
Ilustrační foto FOTO: Wikimedia Commons / Alexxx1979 / CC BY-SA 4.0
FOTO: Wikimedia Commons / Alexxx1979 / CC BY-SA 4.0

Estonské úřady vstoupily v pátek brzy ráno na palubu ropného tankeru Kiwala, aby prošetřily jeho stav a bezpečnost. Plavidlo, které podle údajů o námořní dopravě v Baltském moři směřovalo do Ruska, bylo zastaveno u Tallinského zálivu. Estonské veřejnoprávní vysílání ERR uvedlo, že patří ruské stínové flotile.
„Estonsko bere podezřelé aktivity v Baltském moři velmi vážně,“ napsal na síti X estonský premiér Kristen Michal.
Vyšetřování nesouvisí s poškozením kritické infrastruktury, zdůraznil komodor estonského námořnictva Ivo Värk. Cílem tankeru byl ruský přístav Usť-Luga na břehu Finského zálivu. Cestou však bylo plavidlo odkloněno do estonských teritoriálních vod. Účelem zadržení je kontrola dokumentů a právního statusu.
„Není žádným tajemstvím, že ve Finském zálivu se plaví mnoho lodí bez dokumentů. A my můžeme s jistotou říci, že tato loď je součástí stínové flotily,“ řekl ERR šéf estonské pohraniční stráže Veiko Kommusaar.
Ukrajinský státní web War Sanctions rovněž uvádí, že Kiwala přepravovala sankcionovanou ruskou ropu a ropné produkty do třetích zemí.
„Loď se pohybovala v naší výlučné ekonomické zóně a my jsme ji nasměrovali do estonských teritoriálních vod, abychom ji zkontrolovali důkladněji a v bezpečnějším prostředí. Kapitán plavidla zatím spolupracuje,“ řekl Värk. Dodal, že přípravné práce začaly v noci na pátek, ale aktivní fáze operace byla spuštěna ve tři hodiny ráno. Loď vplouvala do estonských teritoriálních vod po čtvrté hodině.
„Loď kotví v zátoce Muuga a střeží ji dvě plavidla estonského námořnictva,“ uvedl Värk a dodal, že při běžné inspekci vzniklo důvodné podezření, že plavidlo nemá pojištění. Loď plula bez vlajky, což podle šéfa estonské pohraniční stráže není povoleno. Naposledy byla označena vlajkou Džibutska. Posádku tvoří 24 lidí. Kapitán pochází z Číny, ostatní zřejmě z Myanmaru.
Předmětem kontroly je konstrukce lodi a její dokumentace. „V tomto případě dopravní úřad provádí technickou inspekci plavidla. Zkoumáme technický stav lodi, zda je řádně vybavena a zda odpovídá mezinárodním předpisům,“ uvedl Kristjan Truu, ředitel služby námořní bezpečnosti dopravního úřadu. Podle něj se rovněž zjišťuje, který stát je odpovědný za technický stav lodi a námořní bezpečnost.
Na loď se vztahují sankce Evropské unie, Spojeného království, Kanady a Švýcarska.
Ministr vnitra Igor Taro uvedl, že plán na zadržení plavidla byl dobře promyšlený. „Vše se vyřešilo v klidu pravděpodobně i proto, že naši lidé projevili potřebnou míru rozhodnosti a na situaci adekvátně reagovali,“ řekl.
Loď bude zadržena do doby, než budou odstraněny technické nedostatky, provedena technická kontrola a plavidlo bude moci bezpečně pokračovat v plavbě. Podle estonského deníku Postimees je to poprvé, co tamní úřady zastavily loď, kterou podezřívají z toho, že patří k ruské stínové flotile.