Finanční správa doměřila dceřiným firmám společnosti Agrofert na dani za reklamu na Farmě Čapí hnízdo více než 1,2 milionu korun, informuje web iROZHLAS.cz. Rozhodnutí je zatím nepravomocné. Podle finanční správy si 21 firem holdingu nakoupilo reklamní služby za víc než 190 milionů korun za posledních šest let. Vyplývá to z kontroly, kterou provedlo ministerstvo financí.
Protokol z kontroly ministerstva financí, který má web iROZHLAS.cz k dispozici, odhaduje, že kvůli reklamě by měly firmy na daních doplatit nejméně 1,2 milionu korun. Částka se ale pravděpodobně ještě zvýší, protože v jednom z pětice daňových řízení úředníci doměřili daň ve výši 44 milionů korun. Nespecifikovali ale, jaká část z toho byla právě kvůli reklamě.
Rozhodnutí o nutnosti doplatků na dani není pravomocné. „Všech pět firem z koncernu se proti tomu ohradilo a obrátilo se na Odvolací finanční ředitelství. To ale dosud nerozhodlo,“ dodává iROZHLAS.cz.
Z dokumentu také vyplývá, že finanční správa věděla o 21 dceřiných společnostech Agrofertu, které si v průběhu let 2011 až 2016 nakoupily u Farmy Čapí hnízdo reklamní služby. V roce 2011 částka činila 53,7 milionu korun. O rok později 51,45 milionu korun. Nejvíce reklamu nakupovaly firmy Agrofertu v roce 2013, šlo o 57,05 milionu korun.
V dalších třech letech už částky klesaly. V roce 2014 to bylo 12,75 milionu korun, v roce 2015 jen necelý půl milion korun a o rok později nakoupila jediná dceřiná společnost reklamní služby za 15 milionů korun. Celkem šlo tedy podle Finanční správy o 190,41 milionu korun.
V souvislosti s reklamou na Farmě Čapí hnízdo existuje podezření, zda nešlo o daňový podvod. Peníze za reklamní služby, které si v resortu objednávaly výlučně firmy z holdingu Agrofert, mohly být skrytou půjčkou. Tyto peníze mohly pomáhat farmě splácet úvěry. Holding Agrofert by si tím navíc snížil daně.