Životopisné drama Masaryk českého režiséra Julia Ševčíka o synovi prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, které měli možnost v pátek ve světové premiéře zhlédnout diváci mezinárodního filmového festivalu Berlinale, příliš nenadchlo. Vyplývá to z recenzí na serverech Screen Daily a The Upcoming. Kritici vytýkají snímku například ustrnulost či laciné sexuální scény.
„Film zahajují majestátní letecké záběry pobřeží, pak se již Masaryk propadá,“ napsal Kaspar Kamu na serveru The Upcoming. Prvních 30 minut podle něj musí publikum přetrpět procesí v podobě nevkusného sexu, drog a násilí.
Kamu se domnívá, že film sám o sobě se zdá být zmatený a roztržený mezi témata bezmocnosti a beznaděje tváří v tvář fašismu a snahou být zábavný. Uznává, že Masarykovi nechybí ani světlé momenty, ale myslí si, že chabá režie a ledabylý scénář zabránily tomuto potenciálně zajímavému biografickému snímku v rozletu.
„Historie ustoupila do pozadí, zatímco vyprávění se příliš věnuje otřepaným a vyumělkovaným příběhům protagonistů místo kontextu, ve kterém se odehrává,“ dodal Kamu.
Wendy Ideová na serveru Screen Daily zase dílu vytkla zaneřáděnou časovou osu, která se pohybuje sem a tam mezi psychiatrickou léčebnou, kde Masaryk navázal přátelství s exilovým německým lékařem Steinem, a opulentními salonky, kde se rozhoduje o východní Evropě. Dodala, že scénky politiků jsou pak okořeněny náhledem do Masarykova večírkového života s všudypřítomným kokainem.
Výběr míst podle Ideové přidává na atmosféře filmu, ačkoli tempo snímku je ustrnulé. „Je zde několik střihů, které místo aby posunuly příběh vpřed, očividně opakují stále dokola to samé,“ uvedla kritička s tím, že výkony některých vedlejších postav nejsou na rozdíl od Karla Rodena v roli Jana Masaryka tak přesvědčivé.
Ideová ve svém hodnocení také uvádí, že zájem o Masaryka bude především na domácím trhu. Uznává ale, že také filmové festivaly drama se zájmem přijmou.