Evropská rada pro konkurenceschopnost v čele s českým ministrem dopravy Martinem Kupkou v pondělí schválila novou podobu emisní normy Euro 7. Ta by měla být výrazně přijatelnější a méně přísná. Většina českých europoslanců se na přínosu sjednaného kompromisu shodla. Luděk Niedermayer (TOP 09) ovšem není o splnění účelu najít novou a lepší rovnováhu mezi ochranou zdraví, životního prostředí a dopady do ceny automobilů přesvědčen.
Návrh, který má oproti předchozímu znění méně přísná pravidla v souvislosti s emisními limity pro osobní a nákladní auta a jehož časový rámec pro zavedení normy se prodloužil, nyní poputuje do výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu, který by ho měl projednat 12. října. Od výsledků jednání se pak může v listopadu dostat ke schvalování na plénu.
Toto téma má v europarlamentu na starosti, je zpravodajem návrhu, Alexandr Vondra (ODS) a výsledek z Rady ministrů je podle něj velmi dobrý. „Je to odměna za systematickou práci ministra Kupky. Dokázal si v EU najít spojence a s nimi prosadit zásadní okleštění návrhu Evropské komise tak, aby výsledek ani dál nedestabilizoval autoprůmysl u nás, který tvoří 10 % českého HDP, a zároveň udržel cenovou dostupnost menších nových aut pro méně příjmové vrstvy lidí,“ řekl deníku FORUM 24 s tím, že jednání v europarlamentu vrcholí a jsou logicky těžší, protože v něm sedí více zelených aktivistů. „Věřím, že se nám podaří vyjednat řešení, které pak umožní shodu s radou tak, aby byly naplněny uvedené cíle,“ uvedl.
V zásadě jde podle europoslance o to nerozšiřovat požadavky na nová spalovací auta nad rámec platných předpisů a poskytnout dost času průmyslu, aby se inovačně přizpůsobil, a to zejména tam, kde k některým novinkám dojde. To platí především pro omezení emisí z brzd a pneumatik. „Ty zatím pod žádnou kontrolou nejsou a například emise mikroplastu a některých kovových prvků mají negativní vliv na zdraví lidí i přírodu. Tady se opatření budou vztahovat na všechny druhy aut, včetně elektromobilů, kterých bude přibývat,“ vysvětlil.
Kritikem návrhu je europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09), podle kterého se ministrům spíše nepodařilo dosáhnout účelu této normy, tedy najít novou lepší rovnováhu mezi ochranou zdraví, životního prostředí a dopady do ceny automobilů. Rozvolnění, která norma přináší, podle jeho názoru správný kompromis neukazuje.
Kupka uvedl, že norma dokáže zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Podle Niedermayera se bude odvíjet zejména od toho, jak se bude dařit evropským firmám v elektromobilitě, protože tento sektor roste. Zároveň upozornil, že by se mohlo stát, že se některá evropská auta ani nebudou vyrábět, protože „jsme se dostali do situace, kdy některé naše limity na škodliviny jsou menší než na jiných trzích,“ jak vysvětlil pro deník FORUM 24. „Ale mám pocit, že se automobilový průmysl i s nástupem Číny hodně lokalizuje. Čili se spíše jedná o konkurenci na domácím trhu a tam budou podmínky pro všechny stejné,“ dodal.
V souvislosti s tvrzením Kupky, že norma nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, Niedermayer podotkl, že například zvýhodnění dieselových aut z hlediska limitů noxů se nejlevnějších aut nedotkne, protože levná auta jsou spalovací. Zároveň zmínil omezení podmínek na studené starty, tedy škodliviny, které auta vypouští při startu, což by vedlo ke snížení nákladů. „Ale analýzy, které jsem viděl, mluví o řádu desítek euro a je to samozřejmě za tu cenu, že auto, které bude startovat, bude vypouštět více jedovatých látek a to znamená, že bude ohrožovat zdraví osob v jeho okolí, třeba na křižovatce,“ vysvětlil.
Ocenil zavedení norem pro nebezpečné látky, které se budou týkat i elektromobilů, například zmíněné oděry z pneumatik a brzdy, a zpřísnění limitů pro nákladní auta. „Je potřeba vytyčit směr, aby firmy věděly, do jakých technologií mají do budoucna investovat,“ řekl.
S ministrem Kupkou souhlasí europoslankyně Michaela Šojdrová (KDU-ČSL), podle které je Norma 7 dalším důležitým krokem pro snižování emisí a ochranu životního prostředí. „Myslím si, že aktuální norma je rozhodně kompromis, který je přijatelný jak z hlediska životního prostředí, tak automobilového průmyslu. Jedná se navíc o významný úspěch České republiky, protože to byli právě Češi, kdo na půdě EU inicioval skupinu, která o změnu návrhu usilovala,“ řekla deníku FORUM 24 a dodala, že při hlasování plánuje tento kompromis podpořit.
Státy se musely domluvit na kompromisu, protože původní verze normy nebyla proveditelná, uvedl pro deník FORUM 24 europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který změnu také vítá. „Nicméně základní myšlenka, která ukazuje, že emise nepochází pouze z výfuku, ale že je problém mikročástic při brždění a z pneumatik, je dobrá. Bohužel byla pojata příliš ideologicky,“ dodal.
Za úspěch české vlády i Evropské unie považuje vyjednanou podobu normy i europoslanec Jiří Pospíšil (TOP 09). „Pro mě osobně je důležité, že tato podoba nepovede k tomu, aby evropské automobilky byly rozdrceny čínskou konkurencí. Podporuji ochranu životního prostředí, ale zároveň nechci, abychom si zaváděnými opatřeními zničili evropský průmysl,“ uvedl pro deník FORUM 24 s tím, že je dobře, že se nově budou posuzovat také emise z brzd a pneumatik a že toto posuzování bude zahrnovat i třeba elektromobily. Tento návrh je pro něj přijatelný a s jeho podporou v Evropském parlamentu při hlasování počítá, přičemž zmínil, že se ještě potřebuje seznámit s podrobnou verzí.
Nová pravidla podle europoslance Mikuláše Peksy (Piráti) znamenají to, že budeme vyrábět auta, která nehuntují okolní vzduch a naše těla. „Kolem 300 tisíc lidí umře v Evropě ročně na znečištění vzduchu. A tohle je jeden z plánů, jak to změnit. Vzhledem k tomu, že se nakonec nejspíše shodneme na velmi kompromisním znění, bude spokojen i automotive a nemyslím si, že jde o nějaké jeho ohrožení, je to naopak příležitost. Chci, aby nebyl vzduch vidět, a v nějakém kompromisním znění, kdy budou všechny strany spokojeny, pro návrh rád zvednu ruku,“ odpověděl na dotaz deníku FORUM 24.
Europoslanec Stanislav Polčák (STAN) souhlasí s většinou svých kolegů. „Tento kompromis umožní, aby evropské automobilky přešly na výrobu nízkoemisních vozů plynule, zůstaly konkurenceschopné a auta byla nadále pro občany dostupná,“ řekl s tím, že pro ukončení prodeje nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 nehlasoval, ale věří, že automobilky této „mety“ dosáhnou pravděpodobně ještě dříve a organicky podle požadavků svých zákazníků. „Právě i díky prostředkům, které mohou nyní investovat do vývoje namísto plnění přísných limitů původní varianty Euro 7,“ dodal.