Akademický senát FAMU v pondělí uvedl důvody pro odvolání Zdeňka Holého, děkana akademie. Holý tvrdí, že důvody, které senát uvedl pro jeho odvolání, nejsou dostatečné. Proti rozhodnutí se postavili vedoucí většiny kateder a žádají rektora AMU, aby rozsudek senátu nepřijal. K pedagogům se přidal i známý režisér Fero Fenič, který tvrdí, že škola ztratila energii i prestiž. Děkan Holý je stále ve funkci a konečné rozhodnutí o odvolání musí provést rektor AMU Jan Hančil.
Senát odvolává Holého z důvodů nedostatečného plnění programu, kumulace problémů manažerského typu, překračování pravomocí a také nerespektování demokratických mechanismů akademické samosprávy. Za Holého se postavila i dokumentaristka Helena Třeštíková, která je členkou umělecké rady školy. „S odvoláním vůbec nesouhlasím, myslím si, že to je zbrklý a neuvážený krok, jestli tam byly nějaké spory, jsou to spory, které se dají řešit kultivovanou debatou, a ne činem, který ve výsledku může celou školu rozložit,“ vyjádřila se Třeštíková pro ČTK.
Hrozí také, že pokud bude Holý odvolán z postu děkana, odstoupí i většina vedoucích kateder. Mezi pedagogy , kteří se takto vyjádřili a podpořili Holého, patří například Petr Jarchovský z katedry scenáristiky, Ondřej Zach z FAMU International, Jaroslav Brabec z katedry kamery, Pavel Rejholec z katedry zvuku a Ivo Trajkov z katedry střihu, informovala ČTK. „S lítostí konstatujeme, že akademický senát FAMU nevyslyšel ani názor umělecké rady FAMU, ani jednotlivých vedoucích kateder, ani kolegia děkana FAMU, ani studentskou iniciativu vyzývající všechny strany sporu k dialogu,“ píší pedagogové filmařské fakulty rektorovi AMU. K dopisu se ale nepřidal vedoucí katedry režie, dokumentu a centra audiovizuálních studií, kteří zasedají právě v akademickém senátu, jak informuje server idnes.cz.
Fenič míní, že se zhoršuje kvalita FAMU a odchod profesionálů škole určitě nepomůže. „Vždy jsem pomáhal mladým tvůrcům, v 90. letech mnozí absolventi získali první práci v mém studiu. Za posledních patnáct let jsem však našel jen asi dva, kteří byli schopni uspět v profesionálních podmínkách a nárocích,“ konstatuje režisér.
Jako hlavní problém většina zainteresovaných eviduje, že zde proti sobě stojí teorie a praxe, s tím, že Holý stojí na straně praktických cvičení. Teoretikové navrhovali, aby se v bakalářském studiu vyučoval film z obecného hlediska a teprve poté přišla specializace. „To považujeme za nesmysl, o školu by přestal být zájem. Zájem je o to stát se zvukařem, střihačem, animátorem, kameramanem. Člověk musí být nejdříve dobrý řemeslník, aby mohl potom pomýšlet na nějaké umělecké produkty,“ poznamenal Marek Jícha, člen Asociace českých kameramanů.