Bývalý pražský imám Samer Shehadeh se ve svém videoposelství české veřejnosti zaručuje, že u nás nežije jediný islámský radikál. Mohlo by se tak stát, pokud by „provokace“ vůči muslimům přesáhly únosnou mez a nabádá, aby se jich provokatéři zdrželi. Jinak extremisty vytvoří.
[ctete]30975[/ctete]
Pomstí se, možná nepřiměřeně
Toto poselství může pro mnohé znít ze strany významného muslimského spoluobčana jako více či méně skrytá výhrůžka. Jsme mírumilovní, tolerantní, ale může se stát, že si někteří z nás „nenechají šlapat na krk“ a mohou se „nakonec zachovat nerozumně“. „My, muslimové, jsme vám do soukromí nevpadli, vy nám ano. My, muslimové, vás neurážíme, vy nás ano,“ tvrdí. „Pokud se, nedej bože, něco stane, tak to bude výsledek vaší provokace. Když budu do někoho neustále šťouchat, no tak mě nakonec uhodí. Pomstí se. Možná nepřiměřeně. Bude to nepřiměřená reakce, hloupé chování. No ale on už se prostě neovládl.“
V této souvislosti se nabízí srovnání, zda se těchto „provokací“ a vyhrocených výroků dopouštějí pouze krajní islamofobové typu Okamury a Konvičky, nebo zda se jich rovněž nedopouští i druhá strana.
Samer Shehadeh absolvoval islámskou univerzitu v saúdskoarabské Medíně. Již v roce 2005 měl veřejně prohlásit, že schvaluje palestinské sebevražedné atentáty na izraelské děti. Hovoří o náboženské toleranci, nicméně v roce 2013 na svém webu zveřejnil náboženský výnos fatwu ve znění: „Islám zakazuje výstavbu kostelů, synagog a jiných neislámských chrámů a modliteben v islámských zemích, jelikož v těchto chrámech se lidé dopouštějí přidružování, což je ten nejhorší hřích, kterého se člověk může dopustit.“
Imám se ve své výzvě distancoval od některých českých muslimů, kteří vystupují v médiích. Měl tím na mysli zejména Muhameda Abbase z Muslimské unie, který se často objevoval zejména v souvislosti s mezinárodně vyhrocenou situací kolem teroristického útoku na redakci Charlie Hebdo.
Žena má poloviční hodnotu před soudem
Abbas sice teroristický útok odsoudil, nicméně řada jeho výroků vzbudila údiv. Naznačil, že za útoky v Paříži, Madridu, Londýně a New Yorku mohly stát západní zpravodajské služby. Vůdce Islámského státu Bagdádího považuje za amerického agenta vycvičeného v Izraeli. Podpořil názor, že žena má poloviční výpovědní hodnotu před soudem. Na vině jsou podle něj rozdíly ve fungování mozku mezi mužem a ženou, která „je zařízena trochu jinak než muž“. Na dotaz, proč muslimské ženy nestojí vedle mužů při modlení, ale úplně vzadu, objasnil, aby muže nerušily v koncentraci.
Není známo, jak na takové výroky reagovali tuzemští ochránci lidských práv, v čele s ministrem Jiřím Dienstbierem a ombudsmankou Annou Šabatovou, která se zabývá nošením šátků ve školách.
Abbas podobně jako Shedadeh hájil přísné tresty vykonávané v některých muslimských zemích podle práva šaría, jako je sekání rukou a nohou za krádeže nebo kamenování žen. Podle Shehadeha je islámský trestní zákoník naprosto dokonalý.
Bijte děti „s láskou“
Jiný významný představitel místní muslimské komunity, předseda Ústředí muslimských obcí Muneeb Hassan Alrawi, před několika lety v brněnské mešitě vyzýval muslimky a muslimy k nenávisti ke všemu zakázanému Alláhem a k nevěřícím. Dále je vyzýval, aby „s láskou“ bili děti, které nechtějí islám praktikovat, neboť tak to přikázal zakladatel islámu Mohamed. V této souvislosti čelil i trestnímu oznámení.
Radikální jsou někteří čeští konvertité k islámu. Nejznámější je případ Lukáše Větrovce, který rovněž v brněnské mešitě vyzýval k zabíjení Židů: „Soudný den nenastoupí, dokud muslimové nepovedou válku proti židům. Muslimové je budou zabíjet tak, že se zbývající židé budou schovávat za balvany a stromy. A pak kámen nebo strom promluví: muslime, služebníče boží, tam za mnou je žid. Přijď a zabij ho.“
Šaría pro Česko aneb Cesta k víře
Lukáš Větrovec (alias Alija Harisovič) měl stát i za webem „Šaría pro Česko“ („Cesta k víře pro Česko“), zmiňovaným i ve zprávě BIS. Dalším správcem měl být Hamza Jan Velička, český muslim studující v Egyptě na univerzitě al-Azhar, náboženské autority Muslimského bratrstva. Muslimské bratrstvo bylo po vyhraných volbách odstaveno od moci vojenským pučem, jelikož hodlalo islamizovat stát.
Iniciátoři webu se sice distancovali od radikálních forem islámu, na druhé straně neskrývali svoji snahu prosazovat islámské hodnoty i na našem území. Mimo jiné uváděli: „Při islamizaci společnosti zachovávat a rozvíjet to dobré, co naše česká kultura obsahuje v souladu s islámem. Postupně inspirovat společnost islámskými hodnotami.“ Web „Šaría pro Česko“ ukončil svoji činnost v srpnu 2015.
Nelze ani pominout, že BIS za hlavní důvody svého letošního požadavku na navýšení rozpočtu uváděla: „Financování islámského fundamentalismu a islamizace v České republice z některé arabské země, opakované nesrovnalosti mezi příjmy a výdaji islámských organizací působících na území České republiky nebo naopak agenturní informace o odvodu peněžních prostředků z České republiky do zemí Blízkého a Středního východu bez možnosti ověření původu a příjemců v zahraničí.“
V důvodové zprávě dále uváděla případy, které se u nás již odehrály nebo odehrávají. Mezi nimi převažují případy islamistů, kteří buď ze zahraničí financují radikální islám v České republice, nebo naopak odvádějí peníze neznámého původu do arabských zemí neznámým osobám. Není tedy vůbec jisté, jestli Samer Shehadeh hovořil pravdu.
Provokace z obou stran
Přesto je nutné vnímat, že v České republice zatím není konfrontace ze strany většinové a muslimské populace tak vyhrocená jako v některých evropských zemích, kde žije mnohem početnější muslimská menšina. Nehoří u nás automobily a obchody jako na předměstí některých francouzských měst, nejsou vypalovány ubytovny pro azylanty jako v Německu či Švédsku, nedochází k teroristickým útokům islamistů. Z tohoto pohledu je u nás situace mnohem klidnější a obavy přehnané. I z vystoupení bývalého imáma však vyplývá, že se situace časem může změnit.
Pro mnohé mohou být výše uvedené příklady výstupů představitelů české muslimské obce stejně provokativní, jako výroky radikálních odpůrců islámu.
Pokud si bývalý imám stěžuje, že zástupci českých muslimů v médiích nejsou reprezentativní, je to spíše problém této komunity. Pokud zároveň varuje provokatéry z řad nemuslimské veřejnosti, aby se svými provokacemi přestali, platí totéž pro české muslimy. V první řadě pro ty, kteří se vydávají za jejich představitele.
[ctete]30805[/ctete]