„Málem jsem boural,“ pustil se poslanec za hnutí ANO a bývalý předseda dolní komory parlamentu Radek Vondráček do nové kampaně vládní koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09). Babišův poslanec si postěžoval, že při pohledu na jeden z billboardů s premiérem Petrem Fialou (ODS) „vybočil při jízdě autem z pruhu“. To nenechalo chladným například známého starostu Tetína na Jičínsku a krajského zastupitele Matěje Hlavatého (STAN).
„Systematicky pracujeme na tom, abychom opravili dlouhodobě špatné hospodaření země po předchozích vládách a zároveň dostatečně investovali do budoucí prosperity. Za našeho vládnutí jsme snížili deficit státního rozpočtu o 180 miliard korun. Spolu děláme, co je třeba,“ zveřejnil v pondělí na sociální síti X předseda vlády a šéf občanských demokratů Petr Fiala.
Příspěvek využil k útoku na premiéra a koalici SPOLU bývalý předseda poslanecké sněmovny za hnutí ANO Radek Vondráček. „Viděli jste billboardy? Málem jsem boural. Když jsem si přečetl u Barrandovskeho mostu, že tato vláda snížila deficit o 180 miliard a u toho usměvavého premiéra, mimoděk jsem se nevěřícně zakoukal a vybočil z pruhu. Museli na mě zatroubit, abych se probral. Nebezpečná věc,“ napsal pod premiérův příspěvek.
Na Vondráčkova slova reagoval například starosta Tetína na Jičínsku Matěj Hlavatý z vládního hnutí STAN. „Doporučuji nechlastat před jízdou a soustředit se na cestu. Je to pro vaše dobro,“ vzkázal poslanci. Narážel tím mimo jiné na Vondráčkovo živé vystoupení ve vysílání ČT24 z návštěvy v Moskvě před šesti lety.
Spolu děláme, co je třeba
Koalice SPOLU zahájila v pondělí kampaň o naplňování programového prohlášení. Předsedové stran pod heslem „Spolu děláme, co je třeba“ jejím prostřednictvím sdělují, že vláda zbavila Česko závislosti na Rusku, snížila rozpočtový deficit či otevře 207 kilometrů nových dálnic. Koalice chce oslovit hlavně ty, kteří ji volili před více než třemi lety, ale nyní by k volbám nešli. Od února plánuje ostrou předvolební kampaň, ve které představí plány pro další mandát.
Sněmovní volby čekají Česko příští rok na podzim a premiér Petr Fiala by v nich chtěl získat pro koalici 30 procent. Nyní průzkumy veřejného mínění uskupení přičítají zhruba 20 procent a druhou příčku za v současnosti opozičním hnutím ANO Andreje Babiše. Strany v kampani chtějí oslovit hlavně ty, kteří volili koalici před více než třemi lety, ale nyní by k volbám nešli.
Kampaň potrvá do prosince a koalice pro ni využije on-line i off-line prostředí. Počítá také s kontaktní kampaní v ulicích, do níž by se měli zapojit senátoři, poslanci i desítky dobrovolníků ve svých obcích a městech.
„Před třemi lety jsme se pustili do náročné práce s jasným cílem: vyvést Českou republiku z krize a z důsledků nezodpovědného vládnutí Andreje Babiše. Bezpečnostní, energetickou a ekonomickou krizi, které přišly později, jsme si v prosinci 2021 neuměli ani představit. Navzdory tomu všemu se nám ale podařilo zásadně stabilizovat veřejné finance, posílit energetickou bezpečnost, významně posílit obranu, zrychlit investice do infrastruktury, modernizovat vzdělávání a vrátit naší zemi respekt v zahraničí. To všechno je ve prospěch našich občanů a firem. Spolu děláme, co je třeba,“ shrnul sdělení kampaně Fiala.
Fiala chce být autentičtější
Novou koaliční smlouvu uzavře SPOLU po Novém roce, nyní pracuje na kandidátkách. Stejně jako v roce 2021 budou vzorce jejich sestavování odlišné kraj od kraje tak, aby koalice co možná nejvíc uspěla. Fiala počítá s kontaktní kampaní i novými cestami, jak oslovit voliče. Hájil rozhodnutí založit si profil v čínské aplikaci pro sdílení krátkých videí TikTok snahou oslovit mladou generaci. Připustil, že vládě a koalici se nedaří prodávat úspěchy koalice přes média, chce proto využít různých možností prezentace. Za chybu ve své dosavadní prezentaci označil premiér to, že se při vystupování v médiích příliš kontroloval, nyní chce být autentičtější tak jako v závěrečných dvou týdnech kampaně před minulými sněmovními volbami.
@p_fiala Pojďte se se mnou podívat do zákulisí focení nové kampaně! 🤵🏻 #fyp ♬ původní zvuk – Petr Fiala
Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová se nechce v ostré předvolební kampani vyhýbat ani lince týkající se hnutí ANO a Andreje Babiše, očekávané volební klání v tomto ohledu přirovnala ke kampani amerických prezidentských kandidátů Donalda Trumpa a Kamaly Harrisové, která vrcholí v těchto dnech.
Chybou v krajských volbách podle Fialy bylo, že kampaň SPOLU neměla celostátní linku, vsadila pouze na regionální témata.
Předsedové ODS, TOP 09 a KDU-ČSL podepsali memorandum o společné kandidatuře ve sněmovních volbách minulý týden. Podle představitelů všech tří stran budou příští sněmovní volby soubojem prodemokratických sil s levicí a populisty. V memorandu se strany shodly na dokončení reforem v ekonomické, zdravotní, sociální a obranné oblasti a také na modernizaci školství, posílení role České republiky v NATO a zajištění odpovídající životní úrovně pro občany Česka.