Evropská rada vydavatelů podala k Evropské komisi stížnost na praktiky americké internetové společnosti Google v odvětví digitální reklamy. Stížnost by měla komisi přimět k důraznějšímu vyšetřování této záležitosti.
„EPC vyzývá Evropskou komisi, aby pohnala Google k zodpovědnosti za jeho praktiky, jež narušují hospodářskou soutěž, a aby zavedla nápravná opatření k obnovení účinné hospodářské soutěže,“ uvedla EPC ve svém oznámení.
Loni v červnu začala Evropská komise Google vyšetřovat s cílem zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. Komise zkoumá, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby.
Předseda EPC Christian Van Thillo uvedl, že praktiky Googlu působí značnou újmu evropským vydavatelům, inzerentům i spotřebitelům, a to v podobě vyšších cen, omezenější možnosti výběru, nižší transparentnosti a menších inovací. „Antimonopolní úřady po celém světě dospěly k závěru, že Google omezuje konkurenci v reklamních technologiích, Googlu se z toho ale daří vyváznout s drobnými závazky, které nepřinášejí žádnou významnou změnu jeho praktik. To nesmí pokračovat,“ prohlásil.
Google měl v roce 2020 na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů, tedy přes tři biliony Kč. To je více, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na nástrojích Google, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.