
Ilustrační foto FOTO: Wikimedia Commons / Keith Weller, U.S. Department of Agriculture / public domain
FOTO: Wikimedia Commons / Keith Weller, U.S. Department of Agriculture / public domain

Firma Arla, která sdružuje 1900 majitelů mléčných farem ve Švédsku, vyvolala bouřlivou reakci novým obrázkem na obalu od mléka. Zákazníci už jsou zvyklí, že balení svých výrobků mlékárenský gigant každý měsíc zpestřuje novými hádankami, recepty, zábavnými úkoly pro děti či ekologickou osvětou. Skutečnost, že nakresleného farmáře pojmenovala Hamid, však tentokrát byla příliš i na politicky korektní Švédy.
„Pomoz Hamidovi řídit,“ zní název úkolu na zadní straně březnového obalu. „Jedu do stodoly, ale nejdřív musím projet kolem jalovic a pole. Čím kratší vzdálenost ujedu, tím méně paliva spotřebuji. Dokážeš najít nejkratší cestu?“ I když je obrázek se snědým traktoristou určen spíše dětem, podle mnohatisícových reakcí na sociálních sítích je zřejmé, že upoutal i řadu dospělých.
Pomoz Hamidovi najít nejkratší cestu do stodoly FOTO: Arla / se souhlasem
FOTO: Arla / se souhlasem
„Kolik majitelů mléčné farmy jménem Hamid Arla sdružuje?“ zeptal se na sociální síti X bývalý poslanec za Umírněné Hanif Bali, který je sám imigrant. Do Švédska se dostal ve třech letech coby potomek íránských opozičníků. „Není zrovna nejjednodušší přejít k něčemu tak švédskému, jako je chov krav na mléko. Najděte majitele mléčné farmy Hamida!“ napsal Bali.
Agitační provokace
„I kdyby se dvě procenta švédských farmářů jmenovala Hamid, obrázek Arly neukazuje realitu; je to agitační provokace. Uvědomují si, že spouštějí lavinu kritiky, aby poukázali na ‚rasismus‘ ve společnosti. Farmář se samozřejmě může jmenovat Hamid. Ale to je na 98 % nepravděpodobné,“ napsal pod příspěvek bývalého poslance jeden z více než pěti set uživatelů, kteří na něj reagovali.
Reakce se nedokázala zdržet ani Marie Rosanderová z pravicových Švédských demokratů, kterou zajímá, proč se farmář nejmenuje Bengt, Ulf nebo Sune. „Co je to dnes s našimi švédskými firmami, že chtějí být tak ‚inkluzivní‘,“ napsala politička na síti X.
„Máme hodně hrdých švédských farmářů a vlastně si myslím, že se tak (Hamid) nejmenuje jediný. Arla věří, že získává nové zákazníky tím, že je woke a inkluzivní. Ale kašle na to, že hodně Švédů se cítí být uraženo vší tou politickou korektností,“ zní jedna z několika set odpovědí pod příspěvkem.
Tiskový mluvčí firmy Arla Max Wallenberg deníku Expressen potvrdil, že zmíněná strana obalu je v obchodech právě teď a že se „obvykle mění zhruba po měsíci“. K reakcím proti firmě se nechtěl vyjadřovat.