Premiér Andrej Babiš se v režii svého marketingového mága Marka Prchala a jeho týmu permanentně prezentuje jako univerzální génius. Občas slyšíme, že „ten Prchal je fakt borec, který se trefil do poptávky se svou nabídkou, že vlastně stvořil ten obraz spasitele a lídra českého národa“. To je samozřejmě kolosální nesmysl. Prchal je jen velmi snaživým učedníkem agentury PSB ze Spojených států, která stála za vzestupem Babiše v roce 2013. A náklady na ten vzestup nebyly malé, pohybovaly se v řádech stovek milionů korun.
Agenturu PSB tvoří její tři zakladatelé – Mark Penn, Douglas Schöen a Michael Berland. Zaměřují se na marketingové strategie, politické konzultace a průzkumy trhu a veřejného mínění. Pracovali pro různé politické lídry, včetně např. Silvia Berlusconiho nebo u nás před časem pro Jiřího Paroubka. Agentura PSB působila i na Ukrajině, v Srbsku, ve Venezuele, v Kolumbii, v Číně či Indii. Kromě politiky vytváří různé strategie v oblasti zdravotnictví, potravinářství, IT, v bankovnictví, v médiích atd.
Hlavní tváří agentury je bezesporu Mark Penn. Je znám svými výroky, kterými propaguje účinnost tzv. negativní kampaně: „masivní negativní reklama dokáže utvářet názor voličů, aniž jim předložíte jediný důkaz“, anebo „řekněte lidem co chtějí slyšet, lidskost a odpovědnost do kampaně nepatří“. Zkratkou tohoto přístupu je zaklínadlo o tom, že všetci kradnú. A pak ta známá finta, že slibem nezarmoutíš, základní mantra populismu.
Lháři a podvodníci mají vždy náskok a výhodu. Mohou lhát a podvádět a nemusí se trýznit otázkou, jak o své pravdě přesvědčit ostatní. Slovo pravda nemají vůbec ve svém slovníku a způsobech uvažování. Tak je to i s profíkem Prchalem a jeho zaměstnavatelem.
Zadání je jiné – přetvořit realitu, relativizovat nezpochybnitelné hříchy obrazu vůdce, zostudit a pošpinit oponenty a kritiky. Útok je nejlepší obranou. A pak je třeba stvořit trochu toho umělého soucitu, empatie a nepátrat v ničem nikdy do zbytečných detailů. To stačí. Můžeme tomu říkat PR. Nová doba si ale žádá nové metody.
Takže přidáme všem a slíbíme jim všechno, aby konečně Češi měli ten svůj blahobyt, však si to sami platí, a ta pravda a láska nech ide do p… Česko 2018, prchalovský babišismus.
Moudřejší ustoupili a teď nevěřícně zírají na to, co všechno je možné. Zažíváme restart normalizační mentality v plné parádě. Babiš je superstar. Říkali to i na Nově, Primě, Barrandově, psali o tom i v Mladé frontě DNES a Lidových novinách. Takže to něco znamená. Nebo ne? A fandí mu i borec Krajčo nebo Jágr. A to je tutovka.