
Výroba vozů v továrně Škoda Auto, ilustrační foto FOTO: ČTK/Deml Ondřej
FOTO: ČTK/Deml Ondřej

Evropská komise už netrvá na nejpřísnější verzi systému pokut pro automobilky, které neplní emisní cíle. Automobilky by podle nového návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, ne za každý rok, uvedla podle agentury Reuters předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
Návrh letos výrobcům automobilů umožní vyhnout se pokutám. Evropský automobilový průmysl se nachází v největší krizi za desítky let. Nepříliš podařený přechod na elektromobilitu a silná čínská konkurence způsobují vážné problémy všem evropským automobilkám. Spojené státy americké navíc EU hrozí dvacetiprocentním clem na dovoz aut.
Škoda Auto plánuje do roku 2028 propustit 15 % zaměstnanců. Česká firma bude propouštět i přes to, že patří v Evropě stále k nejúspěšnějším. Aktuálně firma zaměstnává asi 37 000 lidí.
Volkswagen plánuje propouštění od poloviny roku 2025. Automobilka Audi ohlásila podle serveru SWR.de plán ušetřit na zaměstnancích ročně 1,5 miliardy eur, cca 37,5 milardy korun. Jak přesně bude šetřit a koho se to bude týkat, zatím neuvedla.
Kromě ceny vadí dojezd
Nejen čeští zákazníci se zdráhají kupovat drahé evropské elektromobily. Podle německého serveru Spiegel.de považuje zhruba polovina Němců vysokou cenu za největší problém elektrických vozů.
Ceny elektromobilů by měly být podle většiny dotazovaných zákazníků nižší. Jedna třetina respondentů navíc úplně vylučuje zakoupení elektrického vozu bez ohledu na cenu.
Německé zákazníky odrazují také nedostatečný dojezd vozů na jedno nabití (cca 42 procent), nedostatek nabíjecích stanic (40 procent), a vysoké ceny elektrické energie (30 procent).