Europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS) bude stejně jako její kolegové z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) v červnu hlasovat pro rezoluci týkající se českého premiéra Andreje Babiše. Jelikož jde o české téma, je to pro české europoslance velmi komplikovaná situace: chtějí, aby pozice jejich země byla silná, ale problém s obrovským střetem zájmů Andreje Babiše nelze přehlížet. V rozhovoru pro deník FORUM 24 Vrecionová popsala, kde by měla Evropská unie šetřit, jak vnímá žalobu Babišovy vlády na Evropskou komisi i svůj pohled na návrh zákona o zastoupení 85 procent českých potravin v tuzemských obchodech.
Evropská komise představila záchranný balíček, který by měl pomoci státům Evropské unie zvládnout následky koronavirové pandemie. Co je nejdůležitější věcí, kterou musí EU udělat?
Je potřeba ekonomikám pomoci s restartem. To nikdo nezpochybňuje. I částka, která bude vynaložena, je v pořádku. Byli bychom rádi, kdyby celý proces byl spuštěn co nejdříve, protože jinak mohou být napáchány daleko větší škody. Já mám problém s hledáním zdrojů, které by měly být i v nových společných daních a společných dluhopisech. Rozpočet na příští sedmileté období je dostatečně velký na to, aby se v něm našly peníze. Je zde řada věcí, které je možné odložit, a to včetně Green Dealu. I v něm je mnoho bodů, které jsou v pořádku. Je důležité říci, že jsou země, které byly pandemií velmi zasaženy a například Španělsko a Itálie stojí na turistickém ruchu, který letos určitě nebude tak silný jako obvykle. Proto je nutné jim pomoci. Ale jak teď vychází najevo detaily záchranného plánu, který před několika dny představila Evropská komise, tak místo pomoci postiženým zemím se krize zneužívá k ještě rychlejší aplikaci Green Dealu, což bude stát spoustu peněz nejen státy, ale hlavně to zaplatí občané a firmy v nákladech na energie. S tímto souhlasit nemůžeme.
Myslíte, že budou jednání ještě složitá?
Dá se to očekávat. Ozvaly se země jako my – Česko má čtvrtou nejméně zadluženou ekonomiku. Pak protestují země jako Nizozemsko či Rakousko, šetrné země. Rozumím jim a doufám, že ještě dojde ke změnám.
Na druhou stranu je ale nutné nějakou větší solidaritu k více zasaženým zemím zachovat, ne?
To vůbec nezpochybňuji. Od počátku říkám, že je nutné jim pomoci. Je ale důležité zmínit, že ač Česká republika krizi v podstatě zvládla a je na tom dobře, stalo se tak za cenu totálního zamčení ekonomiky. Dopady se proto ještě dají očekávat. Ovšem solidarita je namístě. O Itálii se pořád říká, že to nezvládla, ale byla to první zasažená evropská země! My jsme mohli reagovat rychleji a efektivněji proto, že jsme viděli, co se může stát. Neměly by být vytvořeny nové, celoevropské daně. Také mám problém s půjčováním peněz na velmi dlouhou dobu.
Zmínila jste, že by se dal odložit Green Deal. Na čem dalším by se dalo ušetřit?
Green Deal je jednou z největších položek. Dále je tu spousta dotačních programů např. do podnikání, které spíše škodí.
V červenci by o rozpočtu měla jednat Evropská rada. Jak se bude dařit vyjednávání za Českou republiku s ohledem na střet zájmů Andreje Babiše?
Tohle je dlouhodobý problém, který se s Českou republikou táhne. Ač pan Babiš vypráví, jak s ním všichni komunikují a váží si ho, není to pravda. Jeho vyjednávací role je velice oslabená. To neříkám s radostí, protože tím je poškozena naše země. Jasně to bylo vidět, když se řešila problematika jaderné energetiky. Babiš vyprávěl, co všechno vymohl, ve skutečnosti ale ze všeho ustoupil. Pro Česko je jaderná energetika důležitá, a Babiš nebyl schopen vyjednat vůbec nic. Velmi se spolu s panem ministrem Tomanem zajímají o zemědělské dotace. Pro oba je zásadní nové programovací období a společná zemědělská politika. Tam mají oba byznysové zájmy. Jde hlavně o zastropování dotací, které odmítají. V této otázce se velmi angažují. Českou republiku hází přes palubu.
Tím se dostáváme k rezoluci o Andreji Babišovi, která by se měla v červnu schvalovat. Přidá se k ní i vaše frakce?
Určitě, počítáme s tím. Jsme ve dvojím ohni. Nechceme poškozovat Českou republiku, ale chápeme problém s Andrejem Babišem a zejména fakt, že daňoví poplatníci členských států chtějí vědět, kam peníze jdou. Řada kolegů nám říká, že se jim čím dál tím hůř doma vysvětluje, proč se peníze jejich daňových poplatníků posílají jednomu agrobaronovi na východě. To chápu. Na druhou stranu jsme v roli, kdy se jako europoslanci snažíme udělat to nejlepší pro Českou republiku. Od Andreje Babiše je skutečně nefér, když říká, že jeho problémy způsobuje pouze několik opozičních politiků. Myslím, že naopak minimálně my za ODS se snažíme být velmi zdrženliví. Jenže když se ob plenární zasedání neustále řeší konflikt zájmů českého premiéra, nelze zůstávat stranou. Je to velmi nepříjemná situace a oslabuje to Českou republiku.
Jak celou věc ovlivnily urážky, které od Babiše zazněly na adresu europoslanců během kontrolní mise v Česku?
Musím říci, že nebylo úplně šťastné ze strany pánů Zdechovského a Peksy, že se mise zúčastnili. Bylo jasné, že Babiš toho využije a že bude pokračovat ve své stálé rétorice o tom, že jde o boj proti němu. Monika Hohlmeierová je velmi vážená politička, je to předsedkyně kontrolního výboru a z toho plyne, že kontrolovat, co se dělá s penězi, je její náplň práce. Ona plnila svoji povinnost. Prostudovala si spoustu materiálů, které se problému s Babišem týkají, a říká, že je to daleko horší, než si myslela. Je to exemplární, neuvěřitelné a neskutečná drzost našeho pana premiéra. Paní Hohlmeierová sama říkala, že takové chování nezažila.
Mělo by dojít k nějaké oficiální omluvě?
Určitě by se Babiš omluvit měl, ale on to neudělá. Jenže tady je spousta věcí, za které by se měl omluvit.
Překvapilo vás, že se k rezoluci o Babišovi přidala i frakce Renew Europe, kam patří hnutí ANO?
Oni byli velmi aktivní. Mají s Babišem velký problém, mnoho europoslanců vůbec nechápe, jak se tohle může dít. Nevidím jim samozřejmě pod pokličku, ale zase tolik mě to nepřekvapilo, protože je to také zatěžuje. Jde o vnitřní věc frakce.
Bohužel si myslím, že se to politikům z frakcí někdy hodí. Babiš je člen Rady a oni v řadě věcí potřebují jeho hlas, hlavně tam, kde je jednomyslnost. A jelikož je oslabený, dovedu si představit, že on pak svůj hlas pouze dodává tam, kde je potřeba. Může ho držet v šachu frakce, ale i další členové Evropské rady.
Vy se zabýváte zemědělskou politikou. Myslíte si, že v rámci Víceletého finančního rámce dojde k zastropování zemědělských dotací?
Velmi se tomuto tématu věnuji a udělám pro to všechno. Společná zemědělská politika, která byla zemědělským výborem schválena v minulém volební období, byla vyjednávána složitě. Evropský parlament je ale výrazně zelenější. Mnoho poslanců chce, aby dotace směřovaly k lidem, kteří skutečně na venkově žijí, což je správné. Navíc velmi rezonuje Babišův střet zájmů, on požírá velkou část dotací, které k nám jdou. Uvidíme. Naše vláda se věnuje tomu, aby k zastropování nedošlo, já pevně doufám, že se jim to nepodaří. Bude potřeba šetřit, a proto je třeba peníze směřovat tam, kde jsou doopravdy potřeba. A to nejsou megakoncerny.
Může v rámci Víceletého finančního rámce dostat Česko kvůli Babišovi méně peněz?
To si nemyslím. Jde spíše o to, aby finance šly tam, kam mají, zejména k malým rodinným farmám. Zastropování je dobrovolné a nějakou jeho formu mají všechny země kromě nás a Slovenska. Očekávám větší tlak na to, aby prostředky byly využívány efektivně. Stále navíc hovoříme o ochraně životního prostředí. Proč ho nechránit právě takovými kroky, jako je zastropování dotací, čímž podpoříme šetrněji hospodařící malé a střední farmy?
Jak se díváte na to, že česká vláda chce žalovat Evropskou komisi kvůli neproplacené dotaci pro Agrofert?
Co k tomu říct… Je to vrchol drzosti a arogance Andreje Babiše.
Mnoho europoslanců kritizuje délku trvání auditního řízení, které se také týká Andreje Babiše. Myslíte si, že po této zkušenosti dojde v tomto ohledu ke změnám?
Pevně v to doufám. Bylo mi divné, že tyto věci nejsou doposud došetřeny. Jenomže žádný premiér ještě nebyl tak drzý jako Babiš. On si bere celou Českou republiku jako rukojmí. Myslím si, že Evropská komise přistoupí k procesním opatřením. Týká se to například vlastnictví firem, zejména konečných vlastníků.
Jak hodnotíte přístup Evropské unie v době koronakrize?
Bylo naprosto nespravedlivé říkat, že Evropská unie selhala. Zdravotnictví je v kompetenci národních států. Možná byly nešťastné některé výroky předsedkyně Evropské komise, ale to mohla být prostě jen nešikovnost. Co se týče pomoci ekonomice, tady je velká úloha EU. Pohybujeme se na společném evropském trhu a musí existovat koordinace. Různé programy jsou už nyní financovány z evropských peněz, což česká vláda neříká. Nemalé prostředky byly také vynaloženy na výzkum vakcíny proti COVID-19.
Hodně se hovoří o snaze prosadit zákon, že by se v českých obchodech mělo povinně prodávat 85 procent českých potravin. Jak to hodnotíte?
Byla bych moc ráda, aby se na našem trhu prodávalo co nejvíc českých potravin. Ale tato předloha není jen malá domů pro Babiše, je to velká domů pro Babiše. Jde o výhodu pro velké potravinářské firmy. Výsledkem by bylo zdražení potravin, snížení nabídky a obchodníkům může těžko někdo nařizovat, odkud si mají nakoupit. V momentě, kdy bychom k tomu přistoupili, přijdou protiopatření. A to by byl skutečný problém.