Přístup Komise k doporučovacím algoritmům, který se zaměřoval na to, aby nad nimi měli uživatelé kontrolu, jsme podpořili. Fungují-li doporučovací algoritmy YouTube dobře, propojují miliardy lidí po celém světě s obsahem, který inspiruje, učí a baví. Ale samozřejmě víme, že ne každý s námi chce tyto informace za všech okolností sdílet, popisuje v rozhovoru pro deník FORUM 24 manažer pro vztahy s veřejnou správou společnosti Google Milan Zubíček.
Jak se společnost Google staví ke snahám Evropské unie o regulaci velkých technologických firem?
Regulace byla vždy důležitou součástí internetu, protože stanovuje určitá pravidla silničního provozu pro všechny hráče v tomto prostředí. My určitě souhlasíme s cílem učinit z internetu ještě bezpečnější, transparentnější a konkurenceschopnější prostor a zároveň zajistit, aby mohli evropští uživatelé, tvůrci a podniky i nadále těžit z otevřeného webu.
Vnímá Google tyto snahy tak, že pomůžou občanům a Evropské unii jako celku, nebo se podle vás jedná spíše o pokus, který stejně nic velkého nezmění?
Chytrá regulace, která je založená na principech, pomůže všem. Dobré předpisy a normy, které jsou schopné se vyvíjet v čase, pomáhají budovat důvěru ve společnosti a podporovat hospodářský růst. Pro nás je důležité, abychom měli od regulačních orgánů jasné pokyny. Také je pro nás důležité, abychom s nimi mohli poté, co zákony vstoupí v platnost, vést uctivý a otevřený dialog a zabránit tak případným nezamýšleným důsledkům daných zákonů.
Přijetí zákona o digitálních službách, zákona o digitálních trzích a evropského kodexu pro boj s dezinformacemi bývá označováno je revoluce v přístupu k velkým online společnostem. Je jejich přijetí opravdu tak revoluční, jak tvrdí Evropská komise?
Vždycky existovala a budou existovat nařízení a regulace, jimž musíme vyhovět. Ať už se jedná o GDPR, pravidla pro obsah či na ochranu spotřebitele. Internet se neustále vyvíjí, a je proto důležité pravidla pro jeho fungování pravidelně aktualizovat společně s tímto vývojem. Proto podporujeme principy DSA i DMA a proto jsme se stali signatáři Kodexu zásad boje proti dezinformacím (Code of Practice on Disinformation, pozn. red.), který byl nedávno posílen a který podepsalo více než 30 organizací ze soukromého sektoru, ověřovatelů faktů a představitelů občanské společnosti.
Jedním z navrhovaných bodů DSA je regulace doporučovacích algoritmů. Můžete jednoduše popsat, co tyto algoritmy dělají a jak fungují?
Použiji s dovolením jako příklad YouTube. Každý z nás sleduje YouTube trochu jiným způsobem. Náš systém porovnává vaše zvyky a zájmy při sledování videí s těmi, kdo mají podobné zájmy, a tyto vstupy používá k tomu, aby vám doporučil obsah, který by vás mohl zajímat. Takže pokud máte třeba rádi videa o tenisu a náš systém si všimne, že ostatní, kteří sledují podobná tenisová videa, současně hodně sledují i videa jazzová, může se stát, že vám algoritmy zkusí doporučit jazzové video. A to i přesto, že jste dosud neviděli ani jedno.
Náš systém dnes prochází miliardy videí tak, aby vám dokázal doporučit obsah podle toho, co vás konkrétně zajímá. Úspěch doporučovacích algoritmů na YouTube závisí na tom, jestli lidem dokážou najít a doporučit videa, na která se budou chtít podívat a která pro ně budou hodnotná.
Systém, který videa doporučuje, se neustále vyvíjí a učí se z více než 80 miliard různých signálů. To je důvod, proč není tak jednoduché vyhovět požadavku na větší transparentnost. Vyžaduje to pochopení obrovské škály dat, která do tohoto systému vstupují. Řada signálů na sobě vzájemně staví a informují pak náš systém o tom, co se vám jako uživateli líbí: bereme v potaz mimo jiné takové signály, jako je kliknutí, doba sledování, odpovědi na dotazníkový průzkum, sdílení či hodnocení tlačítkem Like.
Doporučení jsou také způsobem, jak přispět k tomu, aby byl YouTube odpovědnou platformou. Stále větší počet diváků přichází na YouTube sledovat zprávy a vyhledávat informace. V těchto oblastech nejvíc záleží na kontextu a na kvalitě. Doporučení spojují diváky s kvalitními informacemi a minimalizují pravděpodobnost, že uvidí problematický obsah. A zároveň tak doplňují práci, kterou vykonávají naše robustní Pokyny pro komunitu, které stanovují, co na YouTube je a není povoleno.
Celkově vzato měla veškerá naše práce kolem zvýšení zodpovědnosti jednotlivých doporučení skutečný dopad. Doba sledování věrohodných zpráv se dramaticky zvýšila a sledování obsahu, který je „na hraně“, se naopak snížilo. To samozřejmě neznamená, že jsme vyřešili všechny problémy. Znamená to, že musíme naše systémy stále ladit a investovat do nich, abychom se v této oblasti i nadále zlepšovali.
Můžete prosím také popsat to, jak snahy Evropské unie o regulaci velkých technologických firem ovlivní samotné uživatele?
Technologie se pro lidi v posledních několika letech staly doslova záchranným lanem. Sledovali jsme, jak se velmi rychle mění způsob, jakým je lidé využívají. Proto je důležité, aby nové zákony, které nyní vstupují do hry, nebránily technologickým společnostem vyvíjet a inovovat tak, aby dokázaly reagovat na rychle se měnící potřeby uživatelů. Stále ještě analyzujeme finální znění legislativních textů, jako je například Akt o digitálních službách, abychom přesně pochopili, co mohou znamenat pro uživatele. Chceme, aby si uživatelé i nadále mohli užívat výhod otevřeného webu a užitečných produktů, které využívají každý den.
Evropská unie požaduje, aby společnosti daly veřejnosti i odborníkům přístup k těmto doporučovacím algoritmům. Nedojde ale v případě, že společnosti Unii vyhoví, k prozrazení obchodního tajemství, protože každá společnost bezpochyby používá své vlastní, jedinečné algoritmy?
Na spekulace o potenciálním dopadu nového zákona je ještě příliš brzy. V tuto chvíli se zaměřujeme na porozumění detailům textu a ujasnění si toho, co se od nás v praxi vyžaduje.
Například sociální síť Twitter už svůj přístup k doporučovacím algoritmům upravila a nabízí uživatelům možnost nepoužívat je. Je tohle cesta, kterou by se mohla většina ať už vyhledávačů, nebo sociálních sítí, vydat?
Přístup Komise k doporučovacím algoritmům, který se zaměřoval na to, aby nad nimi měli uživatelé kontrolu, jsme podpořili. Fungují-li doporučovací algoritmy YouTube dobře, propojují miliardy lidí po celém světě s obsahem, který inspiruje, učí a baví. Ale samozřejmě víme, že ne každý s námi chce tyto informace za všech okolností sdílet. Vytvořili jsme proto ovládací prvky, díky nimž se lidé sami rozhodnou, kolik dat chtějí poskytnout. Uživatelé mohou kdykoli pozastavit, upravit či smazat svou historii vyhledávání a sledování YouTube. To jim dává kontrolu nad tím, jaká videa se jim zobrazí na domovské stránce a v návrzích na další videa.
Za nedodržení pravidel by firmám hrozila pokuta ve výši šesti procent ročního obratu. Jak velký problém by to teoreticky pro Google byl?
Vždy pracujeme na tom, abychom vyhověli stávající legislativě. V případě těchto zákonů to nebude jinak.