Už za pár dní zamíří občané do volebních místností, aby vybrali poslance a nepřímo tak i vládu na následující čtyři roky. Není proto divu, že předvolební kampaň nabírá na obrátkách a ostrosti. Politická analytička a konzultantka Alžběta Králová z Institutu politického marketingu pro deník FORUM 24 popsala, jak moc se letošní předvolební boj liší od toho v roce 2017 a jestli funguje negativní kampaň, kterou letos řada stran zvolila jako svou hlavní strategii. Partaje podle ní také často míří na konkrétní skupiny voličů – například hnutí ANO na seniory, koalice SPOLU pro změnu zkouší štěstí s lifestylovým časopisem.
„Například předseda hnutí ANO Andrej Babiš v minulé kampani vydal knihu „O čem sním, když náhodou spím“, která měla skoro až poetický název. Nicméně letos jeho kniha názvem „Sdílejte, než to zakážou!“ evokuje spíše strach a urgenci, že bude jeho kniha zakázána. Zároveň název připomíná typické řetězové e-maily, které v sobě často obsahují dezinformace,“ všimla si Králová, která se v minulosti podílela na kampaních větších i menších politických stran v Česku i zahraničí. Za bojovný až agresivní považuje i slogan ANO „Až do roztrhání těla“.
A to není všechno. „Andrej Babiš v různých debatách, na svých mítincích anebo ve svých statusech hanlivě označuje koalici Pirátů a Starostů za tzv. Pirátostán, před kterým chce republiku bránit. Často o nich šíří dezinformace (chtějí vyvlastňovat majetek, přivést do ČR uprchlíky a ty nastěhovat do poctivých slušných rodin atd. – nic takového v programu koalice nemá) a označuje je za fanatiky,“ hodnotí vyhrocenost letošní kampaně Králová. Zároveň připomněla, že před čtyřmi roky měl premiér jako nepřítele TOP 09 a jejího tehdejšího šéfa Miroslava Kalouska. „Předvolební klip hnutí ANO je také velmi negativní a explicitní a vyvolává strach ze změn, které tady chtějí zavést ‚fanatici‘,“ doplnila konzultantka.
Hnutí ANO podle ní ovšem není jediné, které se letos veze na negativní vlně. Třeba SPD podle ní přímo neguje konkurenční stranu sloganem „Potopíme Piráty“. „V roce 2017 osočoval Tomio Okamura lídra Pirátů (Ivana) Bartoše, že bere drogy, a že mu je sám dokonce nabízel,“ zmínila Králová. „Hustá dvojka ČSSD“ (Jana Maláčová a Matěj Stropnický) podle ní zase ve videu osočila koalice Pirátů a ODS, že chtějí rozkrást České dráhy a Českou poštu. Před čtyřmi lety přitom sociální demokraté podle Králové „šili“ především do hnutí ANO, s nímž následně usedli ve vládě.
„Velkou změnou je i limit nákladů na kampaň stran. Zatímco v roce 2017 mohla každá ze stran jedné z koalic utratit až 90 milionů, letos tento limit musí dodržet v rámci celé koalice, pro každou ze stran SPOLU je tedy tento strop oproti minulým volbám třetinový. Proto také za kampaň utratila zatím nejvíce,“ přidala zajímavý detail Králová.
Připomněla také to, že před minulými volbami útočilo ANO i na ČSSD a pár dní před hlasováním přišlo s kauzou lithium. „Dnes víme, že se jednalo o pseudokauzu s primárním cílem poškodit ČSSD ve volbách. Je pravděpodobné, že ANO před volbami otevře podobnou kauzu,“ odhadla odbornice. Nyní je hlavním terčem nejsilnější vládní strany už zmiňovaná koalice Pirátů a Starostů, vůči níž partaj vyrukovala se silnou negativní kampaní.
Strany se letos podle Králové také často zaměřují na konkrétní skupiny voličů. „V roce 2017 volilo hnutí ANO přes 41 % lidí nad 60 let. Toho jsou si ve straně vědomi, a proto jsou jejich kampaň, program i vládní kroky zaměřené převážně na starší voliče,“ poznamenala Králová a připomněla například „rouškovné“ pro důchodce ve výši pěti tisíc nebo v programu slibované zvýšení průměrného důchodu na 20 tisíc korun. „Strany začínají čím dál víc tříbit svou kampaň a zaměřují se na užší segmenty voličů – například koalice SPOLU vydává lifestylový časopis Ženy SPOLU,“ vypíchla politická konzultantka, která se ještě detailněji vrátila k už zmíněným televizním spotům, které se podle ní od sebe výrazně odlišují.
„Překvapil mě zejména spot ANO, které oproti minulým letům vsadilo na naprostou negaci. Hnutí pokračuje v negativní kampani vůči svým soupeřům a naopak svým voličům slibuje, že je ochrání před migranty a bude chránit suverenitu země. Spot koalice SPOLU je naopak pozitivní. Petr Fiala v něm mluví o tom, že chce do české politiky přinést změnu, zdůrazňuje slova jako zodpovědnost, slušnost a úcta. Zároveň klip vyobrazuje obyčejné voliče z různých cílových skupin, aby se ve sdělení našli a více jimi spot rezonoval,“ analyzuje Králová.
Klip koalice Pirátů a STAN má v sobě obojí – negativní část, v níž strany připomínají vládní selhání jako zadlužování Česka, ale i pozitivní segment, v němž se lídři koalice představují jako hybatelé změny k lepšímu. „Za nepovedený považuji spot ČSSD. Je velmi dlouhý, zaměřuje se na spoustu témat a předseda (Jan) Hamáček v něm nepůsobí energicky, ale spíše nudně,“ zhodnotila expertka video, v němž se ministr vnitra prochází sám po prázdných ulicích a tváří se zádumčivě.
Je podle ní zajímavé, že nejvýraznější „antibabiš“ kampaň rozběhl spolek Milion chvilek, který v nadcházejících volbách ani nekandiduje. „Přitom vede klasickou kontaktní kampaň, oslovuje voliče, ptá se na jejich preference a snaží se je přesvědčit, aby svůj hlas nehodili Babišovi, ale některé z demokratických opozičních stran. Využívají guerilla (partyzánský) marketing – například namalování křížků za oběti pandemie na náměstí před Babišovou autogramiádou v Průhonicích,“ říká Králová.
A jak kampaň zdůrazňující úřadujícího premiéra jako hrozbu plní svůj účel? Na to je podle expertky těžké odpovědět. „Antibabiš kampaň funguje na rozhodnuté voliče obou koalic, na ty, kteří vnímají vládu Andreje Babiše jako problém. Zda negativní kampaň vůči Babišovi bude fungovat i na nerozhodnuté voliče, je těžká otázka. Všichni o premiérových skandálech vědí, prakticky denně jsou toho plná média, a zvykli si na to,“ uzavírá Králová.