmi rychle a výstavba nových uprchlických center tak byla vyloučena. Na závěr je třeba podotknout, že i přes vysoké vynaložené náklady na ubytování uprchlíků je nutno investovat i do jejich začleňování do společnosti. Z krátkodobého hlediska se může na první pohled jednat o zbytečnou investici, avšak z dlouhodobého hlediska je to výhodné pro obě strany.
Zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv
Povinné přimíchávání biosložky do pohonných hmot je odvěký problém, zejména pak pro motory, které se vlivem těchto látek poškozují. Je nutno si uvědomit, že politika biosložek není v gesci vlády, ale jedná se o nařízení obsažené ve směrnici o emisních normách pocházející z Evropského parlamentu.
Mohlo by se stát, že v případě úplného odstranění biosložek dojde k porušování emisních limitů, následkem čehož by EU mohla na Českou republiku uvalit sankce. Rušení biosložek je sice přívětivé k motorům i peněženkám, v dlouhodobějším horizontu by však Češi zaplatili své šetření na palivech ve formě sankcí. Navíc celá změna musí projít legislativním procesem, což řešení ještě více oddálí.
Snížení spotřební daně o 1,5 Kč na litr
Pohonné hmoty podléhají v tuzemsku dvojímu zdanění, stávají se tak bohatým zdrojem příjmů státního rozpočtu skrze spotřební daň a DPH. Snížení spotřební daně je jedna z posledních možností, jak zastavit zdražování. Obzvlášť když je cena ropy na historických maximech. Ve hře však byly i více nestandardní návrhy. Jedním z nich bylo ovlivňování marží pomocí státního podniku Čepro, který by pravděpodobně prodával pohonné hmoty pod cenou, což by donutilo i ostatní provozovatele čerpacích stanic zlevnit.
Zrušení silniční daně, zálohy k silniční dani a DPH
Zrušení silniční daně se nedotkne všech občanů, nýbrž jen podnikatelů, kteří k výkonu své činnosti používají automobil. Zrušení daně pro vozidla do 12 tun se bohužel netýká kamionové dopravy, jež je dnes páteřní pro transport potravin a jiných výrobků. Nedojde tak ve většině případů ke kýženému výsledku v podobě nižších vstupních nákladů na dopravu, ale tento krok vlády bude v krátkodobém horizontu znamenat protiinflační tlak. Co však pomůže více, je zrušení DPH pro podnikatele v autodopravě, těm se bude alespoň lépe dýchat, na rozdíl od příjmové strany státního rozpočtu.
Bude deštník fungovat?
Z aktuálního vládního řešení problémů lze mít rozporuplné pocity. Proinflační tlak způsobený zvýšenými příspěvky všeho druhu je přetlačován protiinflačními tlaky v podobě nižších daní. Jedna věc je inflace, druhá veřejné finance a třetí nutná pomoc. I vládní deštník proti drahotě obsahuje dobré návrhy řešení, ale myslím si, že při tvorbě tohoto programu nebyl zohledněn stav veřejných financí, protože při implementaci všech bodů programu do praxe lze konstatovat, že veřejným financím bude nutno v příštím roce vystrojit pohřeb.
* * *
Deník FORUM 24 dává prostor mladým ekonomům a nadaným studentům, aby se zapojili do veřejné debaty o současné krizové situaci v souvislosti s koronavirem, jeho ekonomických dopadech, veřejných financích a ekonomice jako takové. Ve spolupráci s Institutem ekonomického vzdělávání (INEV) proto pravidelně zveřejňujeme jejich texty. INEV vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda — největší ekonomická soutěž v České republice.