NÁZOR / Česká školní inspekce vydala novou analýzu vzdělávání v České republice, kde je uvedeno, že náš stát nedokáže naplno využít schopností dětí, protože o volbě jejich povolání častěji rozhoduje rodinné sociální zázemí než skutečné studijní předpoklady. Jen pár hodin poté, co byla analýza publikována, pocítila prudké nutkání se k ní vyjádřit i šéfka komunistů Kateřina Konečná. Inu, volby se blíží.
„V ČR o volbě školy rozhoduje hlavně rodinné sociální zázemí než studijní předpoklady. Hezky jsme to za těch 35 let dopracovali. O tom, jaký život povedete a jaké vzdělání dostanete, rozhoduje hlavně to, komu a kde se narodíte. Nesouhlasíte s tím? Jste komunista dezolát! Vítej, dědičná chudobo. Mokrý sen všech kapitalistů se zhmotnil. Nevolte ty, kdo mají zájem na zachování současného stavu a nerovností. Viďte, kluci a holky z pětikoalice,“ jako tradičně napadla vládu komunistická náčelnice.
Analýza České školní inspekce, na kterou se šéfka KSČM odvolává, vychází z nejčerstvějších dat získaných z elektronických přihlášek na střední školy. „Nevyužíváme vzdělávací potenciál žáků, protože máme významnou skupinu těch, kteří sice mají nižší socioekonomický status, ale byli by podle výsledků našeho testování schopni se vzdělávat v oborech s maturitní zkouškou nebo na gymnáziích,“ popsal pro Novinky.cz ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal, jaké problémy inspekce vidí.
Zatloukal také řekl, že rodina žáky často nemotivuje, a oni tak končí v oborech, pro který nemají adekvátní potenciál, protože jejich skutečný potenciál je daleko větší. To je podle ústředního školního inspektora také důvod, proč až sedmdesát procent absolventů po pouhých třech letech od ukončení učebního oboru v tomto oboru nepracuje.
Konečná má však přece jen v něčem pravdu. O tom, jaký život kdo povede a jakého vzdělání dosáhne, opravdu rozhoduje hlavně to, komu se člověk narodí. Lidé, pro něž není vzdělání prioritou a kteří dávají přednost „jednoduchému životu“ vyplněnému třeba každodenním sledováním televize se sklenicí piva v jedné a cigaretou v druhé ruce, bez jakýchkoliv koníčků, své děti k vyšším cílům opravdu nemotivují. Jak získat chuť po vzdělání v rodině, v jejíž domácnosti se najde třeba jen jedna kniha, nebo ani to ne, a pro kterou je největší kulturní událostí pořad Česko hledá Superstar?
Není to vina státu jako takového, jak se snaží vsugerovat Konečná. Stát naopak umožňuje stejné vzdělání všem bez rozdílu. Třeba už jen tím, že se na státních a veřejných školách neplatí školné. Takže stačí jen trochu chtít a své potomky motivovat a vést k tomu, že vzdělání je užitečné.
Rozhodně o přijetí na žádnou školu už naštěstí nerozhoduje kádrový profil, jako tomu bylo, když v naší zemi po dlouhá desetiletí bačovali rudí předchůdci Kateřiny Konečné. Ti dokázali studijní potenciál mladých lidí využít opravdu na maximum. Třeba vylučováním ze škol kvůli účasti na demonstraci či poslechu zahraničního rozhlasu.