Vláda minulý týden schválila nominaci Adama Vojtěcha na post velvyslance ve Finsku. Bývalého ministra zdravotnictví na zmíněný vysoký diplomatický post navrhl přímo premiér Andrej Babiš, zjistil server SeznamZprávy. Senátor Pavel Fischer, který je bývalým velvyslancem ve Francii a Monaku, patří k nejdůraznějším kritikům Vojtěchovy zmíněné nominace a v rozhovoru pro deník FORUM 24 zdůvodňuje své obavy, že by Vojtěch ve Finsku nadělal víc škody než užitku.
Jakou hodnotu či pověst má u českého diplomatického sboru post velvyslance ve Finsku? Platí případné laické asociace klid a závětří?
Diplomatická služba se velmi rychle vyvíjí a jednotlivé posty se od sebe liší. Vždycky máte před sebou specifickou situaci a terén dané země, navazujete na předchozí spolupráci a pohybujete se, pokud jste úspěšný, v nejvyšších patrech společnosti, ve které jste ale cizincem. Abyste prosadil zájmy České republiky, musíte se umět rychle orientovat a ovládat diplomatickou praxi. Na mapě Evropy dnes najdeme úřady, kde je velvyslanec téměř osamocen a musí zastat všechny představitelné agendy bez zázemí silného týmu kariérních diplomatů nebo administrativních pracovníků. Každé takové místo, které obsadí naprostý začátečník, je pak černou skvrnou na mapě české diplomatické služby. Přidaná hodnota výrazně klesá, může být dokonce záporná.
Ministr Vojtěch má působit v diplomacii? Jeho kompetence v zahraniční politice nejsou známé, protože se nikdy k ničemu nevyjadřoval. Proslul pouze bezvýhradnou loajalitou k šéfovi. Jenže prosazování českých zájmů v zahraničí vyžaduje charakter, znalost řemesla a zkušenost.
— Pavel Fischer (@PavelFischer) February 16, 2021
Jaké jsou ohledně předmětného finského postu v české diplomacii nepsané zvyklosti? Bývá přidělován „za odměnu“? Post ve Finsku takto podle neoficiálních informací z diplomatických kruhů v minulosti získal i český diplomat, který předtím působil mnoho let jako velvyslanec v Severní Koreji, takže odměna by v daném případě byla zjevně namístě.
Otázka odměny stojí špatně, je to jinak. Kariérně vést diplomaty vyžaduje velkou odbornost a musíte se umět rozhodovat daleko za horizont jednoho volebního období. Pokud někoho vyšlete do země, kde nesmí mít rodinu, z bezpečnostních důvodů se může pohybovat pouze s neprůstřelnou vestou a v pancéřovaném automobilu, musíte mu odpovědět také na otázku, co bude následovat. Jinak do kritických oblastí nikoho rozumného a schopného nikdy nedostanete. Proto by mělo být obvyklé, že za službu v těžkém teritoriu dostanete příležitost služby v nějaké bezpečnější zemi, kde můžete chodit po chodníku, kde jsou školy pro děti, kde se dá svobodně dýchat. A takovým místem rozhodně Finsko je.
Nevyužitý potenciál vztahů s Finskem nepochybně spočívá ve sdílené temné zkušenosti s Ruskem. Obě země by mohly v EU v souvislosti se sankcemi či energetickými projekty upozorňovat na hrozbu, již Kreml představuje. Jaké konkrétní možnosti společných iniciativ zatím leží ladem?
Geopoliticky vzato patří Finsko k oblastem, kudy prochází velmi tvrdá linie konfrontace mezi svobodným světem, vládou práva a sférou ruského vlivu. Vzniká tu také linie konfrontace s rostoucím vlivem Číny, především v oblasti arktické politiky. Česká republika v těchto případech není pozorovatelem, ale aktérem, protože dopady na energetiku, ekologii, námořní dopravu, mezinárodní právo a další oblasti jsou globální. Takže bych u kandidáta na velvyslance ve Finsku očekával, že právě bezpečnostní otázky budou dominovat.
Jak jste sám uvedl na twitteru, bývalý ministr Adam Vojtěch se nikdy nevyjadřoval k zahraničně-politickým věcem. Pochybnosti o jeho kompetencích pro působení v diplomacii může mít každý, v čem konkrétně by se ale jeho pravděpodobný deficit na českém zastoupení ve Finsku projevil?
Adam Vojtěch sloužil jako ministr v době, kdy propukla pandemie. Pokud bychom měli ověřit jeho zájem o zahraniční službu, docela by stačilo položit otázku, kolikrát za dobu svého ministrování pracoval se sousedními státy – Polskem, Slovenskem, Rakouskem a Německem. Z vlastních poznatků vím, že se o kontakty s nejbližším zahraničím příliš nestaral a že měl docela jiné priority. Považuji jeho nominaci za chybnou, protože ani v okamžiku, kdy k tomu měl oprávnění jako člen vlády, o spolupráci s nejbližším zahraničím nejevil zájem.
A v čem by se deficit projevil? Úřad, který vede neúspěšný politik namísto zkušeného diplomata, generuje zápornou přidanou hodnotu. Takový velvyslanec se může bát projevit svůj názor, protože si nedovolí mluvit vůči své zemi kriticky. Raději nebude Prahu burcovat, aby zbytečně nešířil paniku, a analýzu dění v zemi bude opisovat z anglicky vydávaných novinových článků. Velvyslanec se ale nesmí řídit podle dění v centrále Agrofertu nebo hnutí ANO. Jeho role je úplně jiná. Adam Vojtěch nepředvedl jediný krok, jímž by ukázal, že je na funkci vhodný.