Deník FORUM 24 odhalil, že Babišovi úředníci podváděli, konkrétně zneužili započítání DPH, když porovnávali tržby v hospodách, kempech, tábořištích či penzionech z prosince 2015 a tzv. evidované tržby, které byly v těchto sektorech podnikání přijaty na „Babišovu“ centrálu v rámci povinné on-line evidence tržeb.
Babišovo ministerstvo se snažilo předstírat, že se tržby zvýšily o 100 %. Český statistický úřad však později v podrobnějším průzkumu odhalil, že se prosincové tržby meziročně (tedy oproti prosinci 2015) nezvýšily ani o 8 %.
Důvodem tohoto rozporu jsou jistě především Babišovými lidmi špatně vybrané hospody či penziony. Jak však zjistilo FORUM 24, důvody jsou ještě dva další: zahrnutí inflace a především zahrnutí DPH. Ministerstvo zkrátka, jak už to tak bývá, nějak zapomnělo, že DPH není součástí tržeb (taková už jsou zkrátka pravidla a je to tak logické, protože podnikatelé stejně musí DPH odevzdat státu), ale je součástí „evidovaných tržeb“ zachycených na „Babišově“ centrále.
Proč je součástí „evidovaných tržeb“? Protože Babišovi lidé řekli, že se ona známá elektronická evidence tržeb netýká tržeb, nýbrž pokladních příjmů. Jaký je v tom hlavní rozdíl? Inu, jednak v okamžiku uskutečnění, ale jednak právě také v DPH. Příjmy jsou peníze, které přijímáte. Přijímáte od zákazníků v ceně zboží DPH? Jistě, tedy pokud jste plátci. DPH je tedy vaším příjmem, byť není tržbou (není součástí zisku).
Porovnáte‑li pak tržby bez DPH za prosinec 2015 s příjmy včetně DPH za prosinec 2016, nutně vám vyjde, že si hospody vydělávaly minimálně o nějakých 15 % více díky EET, přestože se hospodám bude v reálu dařit stále stejně. Svým voličům pak snadno nakukáte, že hospody či kempy dříve okrádaly na daních a vy jste jim to zatrhli.
Ministr Babiš také s oblibou tvrdí, že díky zavedení EET v prosinci 2016 vzrostly v létě 2016 mzdy v restauracích. Myslel to asi tak, že už od léta začali hostinští pro jistotu pozvolna přiznávat vyšší tržby a na jejich základě zvýšili mzdy (nebo alespoň přiznávané mzdy). Nechme stranou, že tato úvaha postrádá logiku, protože by v takovém případě bylo lepší postupně zvyšovat i vykazované zisky a nesnižovat si je tedy prostřednictvím mzdových nákladů, nehledě na to, že je vždy výhodnější snižovat si náklady investicemi (resp. následnými odpisy) či nákupem zásob než mzdami a vysokým „sociálním a zdravotním“.
Není ale pravda ani to, pane ministře, že by tržby v restauracích v létě podezřele rostly. Ve stravování a pohostinství se prodej dařil nejvíce v srpnu (meziroční nárůst o 11,8 %), v únoru (9,1 %), v září (8,7 %) a následně pod dohledem online evidence tržeb v prosinci (8,2 %). Obdobně v ubytování. Nic překvapivého. Třeba v roce 2015 štamgasti i příležitostní opilci nejvíce zvýšili spotřebu (oproti roku předchozímu čili roku 2014) v červnu a červenci (o 7,8 %) a dále v prosinci (o 7,2 %).
V každém případě tedy byly náklady na EET vynaloženy přinejmenším pro sledování malých a středních živnostníků v restauracích či penzionech zbytečně. Náklady každého z desítek tisíc od prosince zapojených živnostníků (nákup „on-line pokladny“, kvalitní tiskárny, čteček kódů, stabilního internetového připojení atd.) i stovky milionů korun na vybudování „Babišovy“ centrály či na televizní reklamu na EET (což je stejně ze zákona povinný projekt, takže zbytečnost reklamy byla zřejmá od počátku). Stresy kvůli hrozícím likvidačním pokutám (až půl milionu za nenahlášení prodeje na „Babišovu“ centrálu a dalších až půl milionu za nevydání nového typu účtenky vaším zaměstnancem). Vše bez viditelného výsledku, alespoň v případě běžných hospod a ubytovacích zařízení.
Kdyby naopak byly daně (z příjmů a z přidané nominální hodnoty) těm nejmenším odpuštěny, bylo by zcela narovnáno konkurenční prostředí mezi nimi, jistě by vzrostl počet živností, tedy i zaměstnanost, zlepšil by se bez výběrových (nespravedlivě rozložených) dotací život na venkově, odpadly by náklady nejen na EET osvobozených (vyňatých) živnostníků, ale i na většinu jejich kontrol ze strany finančních úřadů, a státní rozpočet by ročně přišel jen o nepatrný zlomek z celkového výběru těchto daní (přičemž by byl tento výpadek alespoň zčásti kompenzován např. daněmi a odvody za zaměstnance v nově vzniklých či zachráněných živnostech).
Místo toho pan ministr Babiš už několik let neplatí daně ze svých dluhopisů a ještě řadu dalších let v tom bude pokračovat (pokud za to nebude potrestán), stávající vláda mu jako zemědělci v rostlinné výrobě schválila obrovské vratky spotřební daně z pohonných hmot, využívá obrovských daňových úlev, de facto čerpal dotace pro menší podniky na vybudování Čapího hnízda a nyní vybere od některých hostinských několik stovek korun ročně na daních ze zisku a ze spropitného navíc, protože poctivost musí být a platit daně má přece každý, jak sám Babiš říká.