Ať už jde o tělesnou hmotnost, tepovou frekvenci nebo dokonce období menstruace, uživatelé svým chytrým telefonům přes zdravotní aplikace svěřují čím dál choulostivější informace. Facebook se k těmto citlivým datům dostane i v případě uživatelů, kteří na svůj chytrý telefon nenainstalovali žádnou z jeho mobiních aplikací.
Americký deník Wall Street Journal (WSJ) rozsáhlým šetřením zjistil, že některé z nejoblíbenějších zdravotních aplikací na světě předávají data síti Facebook. Uživatele se na svolení nikdo neptá.
Aplikace „Instant Heart Rate: HR Monitor“ podle WSJ okamžitě posílá facebooku údaje o tepové frekvenci svých uživatelů. Pomůcka „Flo Period & Ovulation Tracker“ zas sociální síti nahlásí, kdy uživatelka bude mít menstruaci. Aplikace „BetterMe: Weight Loss Workouts“ pak obra nakrmí pro změnu údaji o jejich tělesné hmotnosti. Novodobé šmírování ovšem životními funkcemi ani tělesnými proporcemi nekončí. Na dračku jdou i další oblasti včetně chování na realitním trhu. Mobilní aplikace „Realtor.com“ tak provozovatele sítě Facebook zpraví o inzerátech, které si zájemci o nemovitost prohlíželi nejčastěji.
Výše zmíněné služby předávají soukromá data třetím stranám i přesto, že ve svých uživatelských podmínkách ujišťují o opaku. Facebook se k nim dostane pomocí statistického nástroje, který za tímto účelem nabízí vývojářům aplikací. Těm zas takový program dá představu o tom, kdo a za jakým účelem jejich aplikace používá. Program je bezplatný, Facebook za něj žádá „jen“ data pro vlastní potřebu. Choulostivé údaje tak Facebook získává i od těch uživatelů aplikací, kteří si na sociální síti ani nezaložili profil.
Provozovatel největší sociální sítě na světě získaná data podle vlastních informací používá k co nejpřesnější personalizaci reklam distribuovaných mezi vlastní uživatele. Informace mu navíc pomáhají i přesněji rozdělovat obsah mezi jednotlivé kanály vybraných příspěvků, stejně jako vylepšovat funkci vyhledávače. V součtu pak jde o zisky v v desítkách miliard korun.
Facebook na dotaz citovaného amerického deníku ujistil, že citlivá data automaticky maže. Kromě čísel pojistných smluv uživatelů se to týká i osobních údajů, jako jsou ty, které shromažďují zdravotní aplikace. Mluvčí gigantu se nechala slyšet, že firma prověří, které aplikace porušují uživatelské podmínky a následně zjedná nápravu.
Ve Spojených státech jsou šmírovací praktiky facebooku v podstatě legální. V zemích EU je však zapovídá loňského května přijaté obecné nařízení o ochraně osobních údajů GDPR. Nařizuje totiž, že data uživatelů nelze předávat třetím stranám bez předchozího výslovného souhlasu. O tom, že to facebook se všemi svými aplikacemi dodržuje, lze s úspěchem pochybovat.
Nekalou praxi už přiznal provozovatel jedné z aplikací. „Je jasné, že obchodní model facebooku je jedinečný,“ řekl WSJ Garner Bornstein, spolutvůrce oblíbené „meditační“ aplikace s názvem Breethe. „Bohužel jsme ale nebyli dost pečliví při slaďování našeho datového managementu s podmínkami (unijního) ochranného nařízení,“ sypal si popel na hlavu. Jeho aplikace už data facebooku údajně nepředává. Mnohé jiné v tom ale vesele pokračují.