Zastupitel TOP 09 a odborník na dopravní otázky Martin Jedlička hovoří v rozhovoru pro deník FORUM 24 o dopravní situaci v Praze. Kritizuje uzavření Smetanova nábřeží pro auta, ale i sílu různých spolků, které lobbují za cyklisty, ale v mnohých případech vůbec nebrání jejich zájmy.
Velmi diskutovaným pražským tématem je dnes Smetanovo nábřeží. Jak se stavíte k jeho diskutovanému uzavření pro průjezd aut? Mělo by dojít i k uzavření Malé Strany?
Já nejsem pro takové politické PR akce. Ostatně TOP 09 uzavření této významné dopravní tepny nepodporuje, většina našich členů se staví proti uzavírání nábřeží pro auta. Rozhodně jsme s tím nekandidovali ve volbách.
Jsem pro, aby se vedla o tomto diskuze, ale já se opravdu obávám, že není na místě uzavírat tak významné ulice, kudy jezdí tisíce aut, bez rozumné náhrady. Tady ta náhrada prostě chybí, tunel Blanka to není, protože je moc daleko. V centrální části Prahy prostě není rozumná objízdná trasa. Vždyť není normální, aby člověk musel po cestě z Výtoně do Karlína ujet deset kilometrů navíc.
A jak to dopadne? Řidiči si budou hledat cesty všemi možnými jinými směry a zahltí auty obytné oblasti, jako se to stalo v ulicích Divadelní a Karoliny Světlé, když na Smetanově nábřeží došlo k omezení provozu.
V Praze se v posledních letech rozmohla určitá cyklistická lobby. Podporujete její záměry? Jak se projevuje na vývoji dopravy v Praze?
Soustředit se jenom jedním směrem je jednoznačně špatně. Všechny druhy dopravy je potřeba rozvíjet a priority by měly být rozděleny podle významu dané dopravy. Je pravdou, že v posledních letech se zájmy některých cyklospolků nadřazují nad zájmy ostatních druhů přepravy. Agresivní prosazování cyklopruhů všude a za každou cenu považuji za velkou chybu.
Jednak díky tomu vzniká mezi lidmi, kteří cyklodopravu nevyužívají, velký vztek vůči cyklistům jako celku. Přitom běžný cyklista, který nemá se spolky typu Automat nic společného, třeba ani nesouhlasí s mnohými jejich požadavky. Jako příklad nesmyslného tlačení cyklopruhů může sloužit nové dopravní značení na Argentinské u nájezdu na magistrálu. Naprosto nepřehledné značení na aktuálně klíčové dopravní tepně pro automobily nepůsobí ani bezpečně a ani účelně. Cyklistu tam prakticky nepotkáte.
Za druhé se v posledních letech velmi zanedbává rozvoj MHD a podmínek pro individuální dopravu. Různé zklidňování dopravy můžete vymýšlet, když máte nejdříve vyřešené například páteřní okruhy, tak aby nedocházelo v Praze k naprosto nesnesitelným dopravním situacím.
Nedávno na zastupitelstvu hlavního města prosazoval náměstek Scheinherr další omezení automobilové dopravy. A to zrušením možnosti jezdit mimo špičku v takzvaných BUS pruzích. Jak vnímáte tuto iniciativu?
To byl další ze záměrů, které měly zase trochu znepříjemnit řidičům jízdu autem. Přitom k tomu není žádný reálný důvod. Došlo by leda ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu.
Zastupitelé TOP 09 opakovaně hlasovali proti tomuto záměru a pomohli prosadit usnesení, která tyto zbytečné kroky odmítlo. Jsem za to rád a sám jsem na to apeloval jako host na dopravním výboru, kde jsem jako jeden z prvních upozorňoval, že taková regulace nemá žádný smysl.
Preference MHD ve vyhrazených jízdních pruzích má smysl ve špičkách, nikoli mimo špičky, kdy autobusy žádná kolona nezdržuje. K tomu není žádný důvod, a pokud je nějaká regulace zbytečná, neměli bychom ji dělat. Pak jde jen a jen o buzeraci řidičů. Jestli je potřeba rozšířit vyhrazenou dobu pro MHD, ať se to klidně udělá, ale jen tam, kde je pro to důvod.
Pracovně se věnujete dopravě v Praze 8. Jaké jsou hlavní problémy v této městské části?
Praha 8 má rozsáhlé území a každá část má své specifické problémy. Obecně se ale dá říct, že velká bolest Prahy 8 je v chybějících dopravních okruzích, a to v obou – vnějším Pražském okruhu i vnitřním Městském okruhu. Protože tento nadřazený dopravní systém chybí, jezdí přes naše území cílová doprava z celého severního segmentu města. Do Prahy jezdí denně ze Středočeského kraje přes 300 tisíc aut, z nich velká část jede právě přes Prahu 8. A jezdí přes nás i tranzit, který chce pokračovat přes Prahu někam dál. Ulice Liberecká a V Holešovičkách v současnosti plní úlohu radiály spojující dálnici D8 s Městským okruhem (tunelový komplex Blanka), který není dokončený, ale je hlavní spojnicí severu Prahy například i s dálnicí D1 na Brno.
Na to máme několik řešení. Za prvé je potřeba, aby stát posunul dostavbu vnějšího okruhu. Za druhé, Praha musí pokračovat v dostavbě Městského okruhu, který naváže na tunel Blanka, na tom se pracuje a to je dobře. Za třetí, jako řešení situace v ulici V Holešovičkách navrhuje Praha 8 i vedení hlavního města zahloubení této ulice do tunelu. A za čtvrté je potřeba série dalších opatření, v podobě vybudování odstavných parkovišť za Prahou, stavby nových vlakových zastávek v Praze a tak dále, aby lidé měli skutečně alternativu a nemuseli zajíždět do Prahy autem.
Na Praze 8 vedete již dlouho víceméně neúspěšně soudní spory s cyklistickým spolkem o tom, jak má vypadat doprava v Karlíně. Proč to trvá tak dlouho?
Jedná se opravdu již o letitý problém, který se datuje od roku 2012. Karlín je na rovině a je v něm velké množství jednosměrných ulic, v nichž došlo k povolení jízdy cyklistů v protisměru, takzvaných cykloobousměrek. Ty vydržely do roku 2016, kdy odbor dopravy při vyznačení parkovacích zón nechal některé z těchto obousměrek zrušit. A od té doby se datují spory mezi spolkem Automat a představiteli Strany zelených s Prahou 8. Tedy dlouhých pět let.
Také je potřeba doplnit, že jde o spor státní správy se spolkem před soudem. Ten spor nevedou politici, ale státní správa, silniční správní úřad. Tedy já jako zastupitel, nebo politické vedení městské části, do toho nemůžeme nijak zasahovat.
V čem ten spor spočívá?
Celý spor je o tom, jak široká musí být jednosměrka, aby se do ní vešla právě ona cykloobousměrka. Na jedné straně odbor dopravy a dopravní policie odmítá povolit jízdu cyklistů v protisměru v šířce pruhu menší než 4,5 metru. Důvodem je bezpečnost provozu – nejen cyklistů, ale i řidičů aut. Na druhé straně stojí spolek Automat a předseda Strany zelených v Praze 8, kteří neustále požadují, aby byly cykloobousměrky všude, v každé ulici v Karlíně. Názor policie je nezajímá.
Problém je, že kdyby měl odbor dopravy aktivistům ustoupit, musel by v několika ulicích Karlína zrušit parkovací místa, aby byly vozovky širší – celkově by to znamenalo zrušit celkem 160 parkovacích míst. Což úředníci nechtějí udělat, a tak soudy neustále pokračují.