Zástupci a podporovatelé spolku OBRAZ – Obránci zvířat v pondělí předali vedení supermarketu Albert satirickou omluvu. Reagovali tak na jednu z žalob, ve které řetězec mimo jiné požaduje právě omluvu za kritiku podmínek v chovech kuřat, z nichž odebírá maso. Záběry z chovů spolek zveřejnil v březnu.
Akce měla podle spolku poukázat na „bizarnost žalob“, které supermarket podal společně s firmou RABBIT agrobarona Zdeňka Jandejska. Jeho společnost zažalovala Obránce zvířat už na začátku května. Záběry zveřejněné spolkem totiž pochází z farem jeho společnosti, která dodává do velké části maloobchodní sítě v Česku.
Na základě květnové žaloby Krajský soud v Českých Budějovicích zakázal spolku materiály z chovů kuřat nadále využívat. V předběžném opatření soud zakázal užití videí a fotografií z chovu, ale i použití konkrétních slovních spojení popisujících podmínky chovu.
Nyní chce Albert po Obráncích zvířat omluvu a ukončení jejich kampaně. Vedle toho si nárokuje u Rozhodčího soudu doménu www.albertovakrutost.cz, na které se nachází obsah stejnojmenné kampaně.
Spolek na to reagoval předáním „omluvy“, ve které zopakoval spolek svou kritiku, například to, že kuřata neudrží vlastní nohy, že se jim lámou kosti a selhávají plíce nebo že jsou zavřená v halách bez oken a denního světla.
Albert o žalobě na spolek OBRAZ informoval i na svém webu, kde napsal, že „podniká právní kroky na ochranu své reputace“. „Při legitimní ochraně vlastní pověsti se společnost Albert rozhodla využít soudní prostředky, které poskytuje právní stát, a bránit své oprávněné zájmy a reputaci. Albert se nedomáhá žádného finančního plnění, ale pouze upuštění od protiprávního jednání,“ napsal.
Spolek ale žalobu a požadavek na omluvu považuje za výsměch. „Albert chce omluvu za odhalenou pravdu o tom, v jakých podmínkách se chovají kuřata pro jeho profit. Realističnost záběrů dříve potvrdili samotní chovatelé. Je to obyčejný výsměch všem lidem, kterým záleží na zvířatech. Albert je ten, kdo by se měl omluvit za to, jak se chová ke kuřatům,“ řekl vedoucí kampaně Albertova krutost Radim Trojan.
Cílem kampaně Obránců zvířat je, aby se Albert zavázal, že skončí s prodejem znetvořených kuřat, a přijal tak mezinárodní závazek European Chicken Commitment (ECC) k lepším podmínkám chovu. V Belgii a Nizozemsku, kde supermarket také působí, už totiž kuřata z drastických velkochovů neprodává.
Ke kampani se přidaly i další známé osobnosti jako zpěvačka Jana Fabiánová nebo herec Václav Neužil. Společně požadují, aby Albert, stejně jako v zahraničí, vyžadoval lepší standardy chovu kuřat.