
Ilustrační foto FOTO: BMW Werk Leipzig / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0
FOTO: BMW Werk Leipzig / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0
Automobilky, automobilové svazy a také experti z oboru varují před negativními dopady cel na dovoz aut a jejich dílů do USA, která ve středu oznámil prezident Donald Trump. Podle německého svazu automobilového průmyslu VDA představují cla zátěž jak pro podniky, tak pro úzce provázané globální dodavatelské řetězce. Svaz proto vyzval k okamžitému jednání mezi USA a EU o dvoustranné dohodě. Analytici se také shodují, že cla zdraží auta prodávaná v USA. Americký odborový svaz UAW naopak cla vítá a věří ve zvýšení počtu pracovních míst v zemi.
Výrobci automobilů mají ve Spojených státech od roku 1994 z velké části status volného obchodu. Trump v této souvislosti připomněl obchodní dohodu USMCA, kterou mezi sebou v roce 2020 uzavřely Spojené státy, Mexiko a Kanada. Dohoda zavedla nová pravidla, jejichž cílem je podpořit regionální výrobu.
Trump uvedl, že cla by měla automobilky přesvědčit, aby zvýšily investice v USA místo Kanady či Mexika. Po uvalení cla ve výši 25 procent na Mexiko a Kanadu ze začátku března povolil Trump měsíční odklad pro vozidla vyrobená v souladu s podmínkami USMCA, nová pravidla však tuto úlevu neprodlužují.
„Firmy, které investovaly stovky milionů až miliardy dolarů do závodů v Kanadě a Mexiku, v příštích čtvrtletích, ne-li letech, pravděpodobně uvidí dramatické snížení svých zisků,“ uvedl analytik AutoForecast Solutions Sam Fiorani.
O tisíce dolarů více
Podle analytiků by nová cla mohla zvýšit cenu průměrného vozu v USA o tisíce dolarů a zbrzdit výrobu v celé Severní Americe. Důvodem je provázanost výrobních procesů mezi Kanadou, Mexikem a Spojenými státy. Podle analytiků banky Goldman Sachs byla téměř polovina z 16 milionů aut prodaných loni v USA dovezena a jejich celková hodnota přesáhla 330 miliard USD (7,6 bilionu Kč).
Skupina zastupující v USA velké zahraniční automobilky Autos Drive America uvedla, že cla zdraží výrobu a prodej aut v USA. To způsobí nejen růst cen, ale sníží to i možnost výběru pro spotřebitele i počet pracovních míst ve výrobě v USA. Členy skupiny jsou mimo jiné automobilky Honda, Hyundai, Toyota a Volkswagen.
Šéfka německého svazu VDA Hildegard Müllerová uvedla, že cla sníží růst a prosperitu na všech stranách. Negativně ovlivní vývoz z EU do USA, zároveň ovlivní také americkou ekonomiku. Podle VDA také 86 procent malých a středních podniků z automobilového sektoru očekává, že cla se dotknout i jich. Spojené státy jsou pro německé automobilky nejdůležitějším trhem.
Cla na automobily se mají začít vybírat od 3. dubna. Cla na automobilové díly dovážené do USA vstoupí v platnost nejpozději 3. května. Clu budou podléhat důležité díly, jako jsou motory, převodovky, části pohonného ústrojí a elektrické komponenty. Dovozci automobilů v rámci USMCA budou mít možnost certifikovat součástky vyrobené v USA, takže clu bude podléhat pouze neamerický obsah, dodal Bílý dům.
Poskytovatel služeb pro automobilový průmyslu Cox Automotive očekává kvůli clům do poloviny dubna narušení prakticky veškeré severoamerické výroby vozidel. To podle něj sníží výrobu o 20.000 vozidel denně, respektive zhruba o 30 procent.
Američtí odboráři jásají. Zatím
Americký odborový svaz United Auto Workers (UAW), který zastupuje zaměstnance továren tzv. velké trojky detroitských automobilek, Trumpovo opatření vítá. „Díky těmto clům by se do dělnických komunit po celých Spojených státech mohly do několika měsíců vrátit tisíce dobře placených pracovních míst v automobilovém průmyslu, a to jednoduše pouhým přidáním dalších směn nebo linek v řadě málo využívaných automobilových závodů,“ uvedl prezident UAW Shawn Fain.
Čínská automobilka BYD, která stojí v čele expanze čínských automobilek do zahraničí, uvedla, že prodej v Kanadě ani v USA neplánuje. Bude se ale snažit zvyšovat prodej v jiných zemích a v zahraničí stavět i továrny. Akcie firmy dnes na burze zpevnily o více než dvě procenta a od začátku roku si připisují 53 procent.
Volkswagen začátkem března uvedl, že pracuje na záložních plánech, které mají firmě pomoci vypořádat se s americkými cly na dovoz z Mexika. Výrobce sportovních vozů BMW se připravuje na to, že se bude muset vyrovnat s dodatečnými náklady.
Akcie klesají
Akcie automobilek na burzách v Asii klesají a výprodej se očekává také na burzách v Evropě. Je to reakce na středeční oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Spojené státy zavedou 25procentní clo na dovoz všech automobilů a jejich dílů. Ve středu kvůli tomu oslabily také akcie automobilek na amerických burzách.
Nová cla, pokud budou zachována delší dobu, by mohla zvýšit náklady na nákup průměrného vozu v USA o tisíce dolarů a zbrzdit výrobu v celé Severní Americe. Důvodem je provázanost výrobních procesů mezi Kanadou, Mexikem a Spojenými státy. Podle analytiků banky Goldman Sachs byla téměř polovina z 16 milionů aut prodaných loni v USA dovezena a jejich celková hodnota přesáhla 330 miliard USD (7,6 bilionu Kč).
Akcie automobilky General Motors ve středu v USA oslabily o osm procent, akcie automobilek Ford a Stellantis pak odepsaly zhruba 4,5 procenta. V Asii dnes oslabily akcie automobilek Toyota, Honda, Mazda či Hyundai, kde ztráty činily tři až čtyři procenta. Důvodem je hlavně očekávání nižších zisků.
Relativně nejnižší ztráty zaznamenal v USA výrobce elektromobilů Tesla, který vyrábí většinu aut prodávaných v USA lokálně, ale některé díly dováží. Akcie Tesly ztratily 1,3 procenta. V Evropě se pozornost soustředí na automobilku Volkswagen, protože 43 procent jejích aut prodaných v USA pochází z Mexika, uvedla společnost S&P Global Mobility.
Ztráty akcií některých firem byly nižší, protože oznámení o zavedení cel se čekalo. Investoři se navíc domnívají, že vlastnictví automobilu je v USA tak populární, že se auta budou prodávat i nadále.
Trump uvedl, že cla by mohla být pro Teslu neutrální nebo i výhodná. Dodal, že generální ředitel společnosti a jeho blízký spojenec Elon Musk mu ohledně cel neradil. Musk v příspěvku na síti X po zveřejnění zprávy o clech napsal, že cla se dotknou i Tesly, protože některé díly se dováží.
Koho se to dotkne nejvíce?
Trh s automobily v USA je z hlediska prodeje i produkce druhým největším na světě po Číně. Podle aktuálních údajů Bílého domu si loni Američané koupili přibližně 16 milionů osobních automobilů, sportovně-užitkových vozů (SUV) a lehkých nákladních aut. Zhruba polovina všech těchto vozidel byla z dovozu.
Největším dovozcem automobilů do USA je Mexiko, jehož podíl dosahuje 22,8 procenta. Druhé je Japonsko s 18,6 procenta a třetí Jižní Korea, která mí podíl 17,3 procenta. Následují Kanada (12,9 %), Německo (11,7 %) a Velká Británie (4,5 %). Sedmé je Slovensko (2,9 %), následované Itálií (1,8 %) a Švédskem (1,8 %). První desítku pak uzavírá Čína s 1,7 procenta amerického trhu.
V loňském roce byla nejdováženější značkou General Motors (respektive její vozy vyrobené v Mexiku a Kanadě), která zaznamenala dovoz 750 000 vozů, stříbrná příčka patří Toyotě (657 000), bronzová Mazdě (640 000). Následují Hyundai (600 000), Kia (580 000), Nissan (550 000), Volkswagen (500 000), BMW (450 000), Mercedes-Benz (430 000) a Subaru (400 000).