O ekologii toho tito ekoteroristé vědí asi jako o zeměpise, vzkázal europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) na sociální síti. Reagoval tak na situaci kolem dálnice D11, jejíž dostavba by měla začít letos v prosinci. Jisté to ale není, proti stavebnímu povolení totiž podal rozklad ekologický spolek Děti Země. Dokument, který skupina zaslala na ministerstvo dopravy, je však mírně řečeno zmatený. Předseda spolku Miroslav Patrik si v něm plete, kam dálnice povede.
Ekologičtí aktivisté z brněnského spolku Děti Země v polovině září úředně zablokovali začátek stavby příhraničního úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem, který se plánoval na letošní listopad. Důvod, proč organizace podala jako jediná rozklad proti ministerstvem dopravy nedávno vydanému stavebnímu povolení, aktivisté hned nesdělili. Rozklad byl totiž takzvaně blanketní.
Zaslaný rozklad ekologický spolek doplnil později čtyřmi námitkami. Týkají se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA. „V rozkladu žádáme uložit podmínky o zavedení ekologického deníku, který by veřejnosti i úřadům poskytoval rychlé informace o situaci na stavbě a o měření intenzit hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu. Dále jsme zjistili, že nebyly uložené všechny požadavky závazného stanoviska EIA, takže je nutné chybějící doplnit,“ vysvětlil v tiskové zprávě předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.
Jděte do… víte kam
V rozkladu, který ministerstvo dopravy vyvěsilo na své úřední desce 26. září, si předseda spolku Patrik plete země. V textu totiž tvrdí, že dálnice povede na státní hranici se Slovenskem, všiml si server Zdopravy.cz.
„O ekologii toho tito ekoteroristé vědí asi jako o zeměpise. Pletou si Polsko a Slovensko a snaží se svými podáními jen prodlužovat stavby. Za nás všechny, kdo musíme po kraji cestovat po naprosto přetížené silnici do Trutnova, vám chci vzkázat: Děti Země, jděte do… víte kam,“ zuřil na sociální síti X europoslanec Tomáš Zdechovský.
Hotovo má být v roce 2027
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už dříve oznámilo, že délku případného zdržení stavby nelze nyní odhadnout. Dosud mínilo, že by stavbu mohlo zahájit na konci letošního roku. Podle spolku Děti Země jde hlavně o námitky procesního charakteru, takže o nich může ministerstvo dopravy rozhodnout samo.
„Z průběhu více než rok probíhajícího stavebního řízení vyplývá, že veřejnost se o jeho zahájení dověděla po více než pěti měsících od podání žádosti, přičemž řízení bylo pak na dva měsíce přerušené. I když došlo k průtahům délky asi sedmi měsíců, tak plán stavět dálnici v letech 2024 až 2028 lze považovat za reálný,“ prohlásil Patrik.
Ředitelství silnic a dálnic nyní pro úsek D11 o délce 21 kilometrů vybírá stavební firmu. Z šesti uchazečů dal nejvýhodnější nabídku polský Budimex. Nabídl cenu 11,35 miliardy korun, tedy 86,8 procenta předpokládané ceny. ŘSD plánuje, že na D11 nejdříve otevře tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou čtyřproudou rychlostní silnici S3. Celý úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.
ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. K úseku o délce 19,6 kilometru v březnu získalo pravomocné územní rozhodnutí. D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.