Americký fotograf a dokumentarista Bruce Weber proslul především módní fotografií. Jeho kampaně pro Calvin Klein vdechly značce dodnes známou identitu už v osmdesátých letech minulého století. Brucova práce byla k vidění ve všech velkých časopisech včetně Vogue, Vanifty Fair a GQ. Před jeho objektivem se objevily i Eva Herzigová a Karolina Kurková. Kromě módní fotky se ale věnuje i humanistické fotografii a natočil několik dokumentů. „Nezáleží na tom, jestli fotím editorial do časopisu, svoje psy nebo vojáky nastupující do služby. Každá fotka by měla něco vyprávět,“ tvrdí Bruce. Letos pořádá svoji první výstavu v Praze v Domu U Kamenného zvonu s názvem My Education.
Brucovy fotografie zachycují fenomén takzvané American Beauty. „Řekl bych, že se soustředím na krásu. Nemyslím si, že se ta americká nějak liší od té vaší, české,“ usmívá se fotograf. Rozhovor poskytuje ještě před zahájením výstavy při návštěvě Prahy. Není zde poprvé. Před téměř pětadvaceti lety tu totiž fotil herce Heatha Ledgera, který v našich ateliérech natáčel film Příběh rytíře. „Byl to zlatej kluk,“ vzpomíná Bruce. Praha se podle něj od té doby hodně změnila. „Připadá mi, že dnes jsou lidé více otevření. Musím přiznat, že Čechy obdivuji za tu lásku, co v sobě mají i přes tak těžkou historii,“ říká.
Od počátku kariéry se věnoval módní fotografii. „Je to dobrý způsob, jak pomocí fotky vyprávět příběh,“ říká a popisuje focení kampaně pro americkou značku Abercrombie and Fitch, kde týden pracoval s padesáti začínajícími modely. „Ze začátku byli hodně ostýchaví, ale během toho týdne se z nich stali přátelé. S některými jsem dodnes v kontaktu, a to je podle mě lepší než všechny fotky,“ zdůrazňuje Bruce. Módní branže je podle něj těžká. Odpovídá tomu i název jeho knihy věnující se módní fotce Krev, pot a slzy.
Bruce patří mezi první fotografy, kteří začali fotit ženy bez make-upu. Spousta hereček s ním prý nechtěla pracovat, protože kromě nedostatku líčení fotky moc ani neupravoval. Práce modelky je podle něj velmi náročná. „Neustále musíte vypadat dobře, bojovat o své místo a zvládnout i z nehezkého oblečení udělat krásnou a chtěnou věc,“ pokračuje. Nicméně podle Bruce právě v tomto prostředí vznikají ty nejhezčí příběhy. Veškerá jeho tvorba něco sděluje.
„Nezáleží na tom, jestli fotím editorial do časopisu, svoje psy nebo vojáky nastupující do služby. Každá fotka by měla něco vyprávět,“ vysvětluje. Brucova práce pro Calvina Kleina v osmdesátých letech silně ovlivnila módní fotografii jako takovou. „Mám pocit, že dnes v těch fotkách není žádné před a po. Jsou krásné, ale nic ve vás nezanechají. Dívám se na fotky Calvina Kleina a říkám si, kam se poděla fantazie?“
Bruce vyrostl v malém farmářském městečku v Pensylvánii. „Chodil jsem do školy se spoustou zajímavých děvčat i chlapců, již byli krásní právě svojí autenticitou, kterou se snažím zachycovat dodnes.“ I když během své kariéry fotil mnoho legendárních osobností včetně Davida Bowieho či Leonarda DiCapria, ve svém vyprávění se nejčastěji vrací k focení běžných lidí. Ať už je to Rachel, holka z Kalifornie, již fotil v malém továrním městě ve Walesu, nebo paní ze sousedství na Floridě, co vyrábí hrníčky.
Brucův profesionální záběr je poměrně široký. Není se čemu divit, když má za sebou okolo padesáti let kariéry. Fotka je jeho život. I zde v Praze, kde je momentálně na návštěvě kvůli zahájení výstavy, denně fotí. „Fotograf Richard Avedon mi vždycky říkal, že když uplyne den a ty si neuděláš žádnou fotku, těžko se ti pak usíná. Je to pravda. Když fotím, mám pocit, že můj den nebyl promarněný,“ tvrdí Bruce.
Ve svých fotografiích často zachycuje život skupin lidí z okraje společnosti. Vzhledem k tomu, že tráví hodně času na Floridě, rozhodl se fotit komunitu Haiťanů, protože se o nich rozšiřují nejrůznější negativní zprávy, o čemž svědčila i poslední prezidentská debata s Donaldem Trumpem a Kamalou Harrisovou. „Navštívil jsem jeden z baptistických kostelů, který imigranti z Haiti navštěvují. Všichni byli elegantně oblečení, včetně dětí, a chovali se velmi spořádaně. Fotky pak vyšly v novinách. Myslím si, že je důležité zachycovat realitu. Doufám, že pak lidé danou situaci lépe pochopí,“ vysvětluje Bruce. Podobné události nefotí kvůli výdělku, ale kvůli povědomí. Prý nikdy moc nemyslel na komerční využití své práce a ze začátku mu dělalo problém sehnat si zakázky. Dnes vidí odměnu v tom, když si ve frontě v supermarketu někdo prohlíží časopis s jeho fotografiemi.
Bruce Weber je jedním z posledních klasických fotografů, kteří pořizují snímky na film. Výstava My Education je retrospektivou jeho celoživotní práce. Kromě fotek slavných osobností, mezi něž patří Madonna, Amy Winehouse, Brad Pitt či Johnny Depp, je na výstavě poodhalena i jeho láska ke psům, jimž v minulosti věnoval celou knihu fotek. Velká část expozice se také soustředí na snímky atletů. Při otázce, proč je zrovna Praha tím pravým místem pro výstavu, odpovídá Bruce klasickou frází romantických filmů. „Když jsem přijel do Prahy, pomyslel jsem si Where have you been all my life?“