Od 1. listopadu 1918, kdy vzniklo československé letectvo, sedlali naši piloti širokou škálu nejrůznějších strojů. Od dávných dvouplošníků přes vrtulové krasavce až po tryskové stíhačky, na jejichž konci zatím stojí gripeny. Teď se uvažuje o koupi nejmodernějších amerických stíhacích letadel páté generace.
„Nemáme ani zaoceánských přístavů ani zaoceánských lodí. Vzduch je naše moře,“ řekl v roce 1929 při svém nástupu do funkce šéf odboru civilního letectví Jan Bervida. Pod tímto heslem se stovky mladých adeptů naučili v rámci Masarykovy letecké ligy létat. A to tak dobře, že již v době první republiky sbírali českoslovenští vojenští piloti vavříny na mezinárodních leteckých soutěžích. Prakticky si pak mnozí z nich ověřili své schopnosti v době druhé světové války, kdy létali v řadách Britského královského letectva RAF, když jim bylo předtím politiky znemožněno utkat se s nacistickými piloty nad územím své vlasti. Po skončení války bylo československé letectvo obnoveno a postupně přešlo na sovětskou vojenskou techniku. Prvním západním strojem se tak stal až v roce 2005 švédský JAS-39 Gripen. Jeho nástupcem by se měl v dohledné době stát nejmodernější americký stíhač F-35 Lightning.
Přečetli jste úryvek článku Týdeníku FORUM
Tento článek byl publikován pouze ve zkrácené formě. Kompletní verzi si mohou přečíst předplatitelé FORUM 24+ přihlášením do čtenářské zóny na webu Týdeníku FORUM.