
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) FOTO: Ministerstvo dopravy České republiky / se souhlasem
FOTO: Ministerstvo dopravy České republiky / se souhlasem

Rozsáhlou Vizi dopravy 2050 představilo v pátek ministerstvo dopravy. Plány na budoucí desetiletí zahrnují nové dálnice, rychlovlaky i rozsáhlé tunely pod Prahou a pod Krušnými horami.
„Ještě nikdy se tolik neinvestovalo. V loňském roce se do dálnic a železnic investovalo 101 miliard korun,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. „V roce 2033 budeme mít hustší dálniční sít než Polsko.“
„Pražský okruh bude vyžadovat další posílení dopravní infrastruktury. Plánuje se i jižní propojení Plzně a Jihlavy, aby mohla tranzitní doprava míjet Prahu. Celková délka hlavních koridorů činí přibližně 540 kilometrů, s odhadovanými náklady 320 miliard korun. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů,“ doplnil.
Ve středních Čechách má vzniknout druhý „pražský okruh“ ve vzdálenější variantě. Další auta se tak vyhnou Praze a současně se propojí nejdůležitější města v regionu. Dále je v plánu D19 úsek Domašov-Prostějov a D37/38 Jihlava-Pardubice.
Pod horami bude tunel dlouhý 31 km
Během 30. a 40. let chce stát dokončit základní síť vysokorychlostních tratí. Nové vlaky by mohly jezdit rychlostí až 320 km/h. Už letos začíná stavba první části rychlotratě z Brna do Přerova.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda k tratím sdělil, že pokračuje projekt Praha-Drážďany, který zahrnuje i hodně diskutovaný Krušnohorský tunel. „Probíhají geologické průzkumy. V Německu už tato stavba ekonomicky prošla, to je důležitý krok pro to, aby vznikla prezidentská smlouva.“
Jde o unikátní projekt, který v Česku nemá obdoby. Tunel pod Krušnými horami má být dlouhý 31 kilometrů.
„V kratším výhledu jde o konvenční tratě s rychlostí 200 km/h. V případě trati Přerov-Ostrava je to projektované na 340 km/h a počítáme s rychlostí kolem 320. Na Ústí asi 300 a v krušnohorském tunelu 200,“ upřesnil Kupka.
Podzemní metropolitní expres
Plánují se i dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes 10 km. Budou sloužit pro městské a příměstské vlaky. Kapacita má být šestnáct spojů za hodinu v každém směru.
„Je to reálný krok, jak provázat tratě s Letištěm Václava Havla. Ten přestup bude velmi rychlý. Z hlavního nádraží se dostanou na letiště i na regionální spoje,“ dodal Kupka.
Pod hlavním nádražím v Praze vznikne centrální stanice a další podzemní stanice budou v Karlíně, na Florenci, na Václavském náměstí a na Karlově náměstí.