Evropští zákonodárci požadují revoluční změny v dopravě na starém kontinentu. Vyplývá to z usnesení, které europoslanci přijali v polovině tohoto týdne v drtivém poměru 615 hlasů pro, 24 proti. Řada doporučení zahrnuje například plošné snížení rychlosti aut ve městech na maximálně 30 kilometrů v hodině a zavedení nulové tolerance k alkoholu za volantem v celé EU. Konečným cílem navržených změn je to, aby se počet mrtvých na silnicích EU do roku 2050 co nejvíce přiblížil nule. Dosud se totiž počet obětí dopravních nehod nedaří stlačit dolů tak, jak by si Unie přála.
Usnesení, které europoslanci přijali ve středu, připomíná, že na silnicích členských států EU každý rok zahyne asi 22 700 lidí, dalších 120 tisíc vyvázne ze srážek s těžkými zraněními. Evropská unie se už v roce 2010 sama zavázala, že mezi roky 2010 a 2020 sníží počet úmrtí při dopravních nehodách o polovinu, tento ambiciózní cíl ovšem nenaplnila – počet obětí totiž spadl „jen“ o 36 procent, upozorňuje portál European Sting. Přitom například loni v Česku i kvůli pandemii a utlumené mobilitě populace zemřelo na silnicích rekordně málo lidí – 460. To je nejméně od roku 1961, kdy policie začala vést ucelené statistiky.
Podle dostupných statistik se nejbezpečněji jezdí ve Švédsku, kde na milion obyvatel připadá 18 úmrtí při nehodách, na opačném konci žebříčku je Rumunsko s 85 mrtvými. Průměr celé EU je 42 obětí na milion obyvatel, Česko je s hodnotou 48 lehce pod ním. Europoslanci při aktuálním jednání zdůraznili, že vysoká rychlost je zásadním faktorem u 30 procent smrtelných nehod. Evropská komise by proto měla navrhnout způsoby, jak zavést bezpečnější rychlostní limity – například maximálně třicítku v obytných oblastech a všude tam, kde se pohybuje větší množství chodců a cyklistů.
Aby byla bezpečnost na silnicích ještě vyšší, prosazují europoslanci také zavedení nulové tolerance vůči alkoholu za volantem. Zatímco v Česku toto už funguje, mnohé státy EU jsou mnohem shovívavější. Až půl promile připouštějí například Dánové, Francouzi, Italové nebo Chorvati. Evropští zákonodárci zdůvodňují nulovou toleranci tím, že právě alkohol má podíl na čtvrtině všech smrtelných nehod v EU. Europoslanci také nadhodili možnost, že by mobily a další elektronika měly vestavěný jakýsi šoférský mód, aby se jimi řidiči za jízdy rozptylovali co možná nejméně.
Zároveň europoslanci požadují, aby se více investovalo do dopravní infrastruktury ve vztahu k silniční bezpečnosti, primárně v místech, kde dochází k největšímu počtu nehod. Vyzývají členské státy, aby založily národní fondy silniční bezpečnosti, jejichž cílem má být přetavit peníze vybrané na různých pokutách v projekty zvyšující bezpečnost v dopravě. Aby všechny výše zmíněné kroky bylo možné zavést, vyzvali současně europoslanci Evropskou komisi, aby zřídila celoevropskou dopravní agenturu (European road transport agency). Sluší se podotknout, že i když rezoluce prošla v europarlamentu velmi drtivě, české europoslance, kterých je celkem 21, příliš nenadchla – deset jich bylo proti a další dva se zdrželi.