ANALÝZA / Je jedno, jestli se člověk o auta zajímá, či nikoli. Neustálým nářkům nad tím, jak Green Deal likviduje evropské automobilky, se nedá vyhnout. Volkswagen je údajně před krachem a zavírá tři továrny. Boj za záchranu evropských automobilek si ale na štít nedávají jen směšní komikové typu Filipa Turka. Nedávno se v Evropském parlamentu na toto téma rozhořčil i Alexandr Vondra z ODS. Podle oficiálních finančních zpráv koncernu Volkswagen Group ale vzrostly meziročně tržby z 322,28 miliardy euro na 339,89 miliardy euro (8,6 bilionů korun). Skupině tak patří největší podíl na evropském trhu za tři roky.
Heslo o tom, jak Green Deal ničí evropské výrobce automobilů, pomohlo Motoristům získat europoslanecký mandát. Volání po „záchraně spalovacích motorů“ obdivuhodně propojuje proruské demagogy s politiky demokratického spektra. Silně toto téma rezonuje zejména v konzervativnějším křídle ODS. Alexandr Vondra o sobě rád prohlašuje, že je to on, kdo udělal nejvíce pro evropské automobilky.
Deník FORUM 24 již psal o tom, že Češi jsou jedni z největších odpůrců elektromobility na světě. Tomuto naladění jdou naproti politici, ale i celá řada serverů stojících na šíření polopravd a překroucených faktů. Realita je ale trochu jiná. Zejména Volkswagen vykreslovaný v českých médiích jako krachující společnost je naopak v docela dobré kondici. I kdyby došlo k uzavření jeho tří továren, o kterém se mluví, byl by to jen zcela nepatrný zlomek v celkových výrobních kapacitách tohoto koncernu.
Tržní podíl v Evropě roste
Server companiesmarketcap.com shrnuje ekonomické informace z výročních a průběžných finančních zpráv jednotlivých firem. Podle jím publikovaných dat dosáhly současné tržby společnosti (TTM) 339,89 miliard euro. V roce 2023 to bylo 322,28 miliard, v roce 2022 pak 279,11 miliardy eur. Tržby tedy rostou. Zisk (tedy tržby po odečtení nákladů) sice mírně poklesl, a z loňských 23,19 miliard euro spadl na 18,02 miliardy euro (453,5 miliard korun). Je to mimochodem téměř stejná hodnota, jako činil zisk tohoto výrobce v roce 2019. Ovšem už v roce 2020 zaznamenal VW „jen“ 11,7 miliard euro. Tehdy se o nadcházejícím krachu nijak nehovořilo.
Volkswagen Group zůstává ve velmi silné pozici i v jiných ukazatelích. Podle analytické společnosti JATO Dynamics sledující trendy v automobilovém průmyslu dosáhl v říjnu 2024 tržní podíl VW 27,6 procenta, tedy více než čtvrtiny trhu. To je nejlepší číslo za tři roky. Přitom v říjnu bylo v Evropě zaregistrováno 287 000 nových vozů této značky. To je meziročně o 11 procent více. Ani to nevypadá na zásadní krach. Data navíc zcela vyvracejí tvrzení, že Evropané nemají zájem o elektromobily.
„Navzdory výzvám, kterým koncern Volkswagen v současné době čelí, si vede dobře a nadále stanovuje měřítka v mnoha segmentech,“ říká Felipe Munoz, globální analytik společnosti JATO Dynamics. Podle něj byly v říjnu za úspěch výrobce z velké části zodpovědné čistě elektrické vozy. Škoda Enyaq si zajistila první místo jako nejprodávanější elektromobil v Evropě – překonala Teslu Model Y. Registrace Volkswagenu ID.4 vzrostly o 24 % a ID.7 se prodalo více než 5000 kusů.
Mimochodem, podle stejného zdroje samotná značka Volkswagen prodala v říjnu 115 027 vozů, což je meziroční nárůst o 18 procent, Škoda s novými registracemi 70 737 vozů dokonce vyrostla o 28 procent. Jak uvedl na svém profilu podnikatel a investor Jiří Hlavenka, data JATO Dynamics naznačují velmi dobré výsledky i v listopadu, kdy prodal Volkswagen 117 525 nových vozů a rostl meziročně o 6 procent. Škoda s 67 837 vozy meziročně poskočila o více než desetinu.
Propouštění desetitisíců zaměstnanců
Na konci roku se skutečně hovořilo o tom, že skupina Volkswagen uvažuje o uzavření asi tří továren v domovském Německu. Podle posledních informací se zdá, že nakonec od tohoto plánu společnost ustoupí. A pravděpodobně za tímto rozhodnutím spíše než jednohodinová „obrovská stávka“, přičemž si zaměstnanci následně hodinu napracují, stojí pozitivní finanční výsledky.
Nicméně, i kdyby skutečně k uzavření tří továren a propuštění asi 30 tisíc lidí došlo, v celkovém obrázku koncernu to je relativně zanedbatelný podíl. Volkswagen má podle dostupných dat po celém světě asi 120 výrobních závodů, zavření tří z nich znamená úbytek asi 2,5 procenta.
Zásadním důvodem není ani tak malá poptávka jako spíše malá efektivita německých továren. To je dáno vysokými náklady na pracovní sílu. Sociální jistoty pracovníků v Německu jsou totiž poměrně vysoké, byť v posledních letech dochází k částečnému omezení moci odborů i osekání některých výhod. Přesto zůstává pracovní síla v Německu velmi drahá, a proto velká část německých firem už dávno přesunula část své výroby do jiných zemí. Pokud to neudělaly, staly se velmi rychle na trhu nekonkurenceschopné. Dobrým příkladem v tomto směru mohou být mobilní divize firem Bosch či Siemens. Automobilky podobnému fenoménu čelí také.
Zájem o elektromobily roste
Munoz z JATO Dynamics konstatuje: „Evropský trh s novými automobily zůstal v říjnu stabilní. Podle údajů společnosti JATO Dynamics za 28 evropských trhů se počet registrací nových vozů snížil pouze o 0,1 % na 1 040 390 kusů ve srovnání s údaji z října 2023. Registrace nových osobních automobilů od začátku roku poskočily o 1,1 % vzhůru na celkových 10 796 414.“ Podle jím zveřejněných dat se meziročně zvýšily také registrace elektromobilů, meziročně stouply o 6,7 procenta.
Naproti tomu registrace benzinových automobilů vzrostly jen o 0,7 procenta, zájem o dieselová vozidla klesl o 8,1 procenta, a také plug-in hybridy zaznamenaly meziroční propad o 7,2 procenta. „Rostoucí prodej elektromobilů v Evropě je vítanou zprávou, zejména pro ty výrobce, kteří již mají velkou nabídku elektrických vozidel,“ doplňuje Munoz.
V listopadu celkové prodeje automobilů poklesly o 1,7 procenta, což není rozhodně nijak dramatické číslo. Jak uvádí tisková zpráva JATO Dynamics, bylo v listopadu na 28 evropských trzích registrováno 1 054 043 vozů, čímž se meziroční objem registrací nových vozidel zvýšil na 11 847 573 kusů, což představuje nárůst o pouhých 0,8 procenta ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
„V listopadu byla evropská velká pětka výrobců automobilů – Volkswagen Group, Stellantis, Renault Group, BMW Group a Mercedes-Benz Group – zodpovědná za 65 % celkových prodejů. Následovaly japonské automobilky s 13% podílem na trhu, zatímco korejské značky byly zodpovědné za 7,5 % celkových prodejů,“ uvádí dále tisková zpráva.
„Zatímco celkové registrace měly klesající tendenci, poptávka po elektromobilech v Evropě meziročně vzrostla o 0,8 %. Podíl BEV na trhu se v listopadu 2024 zvýšil na 17,4 % ve srovnání se 17,0 % v listopadu 2023. Růst byl nejsilnější ve Velké Británii (+58 %), Nizozemsku (+44 %), Norsku (+30 %) a Belgii (+17 %), zatímco poptávka klesla o 22 % ve Francii. Elektrické modely koncernu Volkswagen tvořily minulý měsíc 26 % měsíčních registrací elektromobilů v Evropě, přičemž objemy vzrostly o 16 %,“ píší analytici.