Když se v červenci uskutečnily dva koncerty zpěváka Eda Sheerana, organizátoři se rozhodli používat elektronickou evidenci tržeb u prodeje nápojů, přestože tuhle povinnost budou mít až příští rok. A ukázalo se, že to je nejen opravdu komplikovaná věc, ale že pro menší festivaly by to mohlo být likvidační.
„Pouhé sestavení tolika pokladen zabralo 130 člověkohodin. Kvůli testování jsme navíc vše museli mít připraveno už dva dny předem,“ přibližuje Jakub Pešek z pořadatelské společnosti Lunchmeat, která vše shrnula v tiskové zprávě. Společnosti Dotykačka, která dodala pokladny, zaplatili více než milion korun. Problém byl navíc už jen s tím sehnat společnost, která by měla tak velké množství k dispozici.
„Upřímně si neumím představit, že by kvůli instalaci EET pokladen bylo nutné začít s přípravou festivalu třeba o den, nedej bože o dva dřív. Znamenalo by to významné prodlužení pronájmu stanů, generátorů, technického vybavení, samotného místa konání i jeho zabezpečení. To vše představuje investice minimálně v řádu vyšších stovek tisíc nad rámec samotného pořízení pokladen. V součtu se rázem pohybujeme v milionech. Náklady na EET tak u menších festivalů klidně spolknou i pětinu tržeb, což by pro ně často bylo likvidační,“ říká Marek Vohralík, výkonný ředitel asociace Festas.
„Tým šesti lidí se dva týdny nevěnoval ničemu jinému. Bylo třeba připravit v cloudu prodejní položky, instalovat na místě všechna pokladní zařízení s tiskárnami, proškolit personál, zajistit nonstop technickou podporu v průběhu celé akce a odinstalovat zařízení ihned po skončení,“ uvedl k tomu Petr Menclík, ředitel společnosti Dotykačka.
Problémem bylo vzhledem k množství lidí i přetížení internetu. Navzdory posílení sítě jednotlivými operátory docházelo po celou dobu k výpadkům. „Pokladny si poradily, zvládají fungovat i off-line. Kvůli kolísání signálu se však transakce částečně evidovaly na finanční správě až zpětně, po skončení akce. S ohledem na množství plateb a nestabilní připojení to pak byl proces na několik hodin,“ uvádí projektová manažerka Dotykačky Petra Weithová a doplňuje: „S fungujícím internetem by navíc pořadatel mohl mít dokonalý přehled o všech transakcích v každém okamžiku, takto to bylo jen jednou za čas.“
Podle údajů Dotykačky každá pokladna obsloužila v průměru 450 lidí. V průběhu obou koncertů se tak při nákupu nápojů uskutečnilo přibližně 120.000 transakcí. Na účtenky se za dva dny spotřebovalo cca 15 km kotoučkového papíru.
EET začala platit 1. prosince 2016 pro restaurace a ubytovací zařízení a od března 2017 pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Třetí fáze měla začít 1. března 2018 a týkat se měla stánkového prodeje občerstvení bez stolů a židlí, prodeje na farmářských trzích či služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se měli zapojit i vybraní řemeslníci. Ústavní soud (ÚS) ale v prosinci 2017 začátek třetí a čtvrté etapy zrušil. Podle soudu nejsou protiústavní, ale mohou začít až po důkladnějším zvážení dopadů a vymezení výjimek přímo v zákoně, nikoliv jen ve vládním nařízení.
Vláda v reakci na rozhodnutí ústavních soudců v červnu 2018 schválila novelu, kterou se loni na podzim začala zabývat Sněmovna. Kromě rozšíření EET na další obory včetně řemeslníků, lékařů a advokátů umožní části podnikatelů evidovat tržby bez připojení k internetu pomocí papírových účtenek. Novela přináší také některé změny v DPH, například přeřazuje vodné a stočné do desetiprocentní sazby. Třetí a čtvrtá vlna EET by měla být spuštěna půl roku po platnosti zákona.
Projednávání novely ve Sněmovně provázel ostrý nesouhlas opozice se zákonem, jehož schvalování se protahovalo. Například první čtení zákona, předloženého do dolní komory v září 2018, skončilo teprve v polovině letošního února. Definitivní schvalování na schůzi na začátku května pak Sněmovna nestihla dokončit a znovu se k zákonu vrátila až v červenci, kdy bylo dokončeno.
S využitím tiskové zprávy společnosti Blue Gekko a servisu ČTK.