Ministři zemí Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost nedávno schválili novou emisní normu Euro 7 a český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) označil vyjednaný kompromis za velký úspěch. Nová pravidla jsou při srovnání s USA a Čínou výrazně mírná a Evropská federace pro dopravu a životní prostředí Transport & environment je označila za katastrofu pro kvalitu ovzduší. Podle Kupky Evropa v nárocích na současné spalovací motory nijak nepokulhává, limity jsou s USA a Čínou zcela porovnatelné a toto znění neohrožuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
Podle schváleného návrhu, který nahrazuje normu Euro 6 a nařízení Euro VI, by automobilky měly snižovat emise nových vozidel méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu.
Návrh kritizuje Evropská federace pro dopravu a životní prostředí Transport & environment (T&E). Nová pravidla podle organizace nepřispějí ke zlepšení kvality ovzduší a zdraví evropských občanů. Anna Krajinska, manažerka pro emise vozidel a kvalitu ovzduší ve společnosti, je označila za „katastrofu pro kvalitu ovzduší, díky níž mají výrobci automobilů rekordní zisky před zdravím lidí“.
Organizace přinesla mezinárodní pohled na diskuzi o normě Euro 7, přičemž porovnala přísnost navrhovaných emisních limitů a testovacích podmínek v EU s jejich protějšky ve Spojených státech a Číně.
Podle analýzy T&E, ve které autor pro porovnání emisních norem Euro 7, US Tier 3 final a China 6b převedl do srovnatelných jednotek pro lehká užitková vozidla, jsou pravidla ve Spojených státech i v Číně násobně přísnější.
„Kombinovaný limit NOx+NMHC stanovený Evropskou komisí pro lehká užitková vozidla Euro 7 128 mg/km je 2,9krát nižší než konečný limit pro Tier 3 v USA. Narozdíl od normy Euro 7 americké normy nevyžadují prokázání shody s emisními povolenkami v testech za skutečné jízdy. Místo toho se provádějí náročnější laboratorní testy,“ uvádí T&E s tím, že China 6b je pak více než 1,8krát přísnější pro osobní automobily a 1,2krát přísnější pro velké dodávky než návrh normy Euro 7, přičemž oba předpisy vyžadují prokázání shody s emisemi v laboratoři i při skutečné jízdě.
Ministr dopravy Martin Kupka toto srovnání okomentoval, že nelze porovnávat neporovnatelné, protože jen výše limitů neurčuje přísnost norem. „Například USA používá jiné cykly měření a neměří RDE (měření emisí vozidla v provozu), ani pevné částice PN. Díky tomuto lze v USA schválit vozidla, která v EU již schválit není možné,“ řekl na dotaz deníku FORUM 24 s tím, že i systém používaný v Číně je v mnoha ohledech, a to především v systémech měření, od Evropy odlišný. „Jedna věc je, co je psané na papíře, klíčové je ale to, jak se tyto věci měří v reálné praxi,“ podotkl.
Navíc dodal, že „Spojené státy ani Čína nemají žádný závazek k bezemisní mobilitě do roku 2035, jako má Evropská unie. A není snad třeba připomínat, že Čína a USA představují dva největší znečišťovatele dle emisí vypouštěných skleníkových plynů“.
Norma 7 mimo jiné ruší limity pro studený start, které jsou zásadní pro snížení limitů znečištění ve městech, ochranu ovzduší a zdraví lidí. Navržené rozšířené podmínky pro testování byly ovšem podle Kupky velmi přísné a nutily by výrobce testovat vozidla v extrémních situacích, do kterých se naprostá většina řidičů se svým vozidlem nikdy nedostane. „Kvůli tomuto by vozidla výrazně podražila a dopad na životní prostředí by byl v nejlepším případě diskutabilní,“ argumentoval Kupka.
Ministr zdůraznil, že Evropa v nárocích na současné spalovací motory nijak nepokulhává a limity jsou zcela porovnatelné s USA i Čínou. „Nám se podařilo prosadit takové znění emisní normy Euro 7, které neohrožuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, neohrozí pracovní místa ani dostupnost mobility pro občany v členských státech Evropské unie. Pokud by se aplikovaly původní požadavky návrhu Euro 7, jak jej předložila Evropská komise, pak by podle něj výrobci museli velkou část prostředků investovat do splnění požadavků Euro 7 a do technologií, které by ale do budoucna těžko uplatnili,“ řekl s tím, že by to ve výsledku zhoršilo pozici evropského automobilového průmyslu vůči konkurenci z Číny a USA.
„Vozidla by podražila a některé modelové řady by se přestaly vyrábět, což by vedlo k dalšímu zvyšování průměrného stáří automobilů, které v ČR je aktuálně na úrovni 16 let. To by životnímu prostředí opravdu nepomohlo,“ pokračoval.
V neposlední řadě je podle Kupky změna normy Euro 7 úspěchem z hlediska pozice a vyjednávací síly ČR v EU. „Ukázali jsme, že jsme schopni prosadit své priority, sehnat pro to spojence napříč celou unií a obhájit pozice, které jsou pro nás důležité,“ přiblížil.
Vedle unijních států musí svou pozici k návrhu normy schválit rovněž Evropský parlament (EP). Zpravodajem návrhu tam je český europoslanec Alexandr Vondra, který už dříve řekl, že by EP měl o nařízení hlasovat v listopadu. Jestliže bude návrh europarlamentu jiný, bude potřeba vyjednat kompromis, který by podpořili europoslanci i členské státy. Ministr dopravy Martin Kupka se ale domnívá, že i mnohé další státy, například Francie, chtějí mít tuto normu v přijatelné podobě co nejdříve.