V případě mimořádné hrozby by kontroly na tuzemských hranicích mohlo nařídit ministerstvo vnitra. Trvaly by však jen pět dní a jejich případné prodloužení by musela schválit vláda. Pokud nenastane mimořádná situace, tak bude o uzavření hranic podobně jako dosud rozhodovat vláda. Navrhuje to nový zákon o ochraně státních hranic, který dnes v noci podle informací ČTK schválil kabinet premiéra Bohuslava Sobotky. Norma teď půjde k dalšímu schvalování do Sněmovny.
Vnitro by v budoucnosti mohlo nařídit hraniční kontroly, pokud by existovala vážná hrozba narušení pořádku či vnitřní bezpečnosti země. Kontroly by bylo možné provádět na vybraných místech nebo po celé délce hranic. Podle návrhu jde hlavně o krizové řešení situací, kdy z časových důvodů nelze uplatnit standardní postup, při kterém o zavedení kontrol rozhodne vláda. Kabinet rovněž podle návrhu zákona rozhodne o zrušení kontrol.
Zákon zároveň stanoví, že vláda může určit rozsah, způsob či intenzitu kontrol. Mohou být třeba namátkové silniční či železniční nebo systematické, podobně jako tomu bylo před zavedením schengenského systému. Může být také vyhlášen zákaz překročení zelené hranice, vláda by také podle zákona mohla určit, kde se bude moci hranice překročit. Minimálním standardem by ale podle důvodové zprávy mělo být umožnění překročení státní hranice v místech dřívějších hraničních přechodů, které platily před vstupem do schengenského prostoru.
Stovky policistů a vojáků shodou okolností dnes cvičily hlídání česko-rakouské hranice pro případ zesílení vlny uprchlíků. Podle ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD) cvičení ukázalo, že je země na případný nápor migrantů připravena, ale čas nasazení sil na hranice se musí zrychlit. Do akce se zapojilo 500 policistů a 300 vojáků, kteří na zkoušku obnovili kontroly na 20 hraničních přechodech v Jihomoravském a Jihočeském kraji.
V současnosti zavedlo kontroly na svých hranicích také několik evropských zemí kvůli migrační krizi. Státy této možnosti však využívaly i dříve. Zpravidla se zavedení kontrol týkalo konání významných politických událostí či masových sportovních akcí.
[ctete]24972[/ctete]
Zákon upravuje také podmínky pro získání statusu mezinárodního letiště či povinnosti kapitánů letadel a provozovatelů letišť. Tuzemská mezinárodní letiště, která ročně odbaví méně než 5000 lidí, například budou muset zajistit, aby se tam pohybovali odděleně cestující na vnitrozemských a vnějších linkách. Zároveň budou muset zajistit, aby tam byla místnost pro provádění kontrol. Do problémů by se podle návrhu zákona mohli dostat piloti, kteří bez povolení použijí při mezinárodním letu přistávací plochu, která není součástí mezinárodního letiště.