Když se před týdnem objevil průzkum společnosti CVVM, který sociálním demokratům přiřkl potenciální volební úspěch překvapivých 13 procent, vedení ČSSD jásalo a šířilo svou radost na sociálních sítích. Všichni rozumně přemýšlející lidé, kteří sledují současnou politickou situaci, si však klepali na čelo. Jak by mohla strana, která se nachází v hlubokém úpadku náhle dosáhnout takového úspěchu? Nejedná se pouze o přesvědčovací manévr, který má nerozhodným členům ČSSD vnuknout myšlenku, že partaj je na vzestupu a z vládní koalice s ANO může profitovat ještě víc?
Stačilo ale pouhých sedm dní a procenta preferencí už zase nejsou tak pohádková.
Sociální demokracie od podzimních parlamentních voleb, v nichž dostala od svých voličů velký direkt a pouhých sedm procent hlasů, nedokázala nic. Tedy kromě výměny vedení, do jehož čela se dostali politici, u nichž je hodně vidět, jak moc se těší, že budou „tak trochu“ vládnout a dokáží tomu podřídit ledacos. Třeba si i nechají diktovat od komunistů.
Zatímco Sobotka, Chovanec, nebo Zaorálek již věděli a vědí, že koketovat s Andrejem Babišem kvůli možné vládní spolupráci je podřezávání si větve pod sebou samým, nově „obrozená“ strana, jejíž členové bez přemýšlení všechno špatné svedli na staré vedení, hledí k novým,, lepším zítřkům a přitom nadšeně reaguje na každý sebemenší signál, že už se „to blíží“.
K tomu měl zřejmě dopomoci i průzkum společnosti CVVM, který všechny sociálnědemokratické straníky a zřejmě i některé voliče, nadmíru potěšil. Jak oprávněné však toto veselí bylo, zůstává po včerejším zveřejnění průzkumu Kantar TNS pro Českou televizi otázkou. Je totiž velmi podezřelé, že ve chvíli, kdy se rozhoduje o osudu ČSSD, který značně ovlivní její možný vstup do područí Andreje Babiše, najednou agentura přijde s volebním potenciálem, o němž se sociálním demokratům zdá v dny, kdy si zrovna nepřipouštějí svůj totální úpadek.
Třináctiprocentí „machrování“ vydrželo socialistům pouhý týden. Pak totiž přišlo sedmiprocentní vystřízlivění, které je daleko uvěřitelnější, než pohádka z dílny CVVM. Kdo řekne, promiňte, trochu nám to nevyšlo? Nikdo, průzkumů totiž vychází tolik, že se v nich málokdo orientuje a více než k informování voličů slouží marketérům politických stran, kteří občanům „překládají“ percentuální vyjádření do srozumitelnější řeči. Ti stoupají, druzí zase ztrácí podporu, slýcháme z médií i ze stranických buněk. Kde je však pravda a zajímá vůbec někoho? Rozhodně se nedá předpokládat, že by se třeba Jan Hamáček CVVM a Kantaru ptal, kde mu během pár dní ztratili tolik voličů a žádal vysvětlení pro členy ČSSD, které průzkum zmátl a uvěřili tak, že s Babišem bude ještě líp.