Systémy digitalizace stavebního řízení do dnešní doby vykazují nedostatky, které brání odesílání a přijímání žádostí, nebo jejich odbavování výrazně prodlužují. Kromě pracovníků stavebních úřadů se o současné podobě systémů negativně vyjádřili také někteří senátoři.
Konkrétní komplikace ve středu zákonodárcům předvedli pracovníci úřadů z Teplic a Mariánských Lázní na jednání senátního výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) si za prioritu určil uvést v manuálu podrobný postup, jak zpracovávat v systému kolaudace.
Podle vedoucí odboru územního plánování a stavebního řádu v Teplicích Lenky Mirgové byly v prvních týdnech fungování nových systémů stavebního řízení problémy například s manuálem zaslaným ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). Do poloviny července nemohla být podaná žádost, protože do něj nebyly přidány dostatečné informace pro dotčené orgány.
Některé žádosti zadané začátkem července do dnešní doby v systému nejsou. Práci zásadně komplikuje opakované vyplňování informací do dokumentů. Chyby vykazuje také funkce ověřování osob. Ty sice lze již načítat přímo ze systému, mají ale například smyšlené dny a roky narození. Z katastru nemovitostí lze automaticky načíst pouze číslo parcely, zbytek údajů se musí vyplnit ručně.
Obdobné nedostatky registruje také Jan Forejt, zastupující vedoucí odboru stavebního úřadu v Mariánských Lázních. Telefonická podpora ministerstva není podle něj schopná efektivně řešit dotazy úředníků. Z 12 e-mailů mu po třech týdnech odpověděli na dva. „Děláme zbytečně více kroků, než jsme dělali doteď. Když nám přijde fyzické podání v papírové podobě na sekretariát, tak zadat ho do systému trvá v průměru půl hodiny. V minulém systému to bylo za dvě minuty,“ uvedl Forejt na jednání výboru.
Předseda senátu Miloš Vystrčil (ODS) novinářům po prezentaci řekl, že jsou v systému nedostatky, které mohou nejen komplikovat a prodlužovat práci úředníků, ale i ji zastavit. Ministerstvo pro místní rozvoj ho ale ujistilo, že systém nevykazuje kritické chyby a lze ho dále upravovat. Ministerstvo mu ale nezodpovědělo otázku, proč nebyl systém upraven před spuštěním do podoby, která by chyby neobsahovala, případně proč systém neobsahoval funkcionality, které ve starém systému byly.
Senátor Pavel Fischer (nezařazený) uvedl, že do představení konkrétních chyb si nebyl vědom, jaká je digitalizace „průšvih“. Absurdní mu přišly například některé chyby ve vyhledávání osob a parcel. Senátor Jan Sobotka (STAN) krizi na stavebních úřadech připodobnil k povodním.
Někteří koaliční politici žádali Bartoše, aby byly systémy stavebního řízení funkční do konce srpna. Vicepremiér pro digitalizaci novinářům ve středu řekl, že se na nich bude pracovat i v dalších měsících. Další funkce se budou doplňovat v září, koncem roku i v roce potom. Důvodem je, že bylo rozhodnuto dodávat systém po částech a dají se doplňovat nové funkcionality podle žádostí uživatelů. Po vládních prázdninách se bude chtít setkat se členy vlády a informovat je o dalším harmonogramu.