Marketingová Asociace public relations (APRA) veřejně vyzvala ministerstvo zdravotnictví, aby zrušilo výběrové řízení na veřejnou zakázku za 38 milionů korun. Peníze měly původně jít na osvětovou kampaň o koronaviru a proti dezinformacím. Vypsané výběrové řízení však přišlo pozdě a podle marketingových expertů navíc obsahuje zásadní nedostatky.
Ministerstvo zdravotnictví vypsalo v polovině prosince výběrové řízení na koordinaci kampaně k tématům spojeným s covidem-19. Zareagovalo tak po mnoha urgencích odborníků na zvyšující se poptávku po oficiálních a jednoznačných informacích, které se v souvislosti se změnami vládních restrikcí často mění.
„Aktuální situace nasvědčuje existenci naléhavého veřejného zájmu spočívajícího v nutnosti realizovat komplexní komunikační kampaň v souvislosti s šířením nového viru a s tím související nemoci COVID-19 s cílem zvýšit ochotu občanu dodržovat doporučení nebo omezení související s epidemií nemoci COVID-19. Za tímto účelem hodlá Ministerstvo zdravotnictví přímo oslovit široký okruh potenciálních dodavatelů reklamních a marketingových služeb,“ píše se v zadávací dokumentaci vypsané resortem.
Mezi hlavní problémy v komunikaci podle něj patří rozpolcenost informací poskytovaných různými subjekty, dezinformace o covidu-19 šířené online nebo neexistence jednotného komunikačního přístupu ze strany státu. Ministerstvo proto navrhlo podobu, jak by kampaň měla vypadat. Zadání však nezahrnovalo informace o očkování, které jsou momentálně nejdůležitější, a podle odborníků na marketing obsahovalo kritické nedostatky.
Asociace public relations napsala v reakci na toto výběrové řízení veřejnou výzvu, kde se snažila přesvědčit ministerstvo, aby soutěž na kampaň za 38 milionů korun raději zrušilo.
„Důvodem je, že zveřejněná dokumentace obsahuje řadu zcela zásadních nedostatků. Mezi nimi například extrémně krátkou dobu na vypracování nabídky (asi tři pracovní dny). Chybí v ní také konkrétní cíle, na základě kterých by bylo možné vyhodnotit efektivitu kampaně. Pokud bude kampaň realizována dle aktuálního zadání, máme silnou obavu, že výsledkem bude nákup nekvalitní služby, což znamená nejen neefektivně vynaložené veřejné prostředky, ale v tomto případě i hazardování se zdravím občanů,“ píše APRA v dopise, přičemž nabídla pomoc v podobě přípravy výběrového řízení.
Resort na tuto výzvu zareagoval v pátek večer. „Rozhodli jsme se zakázku na kampaň ke covid-19 zrušit z důvodu změny celkové strategie. Na obsahu jsme začali spolupracovat s úřadem vlády, který naváže spolupráci se skupinou předních komunikačních agentur sdružených pod AKA (Asociace komunikačních agentur – pozn. red.), APRA a dalšími,“ napsalo ministerstvo zdravotnictví na twitteru.
„Ti oslovili úřad vlády s tím, že dodají obsah kampaně v rámci dobrovolné pomoci. Plánovaný rozpočet tak bude alokován na nákup mediálního prostoru pro tuto kampaň, jejíž start plánujeme na druhou polovinu ledna,“ dodalo ministerstvo.
Nezištná spolupráce mediálních expertů s resortem zdravotnictví vyplynula z celkové aktuální situace v České republice. „Agentury i jednotlivci pracují bez jakékoli vyhlídky na finanční odměnu. Věří v to, že čím dříve se lidé proočkují, tím dříve se země vrátí ‚do normálu‘, ve kterém bude možné dobře žít a samozřejmě i podnikat,“ napsal týdeník Marketing & Media.
Dezinformací v souvislosti s blížícím se příchodem vakcín přibývá. Podle kritiků vláda nepracuje efektivně na jejich vyvracení. To pak může mít nepříznivý vliv na rozhodování občanů při odstartování plošné vakcinace, která podle odborníků jako jediná dokáže epidemii zastavit.
Na nedostatečnou komunikaci si stěžuje i opozice. Poslanec Dominik Feri (TOP 09), který skrze svůj instagram o vládních opatřeních informuje jednoznačně a jasně, se na toto téma již dříve vyjádřil ve sněmovně. Vláda má podle něj před sebou velkou výzvu: přesvědčit dostatečné množství lidí, aby se nechali očkovat.
„Já se upřímně vůbec nedivím, že mají lidé pochybnosti ohledně očkování a kladou otázky. Já se divím tomu, že na ně vláda neodpovídá, protože zatímco zaručené články z dezinformačních webů třikrát oběhnou Českou republiku, tak vláda si ještě obouvá tretry,“ vytkl Feri kabinetu informační chaos.